Linux

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

groggy1
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 2006-05-06 17:56
Svar: 0

Linux

Inlägg av groggy1 »

Hej jag undrar om linux som kommer härifrån: http://www.ubuntu.com/ är bra.
Jag har då även funderat att skicka efter cd skivan och då undrar jag om det är någon annan som gjort det.
Användarens profilbild
John Hjorth
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 2006-01-13 03:03
Svar: 0
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Inlägg av John Hjorth »

Jeg anvender to hoste til mine sites, hvoraf den ene kører med Plesk 8.0 som seradministratrationssystem tilgængeligt for mig, plus Apache, MySQL, PHP osv. Jeg ved at operativsystemet er Ubuntu på serveren (uden at jeg har adgang til det). Jeg har ingen problemer haft med de sites, der har ligget på denne server i nu et års tid - så jeg går ud fra at det også skyldes, at Ubuntu ikke er helt dårligt. - Ellers ville en professionel host nok heller ikke vælge det som operativsystem. :wink:
John Hjorth
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Ubuntu rekommenderas starkt! Det är ett bra val, både för nybörjare och mer avancerade användare av Linux.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av PazZze »

jag gillar debian mycket, jag tycker det är lätt och fritt, har inte provat något annat linux än, men ska nog göra det någon gång :)
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
groggy1
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 2006-05-06 17:56
Svar: 0

Inlägg av groggy1 »

okej tack för responsen och alla tips.

Jag har nu haft min linux dator instalerad ett tag och det fungerar fint förutom det att den hänger sig om man gör lite för mycket men det kan lika väl vara hårdvaran kan tyvär inte specificera vad hårdvaran erbjuder eller hur man ska utrycka det. Är det någon som har någon ide utöver hårdvaran då jag kör: gaim (chatt program),xmms (musik) pch firefox (internett).
Ni vet säkert vad det är för program men tyckte det var lika bra att ta det.

Det fungerar väldigt mjukt när det är igång och tar ju ingen överdrien tid att starta så det ser jag som ett plus.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

groggy: Det där beror med allra största sannolikhet på överhettning, du måste bättra på kylningen. Installera ett program som du kan övervaka hårdvarans temperatur med så kan du nog finna källan till problemet. En överhettad processor brukar ofta orsaka att datorn hänger sig. Intel har haft problem med kylning på sina processorer från 2005-2006.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
groggy1
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 2006-05-06 17:56
Svar: 0

Inlägg av groggy1 »

kail den är betydligt äldre någon gång mellen 2000 och 2002 tror jag
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Ja det fanns varma processorer på den tiden med, ex AMD Athlon.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
groggy1
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 2006-05-06 17:56
Svar: 0

Inlägg av groggy1 »

ok då kan det vara det jag har problem med men det går över igenom att bara starta om den. Vet ej om det kyls ner så snabbt.
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av PazZze »

nja, då borde datorn dö rätt snabbt igen... men om man låter den vara av ett tag typ 15-30 så brukar temperaturern sjunka lite lagom mycket...

Jag har iaf det inbyggt i debian med core temperatur, så det kanske finns nått i Ubuntu som också fyller den funktionen.
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
groggy1
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 2006-05-06 17:56
Svar: 0

Inlägg av groggy1 »

PazZze skrev:...core temperatur...
Är det programet som mäter tempraturen?
Och är det så vart hittar men det?
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av PazZze »

nä... det är bara jag som blandar ihop svenska och engelska, core = kärnan, dvs temperaturen, ursäkta röran, jag tänker inte ;)

jag vet inte om typ ubuntu har typ gnome eller vad dom har för några fönsterhanterare, för typ gnome har det inbyggt
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
groggy1
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 2006-05-06 17:56
Svar: 0

Inlägg av groggy1 »

Jag tror att det heter gnome det jag har och vart hittar jag då tepratur programet, är såklart admin över burken så rättigheter är det inga problem.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster