Förut använde jag wampserver men jag blev trött på det så jag tänkte att det var dags för apache. Det var inte så svårt att få igång bara ett par får motgångar. Sen installera jag php på den, men nu när allt e klart så säger phpbb att den inte kan komma åt databasen eller nåt. Vad ör detta, är det nån funktion i php som måste aktiveras för ingen av mina hemsidor som använder Mysql funkar.
Så här säger phpbb:
"Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in C:\Apache\htdocs\forum\db\mysql4.php on line 48"
Och wordpress säger såhär:
"Your PHP installation appears to be missing the MySQL which is required for WordPress"
Kör med:
Windows server 2003
Apache 2.2
PHP 5
Mysql 5
PS. Kanske inte kan svara då jag e på semester och tillång till internet kan vara svårtillgängligt.
Jag har letat runt lite och hittat informationen jag sökte. Jag behövde aktivera Mysql då det inte är default i php 5.
Mycket enkelt bara att ta bort ett litet semikolon i "PHP.ini" och ändra "extension_dir" till "C:\php\ext". Men det räkte inte jag behövde också lägga till C:\php i PATH och det var inte så krångligt. Efter en omstart av datorn funkar allt som det ska (nu iallafall).