Uppgradera till 2.0.18

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

matson
Medlem
Medlem
Svar: 0

Uppgradera till 2.0.18

Inlägg av matson »

Hur jag än gör så fungerar det inte.

Jag har laddat hem "Changed Files Only" och packar upp "2.0.17_to_2.0.18.zip". Sedan laddar jag upp de filer som ligger i mappen, d.v.s. skriver över de gamla filerna.

I "Changed Files Only" finns även mapparna cache, contrib, docs och install. Ska jag ladda upp de också? I instruktionen står det att "you should run install/update_to_latest.php after you have finished updating the files". Jag har prövat att lägga alla mapparna i rooten och kört filen update_to_latest.php och det går bra men när jag sedan går in på hemsidan igen kommer det upp en massa felmeddelanden.

Kanske är det bättre att gå in fil för fil och föra in ändringarna manuellt? Men databasen måste väl uppgraderas sedan? Hur gör jag då?
dallas
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av dallas »

Hej.

Jag uppgraderade som du från 2.0.17 till 2.0.18.

Har diverse MODar, (därför) gjorde allt manuellt utom datbasuppdateringen där körde jag install/update_to_latest.php

Fungerade direkt och den manuella uppdateringen var inte så svår, hade kanske några tveksamheter där jag var lite osäker.
Fast det tog ju tid, Installation Time: 2 Hours står det fast för mig tog det nog det dubbla, men jag kollade noga... det går att göra fel...

Du har väl noterat att det kom en ändring efter den första uppdateringen.

dallas
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Matson, har du moddar installerade? Då går det inte att bara ladda upp changed files only.

Glöm inte att radera mapparna install och contrib efter det att du har kört update-filen.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
matson
Medlem
Medlem

Inlägg av matson »

Nej, jag har ännu inte lagt in några moddar. Jag har försökt följa uppgraderingsinstruktionerna till punkt och pricka men får följande felmeddelande när jag går in på sidan efter uppgraderingen.

Warning: main(./includes/template.php): failed to open stream: No such file or directory in /public_html/teachme.se/common.php on line 184

Warning: main(): Failed opening './includes/template.php' for inclusion (include_path='.:/usr/local/lib/php') in /public_html/teachme.se/common.php on line 184

Warning: main(./includes/auth.php): failed to open stream: No such file or directory in /public_html/teachme.se/common.php on line 186

Warning: main(): Failed opening './includes/auth.php' for inclusion (include_path='.:/usr/local/lib/php') in /public_html/teachme.se/common.php on line 186

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /public_html/teachme.se/common.php:184) in /home/userB/b0045100/public_html/teachme.se/includes/sessions.php on line 258

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at public_html/teachme.se/common.php:184) in /home/userB/b0045100/public_html/teachme.se/includes/sessions.php on line 259

Fatal error: Cannot instantiate non-existent class: template in /public_html/teachme.se/includes/functions.php on line 381

Efter uppgraderingen av databasen har jag tagit bort install och cotrib.

Ger återställning av databasen en total återställning eller ligger det kvar något? Jag tittade i update_to_latest-filen. Det verkar vara stora förändringar i databaserna i den senaste uppgraderingen.
Senast redigerad av matson den 2005-11-09 19:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Om du ej har några moddar och kör phpBB 2.0.17 så behöver du bara göra följande:

1) gör backup av filer och databas!
2) ladda hem phpBB 2.0.18 changed files only
3) packa upp dem på din hårddisk
4) ladda upp filerna och skriv över de som ligger på din FTP-server
5) kör uppdateringen av databasen
6) radera uppdaterings-filen för databasen, radera mappen "install" och ev "contrib"

Gjorde du precis så?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
matson
Medlem
Medlem

Inlägg av matson »

Nu gjorde jag antagligen något jättedumt. Jag raderade alla filer i databasen för att "städa upp". Ingen katastrof dock då det är ett forum som är under uppbyggnad. Nu kommer jag inte in alls på sidan. Finns det något sätt att återställa databasen från backupen utan att gå via administrationspanelen?
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Databasen innehåller tabeller, inte filer, om man ska petig.

Du kan använda phpMyAdmin eller gå via shell (mysql backup.sql > dbname).
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Men om sidan är under uppbyggnad så skulle du ju helt enkelt kunna installera 2.0.18 direkt nu ...
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
matson
Medlem
Medlem

Inlägg av matson »

Jo, jag vet. Men jag har två forum varav ett är under uppbyggnad. Jag vill lyckas att installera uppgraderingen på det nya innan jag vågar installera uppgraderingen på det andra forumet. Jag ser detta som ett sätt att lära mig tekniken bakom forumet. Jag ska börja hårdplugga php och Mysql har jag tänkt. Vore kul att dissekera phpbb och lära sig uppbyggnaden.

Jag går in via ssh till databasen på Levonlines server. Jag har inte prövat att gå in med phpAdmin. Vilket Mysql-kommando ska jag använda om jag vill installera allt på en gång och inte en tabell i taget?
matson
Medlem
Medlem

Inlägg av matson »

Jag klarade att importera databasen igen med phpmyadmin!

Nu ska jag pröva att uppgradera igen!
Tjomme76
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Tjomme76 »

För övrigt så går det jäkligt smidigt att uppgradera med EM.

Det enda pillande man behöver göra är om man har eget forum-skin.

Två timmar? Tog väl en kvart för mig...
matson
Medlem
Medlem

Inlägg av matson »

Nej, det funkar inte! Jag får samma felmeddelande igen (se första inlägget).

Jag har:

1) gjort backup av filer och databas!
2) laddat hem phpBB 2.0.18 changed files only
3) packat upp dem på min hårddisk
4) laddat upp filerna i mappen 2.0.17_to_2.0.18, laddat upp mapperna cache, contrib, docs, install och skrivit över de som ligger på min FTP-server
5) kört uppdateringen av databasen (http://www.domain.se/install/update_to_latest.php)
6) raderat mappen "install" och "contrib"

Denna text dyker upp när jag kört instllationsfilen:

Information
Database type    :: mysql
Previous version :: 2.0.17
Updated version  :: 2.0.18

Updating database schema
Progress :: . Done
Result   :: No errors

Updating data
Progress :: . . . .

Updating version and optimizing tables
Progress :: . . Done
Result   :: No errors

Update completed

Please make sure you have updated your board files too, this file is only updating your database.

You should now visit the General Configuration settings page in the Administration Panel and check the General Configuration of the board. If you updated from versions prior to RC-3 you must update some entries. If you do not do this emails sent from the board will contain incorrect information. Don't forget to delete this file!

Varför funkar det inte???

Har det någon betydelse att forumet är placerat direkt under domänen (http://www.domain.se/alla filer)?
matson
Medlem
Medlem

Inlägg av matson »

Jag försöker att gå in i filerna och uppgradera istället.

Vad menas med detta?

##
##----------[ FIND ]-------------------------------------
##
## The line before unset($input); contains two spaces.
## The objective here is to delete these.
##

unset($input);

##
##----------[ REPLACE WITH ]-----------------------------
##

unset($input);

Vad är det som ska tas bort? Blanksteg eller hakparenteser?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Det menas att det finns två mellanslag på raden FÖRE unset($input);
De skall tas bort (mellanslagen alltså).
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar