Hejsan, jag har ett enormt irriterande problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Det är nämligen så att någon har deletat databasen för mitt forum 2 ggr och lägger till en massa struntdatabaser med namn som "24324" "never learn do ya".
Uppenbarligen får dom reda på passet på nått sätt, hur kan man förebygga detta? blir vansinnig på att behöva installera om var 10:e dag..
Har forumet hemma på min webserver, funkar inte att lägga php i safe mode ?
Man kan ju läsa om något med safe mode i config.php men är nybörjare så jag vet inte hur man gör tyvärr :/
Suck igår hände det igen, ingen som vet vad man kan göra ?
Jag fick idag reda på vem som gjort det men chansen att få dom att avslöja vad man kan göra är ganska liten då dom verkar vara småbarn
Du verkar glömt ändra lösenordet för root-kontot för MySQL. Att köra en webbserver på sin egen dator är att ta en stor risk om man inte vet hur man skyddar sig mot intrång.
Jag föreslår du tar ner servern och köper en bok och läser på slipper du riskera att folk gör skadliga intrång och hotar mer än bara din hemsida.
Ändrade alla lösenord nu, har inte använt mig av nått av de installerade program som finns på servern, så jag e inte helt med på vad jag ska göra.
ändrade pass på mysql, php och alla admin lösen som har med forumet att göra. Hoppas det funkar denna gång.
vad gör man med as som dessa? abuse anmäler dom till deras isp ?
Det man ska göra är att maila/ringa deras internet företag och göra en abuse anmälan (brukar vara lättast via mail eller formulär på deras hemsida). Och mig vetligt är flertalet länder emot hackning så changsen finns att det blir några påföljder.
har du deras ip så kan man kolla upp host-adressen (om du inte kan göra det så kan jag hjälpa dig) och sedan är det bara att leta hemsida