Hantera skumma användare

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Hantera skumma användare

Inlägg av Rebecka »

Jag har fått två (möjligtvis någon till) skum användare.

Skum användare = ologiskt användarnamn (ser ut som någon bara slagt hejvilt på tangenterna), sen länkar de till tveksamma hemsidor (icke svenska eller suspekta webbadresser).
De anger också att de bor i något annat land än Sverige (hur troligt det nu är att de hittar mitt forum som är så nytt).
Jag kan inte veta med säkerhet vilka som är seriösa användare så jag har avvaktat.

Nu gjorde dock en av dessa ett inlägg (på engelska) med reklam som jag tog bort.
Bör jag ta bort eller bannlysa denna användare (IP eller e-postadress?).
Testade bannlysa IP-adress men verkade som jag gjorde fel, angav användarnamnet men då stod det "Inga IP-adresser eller värdnamn identifierade".

Edit: Nu lyckades jag bannlysa användaren genom gå till medlemmen under forumindex > medlemmar. Försökte tidigare i administrationspanelen under användare och grupper.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Hantera skumma användare

Inlägg av Holger »

Jag har över 200 av dessa varje dag.
Jag har ställt in att admin måste aktivera kontona och struntar helt enkelt i att aktviera dessa konton.

Sedan har jag ändrat en hel del på forumkoden:
- Inaktiva konton döljs i medlemslistan
- Admin-aktiveringsmailet innehåller epostadressen (så att man snabbt ser mysko adresser om användarnamnet är halvvägs realistiskt)
- Admin-aktiveringsmailet innehåller en direktlänk till banning av mail-domänen efter @-tecknet
osv osv

Men dessa åtgärder har vuixit fram de senaste tio åren.
Man får vara lyhörd och jobba emot dessa spammare hela tiden.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Hantera skumma användare

Inlägg av Rebecka »

Det lät jobbigt med över 200 per dag.
Att aktivera konton är givetvis ett sätt men då måste jag vara tillgänglig på ett helt annat sätt.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Hantera skumma användare

Inlägg av Holger »

Jo, det är lite jobb med att driva forum ... det går inte av sig självt.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Hantera skumma användare

Inlägg av Rebecka »

Nej, det är sant. Dock vill jag helst undvika behöva aktivera medlemmar.
Allt som oftast är jag online och kan godkänna men det finns tillfällen då jag ändå är offline.
Vet själv hur otålig jag är när jag registrerar mig på forum som ska godkänna mig först.
I slutändan blir det mer jobb för mig att rensa upp men jag tror jag hellre gör det ändå i dagsläget.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Hantera skumma användare

Inlägg av Holger »

Du kommer inte att kunna undvika det. När forumet blir någorlunda populärt så kommer du att bli tvungen att investera mer tid.

Rörande att låta nya medlemmar vänta: jag låter just vår programerare att titta på en MOSMS-anknytning. Om en användare har mycket bråttom så ska denna i framtiden kunna aktivera sig själv via SMS.
Men normalt sett har användarna lite tid. Jag får nog inte mer än 2-3 mails per dag där jag blir ombedd att omedelbart aktivera kontot. :wink:
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Hantera skumma användare

Inlägg av Sinom »

Det finns en supportartikel som beskriver hur man motverkar SPAM i phpBB - http://www.phpbb.se/page.php?p=hur-man- ... am-i-phpbb

Sammanfattat från den artikeln: Skapa en Q&A CAPTCHA som är så nischad som möjligt. D.v.s att endast potentiella användare skulle kunna svara på din fråga.

Har du ett forum om hästar t.ex så kan du ha en "hästfråga" som man troligtvis endast kan om man är intresserad utav hästar. Vilket eliminerar risken att en bot är inställd på att kunna hantera frågan. (En Q&A CAPTCHA på svenska har givetvis stora chanser att motstå SPAM i vilket fall som helst, då engelska forum är mest attackerade)

- Sinom
Bild
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Hantera skumma användare

Inlägg av Rebecka »

Tack Sinom, ska verkligen ta och kika närmare på detta.
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Hantera skumma användare

Inlägg av Rebecka »

Jag har inte hunnit sätta mig in i artikeln om motverka SPAM så jag måste nu godkänna nya medlemmar. Temporär lösning givetvis.
Rensade även upp bland användarna efter att jag återigen fick inlägg med reklam (eller vet knappt om det var reklam?) och den här gången en trådar och flera inlägg.
När jag gick igenom alla suspekta användarnamn så visade det sig också vara skumma e-postadresser.

Nu tror jag dock att alla medlemmar är äkta.
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Hantera skumma användare

Inlägg av Rebecka »

Sinom skrev:Det finns en supportartikel som beskriver hur man motverkar SPAM i phpBB - http://www.phpbb.se/page.php?p=hur-man- ... am-i-phpbb
Nu försöker jag skapa Q&A CAPTCHA men hittar inte...

Det står i artiklen att jag ska hitta "Inställningar för CAPTCHA" under Allmänt?
Jag hittar inget med CAPTCHA under Allmänt i Administrationspanelen...
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Hantera skumma användare

Inlägg av Sinom »

Jag har uppdaterat supportartikeln - kolla http://www.phpbb.se/page.php?p=motverka-spam.

- Sinom
Bild
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-07-15 07:56
Svar: 0

Re: Hantera skumma användare

Inlägg av Slacker »

En bra fråga att ställa är vad sajten heter. Inte så lätt för en robot att förstå detta, när frågan är på svenska. Ett svar med åäö kan vara bra, eftersom ett svenskt tangentbord krävs då. Annars verkar det som att på engelska sajter har robotar börjat lista ut svaren på frågorna och att spammet är ökande.
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Hantera skumma användare

Inlägg av Rebecka »

Nu har jag ställt in en fråga och sparat. Jag loggade sen ut för klicka på "Bli medlem" för se hur det såg ut men ser inte frågan?
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Hantera skumma användare

Inlägg av Sinom »

Om du skickar inloggningsuppgifter via PM så kan jag kolla på det Rebecka.

- Sinom
Bild
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Hantera skumma användare

Inlägg av Rebecka »

Nu lyckades jag. Missade "skicka" för ändringarna skulle sparas. Hoppas det här hjälper nu. Så sjukt trött på alla spambotar (det är flera per dag). Visst, de ställer inte till oreda i forumet eftersom jag ska godkänna de först vilket jag inte gör men det är irriterande att behöva gå igenom alla. Blä.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst