Lite olika frågor

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Lolle
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Lite olika frågor

Inlägg av Lolle »

Hej och tack för ett svenskt support forum!

Jag har några frågor.

1. Måste man inte betala en licens för att sätta upp reklam på sitt forum?

2. Jag har installerat ett forum i min root mapp.Hur tar jag back up och hur fungerar det?

3. Om man vill köra med ngn typ av reklam på sin sida, hur lägger man in den lättast?

4. Hur uppgraderar man sitt forum till den senaste versionen/finns det risker med detta?

Skulle vara mycket tacksam för svar
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Hej,

1. Nej

2. Du tar backup av dina FILER med ditt FTP-program.
Databasen kan du ta backup på genom det verktyg som intererats i phpBB: Adminkontrollpanelen (ACP) -> Generell administration -> Backup av databas
Dock rekommenderar jag att du använder phpmyadmin om ditt webbhotell tillhandahåller det:
Gå till phpmyadmin och logga in -> klicka på din databas i vänstra framen -> välj Export i högra framen -> markera "Skicka som fil" -> klicka på "Kör"

3. Det finns ett antal hack som sköter detta. Kolla hos http://www.phpbbhacks.com, sök på "banner". Ett heter Complete Banner Mod.

4. Om du inte förändrar bas-koden med moddar och hack så är det bara att ladda upp "Changed files only" som finns att ladda hem hos http://www.phpbb.com/downloads.php över din gamla version. Sedan måste man köra install/update_to_latest.php för att rätt versionsnummer ska sparas i databasen och eventuella förändringar i databasen ska installeras. update_to_latest.php finns alltid med i alla paket.
Om du dock HAR förändrat baskoden med moddar och hack så blir det att uppdatera manuellt: ladda hem filerna som ska ändras enligt Code Changes som du hittar här: http://www.phpbb.com/downloads.php
Sedan tar du en extra backup på filerna. I Code Changes hittar du instruktioner om vad som måste ändras: du öppnar sedan filerna en och en och följer instruktionerna i Code Changes (hitta/ersätt/lägg till osv).
De ändrade filerna laddar du upp till servern igen.
Därefter måste du köra update_to_latest.php enligt instruktionera ovan.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Lolle
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Lolle »

Tack!

1. Okej, läste på ngt slags officellt php forum om detta. Kanske missförtod jag.
2. Var sparas backupen?
3. Låter som det är enklast att uppdatera sitt forum först
4.Okej

Tack så hemskt mycket för svaren!!
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support

Inlägg av PazZze »

2. där du vill ha dom :)

du sprara dom lokalt på datorn enl. Holgers instruktion ovan.
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Skriv svar