Problem med åäö [löst]

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

fluffy
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Problem med åäö [löst]

Inlägg av fluffy »

Hej, jag har lite problem med åäö.. Så fort man skriver in någon av dem i inställningarna, t ex i titeln, så sedan när man sparat och så så har den tagit bort den första av åäö, samt resten av texten... (T ex "hej på dig din gök" => "hej p")

Förstår inte riktigt vart felet kan ligga.. Hittar inga inställningar i phpBB vad gäller teckenuppsättning, och har satt den till swe7 i MySQL (5.0.26-r1) och till iso-8859-1 i Apache (2.0.58-r2) och PHP (5.1.6-r6) (PS. Dessa är de senaste versionerna som anses stabila av..jaa.. vilka det nu är som bestämmer det för Gentoo-portage :P DS). Som operativ kör jag en alldeles nyinstallerad version av Gentoo Linux 2006.1 (blev klar med installationen för några timmar sedan, inga som helst problem med åäö där).

Har även lagt in svenska som språk på forumet och svenska knappar till subSilver, där fungerar alla åäö utmärkt. Får mig att misstänka att det är något med MySQL kanske.. Någon som har några idéer?

Uppdatering: Har ändrat teckentypen i MySQL till latin1, och testat att genom shell-applikationen mysql att ändra ett fält, lägga till ett ö. Fungerade utmärkt, där i varje fall. Uppdaterade sidan, och där fick jag bara ett par konstiga tecken..
Senast redigerad av fluffy den 2006-12-01 12:34, redigerad totalt 1 gång.
fluffy
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Inlägg av fluffy »

Följande löste problemet:
- kompilerade om MySQL med stöd för "latin1" samt
- i PHP's config-fil (vanligtvis php.ini), ta bort kommentartecknet innan default_charset="iso-8859-1"
Skriv svar