Problem med forum vid bytte till Apache

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

enator57
Medlem
Medlem
Svar: 0

Problem med forum vid bytte till Apache

Inlägg av enator57 »

Förut använde jag wampserver men jag blev trött på det så jag tänkte att det var dags för apache. Det var inte så svårt att få igång bara ett par får motgångar. Sen installera jag php på den, men nu när allt e klart så säger phpbb att den inte kan komma åt databasen eller nåt. Vad ör detta, är det nån funktion i php som måste aktiveras för ingen av mina hemsidor som använder Mysql funkar.

Så här säger phpbb:
"Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in C:\Apache\htdocs\forum\db\mysql4.php on line 48"

Och wordpress säger såhär:
"Your PHP installation appears to be missing the MySQL which is required for WordPress"

Kör med:
Windows server 2003
Apache 2.2
PHP 5
Mysql 5

PS. Kanske inte kan svara då jag e på semester och tillång till internet kan vara svårtillgängligt.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Om nu du kör Windows, och vill använda Apache, MySQL och PHP... varför inte köra WAMP då?

WAMP är precis det som du ju vill installera, men WAMP är smidigare.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
enator57
Medlem
Medlem

Inlägg av enator57 »

Jo jag hade WAMP förut men jag fick inte alla funktioner att funka så jag ville ha apache och lära mig lite om det.

Men vet någon om jag behöver aktivera något i php för att få Mysql att funka?
enator57
Medlem
Medlem

Inlägg av enator57 »

Jag har letat runt lite och hittat informationen jag sökte. Jag behövde aktivera Mysql då det inte är default i php 5.
Mycket enkelt bara att ta bort ett litet semikolon i "PHP.ini" och ändra "extension_dir" till "C:\php\ext". Men det räkte inte jag behövde också lägga till C:\php i PATH och det var inte så krångligt. Efter en omstart av datorn funkar allt som det ska (nu iallafall).
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Ursäkta verkar som en del av mitt inlägg inte kom med... :?

Hur som helst, så hittade du det som jag hade svarat... hur det nu kunde ramla bort när jag postade...

/marcus - ska kolla sina inlägg noga efter postning...
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar