Besökare?

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

Användarens profilbild
thezaugg
Medlem
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 2006-11-27 15:47
Svar: 0

Besökare?

Inlägg av thezaugg »

Hur drar jag besökare till min sida, har tipsat om min sida på andra forum men blev då bannad. Hur får jag besökare att registrera sig jag får ett par besökare men ingen är sugen på att registrera sig. Har ni något tips?

-M
Besök mitt forum http://www.absolutewow.com
Användarens profilbild
skorpion76
Medlem
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 2008-01-28 14:50
Svar: 0
Ort: Oskarshamn, södra Sverige

Re: Besökare?

Inlägg av skorpion76 »

Det undrar jag också. Jag har också skapat ett forum och försökt göra reklam för det. Jag har lyckats få ihop 34 medlemmar, men skulle bli glad om jag kunde få ännu fler. Jag har visserligen inte blivit bannadm näfr jag har gjort reklam för mitt forum, men en tjej som själv hade ett forum om samma grupp blev rejält sur för att jag "bara" kom till hennes forum för att göra reklam för mitt.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Re: Besökare?

Inlägg av Kail »

En artikel från vår nya databas med supportartiklar som vi hoppas kunna lansera snart... kanske innehåller lite goda råd.

Såg just lite stavfel och annat, ska redigera originalartikeln.

---

Råd om hur man får fler besökare via sökmotorer

Anmäl dina sajt

Först bör man anmäla sig på de större sökmotorerna, här kan du anmäla dig till de största:

* http://www.google.com/addurl/
* http://search.yahoo.com/info/submit.html
* http://search.msn.com.sg/docs/submit.aspx
* http://www.altavista.com/addurl/default

Använd meta-taggar

Efter att man gjort det kan man också lägga till lite extra kod i forumets tema. Börja med att öppna den här filen med lämpligt program, tips på program finns i högerspalten.

För phpBB2:

<[forumrot]>/templates/[temats namn, normalt subSilver]/template/overall_header.html

För phpBB3:

<[forumrot]>/styles/[temats namn, normalt proSilver]/template/overall_header.html

Lägg sedan in dessa meta-taggar i sidans huvud (mellan <head>...</head>). Du kan läsa mer om meta-taggar i Wikipedia.

<meta name="keywords" content="Exempel, exempel2, Exempel3" />
<meta name="description" content="Min sida söker användare och den är till för dig" />

För svenska sökmotorer använder vi en annan meta-tag:

<meta name="nyckelord" content="" />
Råd och tips

Generellt finns det inget specifikt man kan göra för att garantera sig en bra plats i sökmotorresultaten men det finns flera saker som definitivt väger in. Här kommer en kort lista med saker du bör vara medveten om:

* Varje sida på en sajt rankas individuellt, och man bör därför även se till enskilda sidor när man sökmotoroptimerar
* Mängden innehåll (text) i förhållande till mängden kod (HTML). Ett forum med få och korta inlägg påverkas negativt medan ett forum med flera långa inlägg påverkas positivt
* Det kanske allra viktigaste idag, nyckelord. Med nyckelord menas unika ord som beskriver syftet och innehållet på din sajt och som folk använder för att finna den. Nyckelord är en storindustri idag och företag betalar uppemot 150 kr för att synas i sökmotorresultaten när någon söker på just deras nyckelord. Konkurrensen kring vissa nyckelord är därför stenhård. Ett råd är därför att rikta in sig mot nyckelord som är nischade och beskriver din sajt och besökarnas intressen men samtidigt är ovanligt bland sajter som är direkta konkurrenter till din egen. För att ditt nyckelord ska få genomslagskraft ska det finns utspritt i texten på sajten på ett naturligt sätt. Det ska också förekomma i meningar tillsammans med andra relaterade nyckelord. Man kan skriva böcker i detta ämne så om du vill lära dig mer föreslår jag att du googlar runt på "keyword advice" eller "keyword optimization explained". Det finns många bra artiklar skrivna ämnet.
* Antalet ingående versus utgående länkar, och deras proportion till varandra. Har du många gånger fler ingående länkar till en sida från andra sajter än antalet länkar som leder utåt från din sida till andra sajter kommer det öka sidans rankning. Matematiskt: ingående / utgående = status. Just högre status, desto bättre.
* Modern, välstrukturerad HTML är en fjäder i hatten för Google. Använd modern semantiskt XHTML och följ W3C:s rekommendationer.
* Skaffa en sajtkarta i XML. Det finns flera verktyg som kan skapa en sådan åt dig. Skaffa sedan ett konto hos Google Webmaster Tools för att se hur Google indexerar (läser av) din sajt. Här finns en artikel som beskriver hur du skapar en sajtkarta för hand: http://www.webbdesign.info/databas_spra ... temap.html
* Skaffa ett konto hos Google Analytics för att se var dina besökare kommer från, vilka nyckelord de söker på och vilka sidor de stannar längst på. Informationen du får på detta sätt är ovärderlig när du ska optimera din sajt.
* Läs bloggar om SEO (sökmotoroptimering) och håll dig uppdaterad på vad som sker. Det är ett område som ständigt ändras och dagens SEO-teknik blir snabbt gårdagens.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Användarens profilbild
Element_Five
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: 2005-08-05 17:46
Svar: 0
Ort: Glumslöv, Skåneland

Re: Besökare?

Inlägg av Element_Five »

Tack Kjell för utomordentliga råd!
Skrivbordsgeneralen - ett mognare spelforum.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Re: Besökare?

Inlägg av Kail »

Tja, mitt användarnamn råkar vara Kail, men you're welcome.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Besökare?

Inlägg av Kjell »

Äää, va gnällig du är nu då Kail :lol:
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
skorpion76
Medlem
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 2008-01-28 14:50
Svar: 0
Ort: Oskarshamn, södra Sverige

Re: Besökare?

Inlägg av skorpion76 »

Tack så mycket i vart fall. Nu gäller det bara att vänta och se hur lång tid det tar innan besökarna upptäcker sidan.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Re: Besökare?

Inlägg av Kail »

Kjell skrev:Äää, va gnällig du är nu då Kail :lol:
Jobbigt när folk blandar ihop oss. :)
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Besökare?

Inlägg av Marcus »

Ni är ju rätt lika på era avatarer också... håriga i ansiktet i alla fall... :D

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 2008-02-09 17:41
Svar: 0

Re: Besökare?

Inlägg av NilleU »

Alla de där metataggarna ni pratar om är bara blaha om ni frågar mig. Meta tagsens tid var för tio år sedan typ. Sökmotoroptimering blir mer och mer marknadsföring Det räcker inte att kunna tekniken du måste kunna din målgrupp också.

Det är korrekt att nyckelord skall in på väl utvalda positioner på sidan men du kan inte spamma för det vill läsaren inte ha, och det märker google. Många använder deras toolbar så de har hyffsat koll på vilka sidor som har hög bouncerate på vilka keywords.

Vad man vill göra med ett PHPbb forumet är att ta mer kontroll över titlarna och filnamnen (url) och det kan man göra med ett officiellt mod (tror jag) http://startrekguide.com/ Egentligen vill du ha rubriken inte bara i titeln utan tidigt i titeln. I många branscher räcker det med detta för att man skall gå från topp 100 i SERP till topp 10.

Inkommande länkar är bra med det börjar bli svårare. Även om mycket är automatiserat tar det tid samtidigt blir det mindre och mindre värde ifrån gratiskatalogerna.

Jag har inte fått mitt mod att fungera riktigt bra med åäö ännu men det fungerar. Ta dig gärna en titt www.thailandsforum.se Vad jag kommer göra här är troligtvis att flytta sajtnamnet till slutet av title och mäta skillnaden. Jag får då mer relevans på rubriken. Och ja, jag går ofta in och hjälper mina användare att skriva bra beskrivande rubriker.

