installera phpbb lokalt

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Crax
Medlem
Medlem
Svar: 0

installera phpbb lokalt

Inlägg av Crax »

tjena igen... har fått ett nytt litet problem... tänkte slå upp ett forum på min dator med IIS4 och köra en no-ip adress eller liknande till den... det konstiga är att oavsett vilken version av mysql eller php jag använder så får jag alltid samma felmeddelande:

Kod: Markera allt

An error has occurred during installation
The PHP configuration on your server doesn't support the database type that you chose
jag har testat alla möjliga versioner av mysql 4.x (använder nu 4.0.20) och PHP4.x utan någon skillnad i resultatet... jag vet dock att jag har fått igång det här en gång förut men jag kan inte minnas att jag gjorde något annorlunda då...

*EDIT*
löste problemet genom att lägga in Apache o gå igenom en steg-för-steg guide till apache, php och MySQL så nu är det uppe o körs...
DavidAx
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Inlägg av DavidAx »

Hejsan!

Jag har stött på samma problem, men hoppas på att kunna lösa det och köra med IIS i framtiden också.

Är det någon som fått detta meddelande tidigare? Jag kör Windows XP, MySQL 4.1 och PHP 5.0.4. PhpBB är av versionen 2.0.4.

Kan det vara att jag saknar någon extension. Har bråkat med php.ini om detta men har inte fått rätsida på det. Dock har jag läst nånstans att MySQL-koppling ingår som standard, dvs man behöver inte lägga till nån extension.

Vore mycket tacksam för lite tips.

Tack på förhand!

//David
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Jag tror att ditt problem ligger i kombinationen av
PHP 5.0.4. PhpBB är av versionen 2.0.4
Holger Gremminger