Vad göra med medd: "Table 'phpbb_auth_access' already e

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

hanna
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Vad göra med medd: "Table 'phpbb_auth_access' already e

Inlägg av hanna »

Hej!

Laddade ner phpBB 2.0.22 [ Full Package ] till min server från http://www.phpbb.com.
Installerade och allt funkade fint. Strulade sen till det med slarv som jag inte törs gå in på i sånna här kretsar... Men, jag började då om genom att ta bort allt från servern och lägga in alla filer igen.

Ja, jag fattar, det ska man inte göra. Men, nu är det gjort och när jag nu gör om allt och installerar med mina användaruppgifter, får jag felmeddelandet:

"An error has occurred during installation
An error occurred trying to update the database
Table 'phpbb_auth_access' already exists"

Vad göra? Hur kommer jag vidare med installationen och återfår mitt forum?

Address till forumet: http://www.abrahamsbergskyrkan.se/forum/

Vilken databasserver använder du och vilken version?:
MySQL

Webbhotell/server: loopia.se

Behöver ni mer info för att hjälpa mig???
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Använd phpMyAdmin och radera alla tabeller, så kan installationen göras om.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
hanna
Ny medlem
Ny medlem

lösningen http://www.phpbb.com/kb/article.php?article_id=178

Inlägg av hanna »

Problemet var att jag inte ens kom till admin.
Men hittade faktiskt svaret här (och det funkade!!!)http://www.phpbb.com/kb/article.php?article_id=178
Sofia
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Sofia »

Hanna, jag är också heeeelt ny i forumvärlden (åtminstone med eget forum) och jag har gjort precis samma sak som du, och har fått precis samma problem!

Jag försökte läsa inlägget du länkade till, men förstod inte riktigt hur jag skulle göra...

Har du lust att förklara hur du gjorde? Eller om nån annan vet ''steg för steg'' hur man ska göra?

Mvh, Sofia
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Förstod inte ens att det var det som var problemet... Hanna, läs din ursprungliga fråga, och se om du hittar att du vill ta tillbaka en databas men med nytt prefix där. :?

Hur som helst, så var det bra att du tipsade om lösningen.

Sofia: Öppna backupfilen i någon bra texteditor, som erbjuder "search and replace". Leta efter ditt gamla prefix, och ersätt det med ditt nya.

Hoppas att det är tydligt nog... det är inte så mycket steg för steg om man säger.

/marcus

Sofia
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Sofia »

Tack för ditt svar, Marcus. Tyvärr så förstår jag inte vad jag ska göra... Jag är alltså nybörjare i den här världen. ;) Prefix och bra texteditor säger mig inte så mycket.

Däremot så förstod jag precis vad Hanna hade gjort, och vad felet var sen. Jag har ingen aning om att jag vill "ta tillbaka en databas men med nytt namn".

Det jag har gjort:

Installerade ett phpbb-forum på http://www.nordafrika.se/sofia/phpBB2/ Där skulle det inte ligga... visste inte hur man gjorde för att flytta det, så jag tog bort själva forummappen från min ftp och tankade upp den på nytt under nordafrika.se/forum och installerade sen. Installeringssidan kom upp, och jag fyllde i alla uppgifter. När jag sen klickade på ''installera'' så kom följande felmeddelande upp

"An error has occurred during installation
An error occurred trying to update the database
Table 'phpbb_auth_access' already exists"

En bra texteditor... vad är det för någon tillexempel? :)

Mvh, Sofia
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Delar du database med någon? För om du installerar för första gången och får detta problem, så verkar det som någon annan använder databasen till ett annat phpBB-forum.

Ex. på texteditors...

Enklast är Anteckningar (notepad.exe) i Windows, men det är väl enkelt...

Sedan finna EditPlus, http://www.editplus.com

Min favorit, UltraEdit. http://www.ultraedit.com (tyvärr inte gratis, men är mycket bra).

/marcus

Edit: Fel ordning på orden i EditPlus... :oops:

Sofia
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Sofia »

Hej!

Nej, jag delar inte databas med någon.

Som jag skrev så installerade jag forumet, men ångrade mig sen och ville ha forumet liggandes på en annan adress, så jag tog bort forumet genom att deleta forum-mappen från ftp'n (säkert inte rätt, jag vet), och problemet uppstod när jag skulle installera forumet på nytt. Vad jag förstod så hade Hanna gjort precis samma sak.

Mhv, Sofia
Sofia
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Sofia »

Vad är ''prefix''?

Jag sökte efter backupfil bland alla filer som kommer med när man tankar ner forumfilerna... (alltså från phpbb.com) och den enda jag hittade är db_utils_backup_body.tpl är det den jag ska ändra något med? och vad är det jag ska ändra isåfall?

Mvh, Sofia
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Hej Sofia!

Kort om prefix
Prefix är något som är före, och i phpBB är prefixen i databasen det som gör att phpBB vet vilka tabeller som hör till phpBB. Vanligtvis, om man inte väljer ett eget prefix, så får man prefixet "phpbb_". Tack vare prefixen kan man ha flera forum på samma server/databas, t.ex. genom att för forum1 ange prefixet "forum1_" och för det andra forumet ange "forum2_".

Prefixet användssedan till att skapa tabellnamnen i databasen, t.ex. phpbb_users är tabellen med alla uppgifter om forumets användare. Och i ex. med 2 forum på samma server skulle man då ha forum1_users och forum2_users och därigenom kommer båda forumen att fungera som det är tänkt.

Hoppas jag kunnat förklara det så det går att greppa.

Så till ditt problem:

Du ska inte ändra in någon av filerna som du laddar upp med FTP.
(Alltså inte i någon av filerna du har där).

Problemet är att i databasen ligger alla tabeller redan på plats, och när du försöker installera så märker installationsfunktionen detta. Den säger då att det inte går att installera ett forum till (för den tror ju att det redan ligger ett forum på servern).

Det du behöver göra är ett av följande:

A. Gå in via databashanteraren (t.ex. phpMyAdmin) och radera alla tabeller i databasen som heter något med phpbb_* (eller vilket prefix du nu valt).

eller

B. Välja ett annat prefix vid installation, och hoppas att det där som Hanna hänvisade till inte inträffar.

/marcus

Sofia
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Sofia »

marcus skrev:Hej Sofia!

A. Gå in via databashanteraren (t.ex. phpMyAdmin) och radera alla tabeller i databasen som heter något med phpbb_* (eller vilket prefix du nu valt).

eller

B. Välja ett annat prefix vid installation, och hoppas att det där som Hanna hänvisade till inte inträffar.

/marcus
Tack för att du är så tålmodig! Normalt sett så brukar jag inte vara så här trögfattad!! Detta är verkligen en ny värld för mig! :D Att administrera redan befintliga forum är ju ''lätt som en plätt'', men detta känns inte alls lätt. :D

Igår så var jag i kontakt med one.com's chatsupport (där jag har mitt webhotell) och dom skulle ''rensa'' min databas sa dom. Det var så pass sent, så jag har inte hunnit försöka igen. Tror du att det kan hjälpa?

Annars så förstår jag inte riktigt var jag ska göra valet med det andra prefixet... Men jag försöker förstå, och om jag ändå inte gör det, så frågar jag igen. :D

Tack så länge!

Mvh, Sofia
Sofia
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Sofia »

Någonting hände inatt... Det slog mig plötsligt vad du menade med ''gå in i databasen'' (trodde att det var nåt jag skulle göra i ftp'n...). Jag kom på att inloggningsuppgifter fanns med i kodmailet från one.com! :D

Så nu har jag raderat alla phpbb_ filer och då var det inget problem att tanka upp forumet! Suuuperbra!!!

Nu gäller det bara att få ordning på resten, innan det är dags att ragga medlemmar! :)

Tack för hjälpen!

Mvh, Sofia
Skriv svar