Använder du inte google analytics ännu så lägg upp det. Har du inte det har du ingen vidare koll på din trafik ändå och kommer få svårt att analysera den. (detta gäller för de flesta av oss)
Allt om Thailand: bo, lev, och res. Thailandsforum visar vägen.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: Besökare?

Inlägg av tumba25 »

Obs: Mina åsikter och erfarenheter.

Metataggarna är fortfarande viktiga och kommer att fortsätta vara det.

Dom SEO-MODdar som ändrar trådarnas och kategoriernas adresser är bortkastad tid för installationen. Ingen av dom större sökmotorerna bryr sig om vad som står i url'en. Det viktiga är att sidans titel och rubriken innehåller dom ord man vill optimera för. Sen ska också orden förekomma i text på sidan.

Inlänkar från diverse kataloger har inte haft något större SEO-värde på ganska länge. Samma sak gäller länkar i forum-signaturer. Dom inlänkar som är värda något är dom som finns i texten på sidan eller i inläggen.

Google Analytics tycker jag själv bäst om, men det finns flera andra som ger statistik för din sida. Man kan också om man vill göra något eget skript som tar fram den statistik man vill ha. Men ska man sälja annonsplats vill köparna ofta se tredjeparts-statistik och många accepterar inget annat än GA.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 2008-02-09 17:41
Svar: 0

Re: Besökare?

Inlägg av NilleU »

Håller med meta title och text på sidan är viktigt. Prominence är viktigt och detta kan man styra hyffsat med ett mod. Håller väl egentligen med om det med url:n men tror ändå det har större betydelse än meta keywords och content.
Allt om Thailand: bo, lev, och res. Thailandsforum visar vägen.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Besökare?

Inlägg av Kjell »

Har inte samma syn när det gäller url konvertering. dvs från php till html.

Googla på: site:thailandsforum.se och sedan googlar du på site:svagan.se, då ser du skillnaden på beskrivningen, visst du har mer trådar som kan ge mera, men jag gör inget och ligger på ca: 2000 besökare per dag och med din sida så borde du kunna öka antal träffar betydligt med en vettig beskrivning per tråd.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 2008-02-09 17:41
Svar: 0

Re: Besökare?

Inlägg av NilleU »

Intressant Kjelle, kommer trafiken via sökmotorerna och i så fall vilket är det mest dominerande sökordet? Finns det möjligtsvis i ditt domännamn?

Vi rankas skitbra för det mesta som har med thailand att göra (exklusive resor som vi inte handlar om och det är väl där megatrafiken ligger) även om vi har mördande konkurens. Titlen är viktig, rubriken med - meta keywords/content nä... inte för bättre SERP. Jag betraktar den informationen som information till andra. Content är ju inte fel eftersom den texten kan hamna i SERP och locka ett klick om det är bra.

Just nu kör jag utan mod och min index sida säger index i titeln. Jag är ganska säker på att detta kommer påverka vår SERP negativt. Modifieringar nödvändigt. Jag skall avakta och se nu när jag har chansen.

TITLE rules - och viktiga keywords i början av den (en välskriven rubrik lämpligstvis så man får variation). Sajtnamnet och annat tilläggstrams överväger man nog att lägga i slutet av Title (prominence rules)
Allt om Thailand: bo, lev, och res. Thailandsforum visar vägen.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Besökare?

Inlägg av Kjell »

NilleU skrev:kommer trafiken via sökmotorerna och i så fall vilket är det mest dominerande sökordet? Finns det möjligtsvis i ditt domännamn?
Det är google som dominerar och nästan all trafik (78%) kommer via sökningar, och domännamnet ligger långt ner, i mitt fall är det från inläggen och ord som ligger i beskrivningarna som dominerar så som ortsnamn m.m.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster