Integrera PHPbb med Drupal

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 2008-02-09 17:41
Svar: 0

Integrera PHPbb med Drupal

Inlägg av NilleU »

Long time no see!! :)

I tidernas begynnelse (2009) fick jag hjälp av Kjelle här att integrera phpbb-portal (canver) med mitt forum. Han gjorde ett bra jobb och gick ett steg åt det hållet vi ville. Problemet var bara det att vi inte kunde så enkelt ta de andra stegen. Det var mycket bökigt att uppdatera samt skapa nya portalsidor. Har sedan en tid blivit introducerad till Drupal och känner att det skulle kunna vara något att satsa på för framtiden. Deras forum suger dock så att importera och köra deras är inte aktuellt.

Sajten jag driver heter www.thailandsforum.se och skall gå från att vara ett renodlat forum om thailand till en allt om thailand sida. Forumet skall alltså få en sekundär roll framöver och vi kommer se mer nyheter, bloginlägg, social media, mm. Det skall vara enkelt att skapa nya sidor och alla sektioner i forumet skall mer eller mindre få sin egen sida även om det kommer komma sparsamt med resultat från själva forumet.

Vad jag tänker köra är Drupal 6 med:
phpBB3 Drupal Bridge for phpBB 3.0.10
PHP 5
http://drupal.org/project/phpbbforum
http://drupalbridge.org/en

Tema är redan klart: www.gotothailand.se (bara en testsite).

Mina frågor är följande:
1. Är det någon här som försökt sig på denna integrering och kan beskriva svårighetsgraden, hur lång tid tog det och om det var värt jobbet?
2. Finns det annat CSM som skulle vara bättre lämpat?

Om någon är intresserad av att göra detta och byta mot reklamplats är jag idel öra. Ca 1500 besökare per dag. En priside via PM också intressant.

Övriga kommentarer mer än välkomna! Tack på förhand!
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 2008-02-09 17:41
Svar: 0

Re: Integrera PHPbb med Drupal

Inlägg av NilleU »

Vill bara förtydliga en sak som jag ser nu kan missuppfattas. Jag är jättenöjd med det jobb Kjelle gjorde. Att vi inte kunde ta det vidare var begränsningar i phpbb portal plattformen.
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: Integrera PHPbb med Drupal

Inlägg av PazZze »

Jag kör ovanstående moddar ihop, fungerar utmärkt =)

1) Ibland får man lite knasiga fel, vilket genererar att man måste googla lite. Vissa gånger fungerar det utan problem. Jag skulle kalla det relativt lätt. =)
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 2008-02-09 17:41
Svar: 0

Re: Integrera PHPbb med Drupal

Inlägg av NilleU »

Tack för det, det var uppmuntrande!
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 2008-02-09 17:41
Svar: 0

Re: Integrera PHPbb med Drupal

Inlägg av NilleU »

Jag har börjat mitt arbete. Bara bryggan kvar nu i min utvecklingsmiljö. Och det är väl ungefär den som är en av utmaningarna.

En fråga till:

Jag har samlat på mig en hel del skräp genom åren som jag tänkte passa på att rensa bort.

Om jag gör en ren installation av de verktyg jag skall använda, inkl. phpBB kan jag sedan importera den aktiva databasen?

Har inga problem med att alla gamla tilläggs moduler och manuella redigeringar försvinner. (förstår att det finns en del foldrar med användargenererat material som jag behöver kopiera över). Tänker bla ta med det temat Kjelle byggde åt mig en gång i tiden, det var jättesnyggt :)
Eller börjar jag från fel håll?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Integrera PHPbb med Drupal

Inlägg av Kjell »

NilleU skrev:Tänker bla ta med det temat Kjelle byggde åt mig en gång i tiden, det var jättesnyggt
Måste bara få tacka för att du tycker det Nille, men det var ju ett tag sedan nu, vissa saker verkar hålla länge :)
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 2008-02-09 17:41
Svar: 0

Re: Integrera PHPbb med Drupal

Inlägg av NilleU »

Ingen orsak Kjelle. Portalmoddet var det heller inget fel på! Hemskt mycket tack!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster