Ändra storlek på bilaga automatiskt.

Här kan du ställa frågor om problem med installation och drift av phpBB 3.2.x.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

m.mattisson
Medlem
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 2008-10-13 22:08
Svar: 0

Ändra storlek på bilaga automatiskt.

Inlägg av m.mattisson »

Version 2.3.0

Har ett sågsamlar forum som jag fått hjälp med mycket och eftersom jag inget av detta data grejet begriper är i konstant behov an hjälp.

Har problem nu när Photobucket fått hjärnsläpp. Detta var rätt användarvänligt och det funkade nåtsånär för de som använder sig av klösbräda eller telefon. Nu ska alla bilder lagras på forum som bilaga till inlägg.
Finns det nåt enkelt sätt att göra det på?
Vi har manuellt lagt över 5000 bilder nånting men har nog 10 000 kvar.. Det kommer vara klart nästa sommar nånting.
De som läggs upp nu lägger vi över manuellt.

Nästa problem är att många inte kan ändra storlek på sina bilder på ett vettigt sätt och jag har inte möjlighet att ha obegränsat eftersom det äter upp utrymme och tar bandbredd.
Jag skulle vilja forumet tar ner de till 300kb eller nåt. Fullt tillräckligt för våra behov.
Har sökt o läst men hittar inte nåt som jag begriper det.

Skulle även vilja se till att alla bilder som finns blir ner skalade som är över dessa 300kb.

Mange
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Ändra storlek på bilaga automatiskt.

Inlägg av Holger »

Här finns lite hjälp rörande Photobucket:
https://www.phpbb.com/community/viewtop ... &t=2429041

Inställningar rörande bildstorleken hittar du under bilageinställningarna tror jag.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
m.mattisson
Medlem
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 2008-10-13 22:08
Svar: 0

Re: Ändra storlek på bilaga automatiskt.

Inlägg av m.mattisson »

Nej, jag hittar inte de inställningarna i ACP.
Jag vill att medlemmarna ska kunna ladda up bilaga oavsett storlek och den ska skalas ner till max 300kb. Annars äts min plats på hotellet upp väldans fort.

Kollar upp det med PB importering, det verkar kanon!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Ändra storlek på bilaga automatiskt.

Inlägg av Holger »

Hm, vad har du för webbhotell? Till och med one.com har ju 25GB(!) i den billigaste varianten.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
danielb987
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 2017-04-15 07:29
Svar: 0

Re: Ändra storlek på bilaga automatiskt.

Inlägg av danielb987 »

Holger skrev:Hm, vad har du för webbhotell? Till och med one.com har ju 25GB(!) i den billigaste varianten.
Även om webbhotellet har stort lagringsutrymme så är det helt onödigt att ladda upp bilderna på forumet i originalupplösning. Jag är webbmaster på ett svenskt phpBB-forum med 7300 bilagor. Om varje fil hade varit 3 MB stor hade vi riskerat att slå i taket med 25 GB utrymme. Och för idéella föreningar och privatpersoner har kostnaden betydelse. Så när mobilkamerornas bilder blir allt större och större finns anledning att begränsa filstorleken på servern.

Med vänlig hälsning
Daniel
m.mattisson
Medlem
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 2008-10-13 22:08
Svar: 0

Re: Ändra storlek på bilaga automatiskt.

Inlägg av m.mattisson »

Vi har idag ca 70785 bilagor kommer att ha runt 100000 när jobbet med photobucket är klart.
Problemet är inte bara lagring utan bandbredd och hastighet.
Använder idag Levonline som hotell och är helnöjd med det. One funkade ett tag, sen räckte nog inte bandbredden till. Det strulade hela tiden...

Ska det laddas 50-60 bilder och du sitter med uppkoppling på 1mb eller mindre då är det rätt bra om bilderna är 500kb eller mindre.
De behöver inte vara så stora för vår del. 300kb funkar fint.

Med fler o fler användare med annat än dator så önskar de automatisk storleksrelering över allt annat eftersom det är krångligare i telefoner o paddor. Rätt tidsödande för mig o hjälpa alla med så en lösning på detta behövs.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Ändra storlek på bilaga automatiskt.

Inlägg av Holger »

I dessa fall blir det en speciallösning, låt någon progammera det enligt dina önskemål
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
m.mattisson
Medlem
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 2008-10-13 22:08
Svar: 0

Re: Ändra storlek på bilaga automatiskt.

Inlägg av m.mattisson »

Det kan ju inte bara vara jag som har detta problem.
Det borde väl ligga i allas intresse att bilder läggs upp enkelt?
danielb987
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 2017-04-15 07:29
Svar: 0

Re: Ändra storlek på bilaga automatiskt.

Inlägg av danielb987 »

Holger skrev:I dessa fall blir det en speciallösning, låt någon progammera det enligt dina önskemål
Idag ja, men i förlängningen är det ett problem som phpBB måste ta i.

Fler och fler använder mobiltelefoner och surfplattor och vi kan förvänta oss att det blir ännu vanligare att surfa på forumen från mobilen. Och man använder mobilen för att fota med, så det blir naturligt att ladda upp bilderna på forumet direkt från mobilen.

Och ändrar man inte inställningarna i mobilen så blir bilderna hutlöst stora. En bild på 4000 pixlars bredd gör sig inte alls bra på ett webbforum och den tar upp en massa onödigt utrymme.

Många, många är frustrerade över att det är svårt att ladda upp bilder på ett phpBB-forum. Andra webbsajter som Facebook lyckas hantera detta mycket bättre. Och om inte phpBB framöver lyckas ta fram en lösning för att automatiskt kunna ändra storlek på bilder så kommer problemet förvärras.

Så jag känner personligen att det här är en viktig fråga för phpBB att adressera framöver.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Ändra storlek på bilaga automatiskt.

Inlägg av Holger »

Japp, jag ser det som du, MEN: phpBB Gruppen tillhandahåller bara ett "skal". Det är MYCKET tids- och kostnadsintensivt att underhålla bara det.

Sedan är det så att alla lägger vikt på olika funktioner. Vem har prioritet?

Det fungerar alltså inte.
phpBB Gruppen har lagt fast vad som ska ingå i kärnan, ibland tar de in nya funktioner, men mesatdels försöker de hålla kärnan säker och gedigen.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Ändra storlek på bilaga automatiskt.

Inlägg av Holger »

Facebook är en mycket dålig jämförelse förresten.
Anar ni vilka resurser som ligger bakom hos dessa jättar?
phpBB är en LITEN grupp människor som sysslar med detta på fritiden.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
m.mattisson
Medlem
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 2008-10-13 22:08
Svar: 0

Re: Ändra storlek på bilaga automatiskt.

Inlägg av m.mattisson »

Jo, jag förstår att det är ideellt och att det tar tid.

Att jämföra med FB är nog inte orimligt eftersom många använder sig av det som diskusions plattform för att det är enkelt med bla bilagor.
För vår del så funkar det inte eftersom vi har forum som kunskapsbank, men i övrigt är det nog många som använder sig av det.
m.mattisson
Medlem
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 2008-10-13 22:08
Svar: 0

Re: Ändra storlek på bilaga automatiskt.

Inlägg av m.mattisson »

Nu ska jag än en gång belysa detta eminenta forum med min okunskap i ämnet.
ImageMagick finns i admin panelen.
https://www.imagemagick.org/discourse-server/

1) Kan detta hjälpa mig att rätta till bilders storlek i MB eller blir det bara en thumbnail med samma storlek.
2) Det står: "Full path to the imagemagick convert application, e.g. /usr/bin/". Hur hittar jag den?
m.mattisson
Medlem
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 2008-10-13 22:08
Svar: 0

Re: Ändra storlek på bilaga automatiskt.

Inlägg av m.mattisson »

Söker fortfarande en lösning på detta.
Falcon
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-12-14 02:46
Svar: 0

Skicka bilaga till extern server automatiskt.

Inlägg av Falcon »

Upprätta en privat bildserver med dynamisk DNS och visa bilderna på forumet via länk istället så slipper du dessutom skala bilderna.

Utveckling av ett tillägg är då klart en nödvändighet så att bilden laddas upp till rätt mål, samt för integrering av koden i forumet som presenterar bilden.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster