integrera forumet

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Uffee
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 2010-08-19 18:23
Svar: 0

integrera forumet

Inlägg av Uffee »

Tjoho

Jag skulle vilja ha hjälp med att bädda in forumet på en hemsida. Är det någon som vet en bra guide om hur man går tillväga? Jag har sökt både här och google, men hittar inga bra alternativ. Många nämner portaler, men är inte alls insatt i sånt.

Det skulle bli snyggt och dessutom att man slipper lämna hemsidan med diverse menyer. Jag har sett att man kan fixa egna länkar i detta forum, men så vill jag inte ha det :D


för den som vill kika: http://www.ski-sweden.se eller http://www.ski-sweden.se/Forum/
Jag har inte gjort så mycket med mitt forum. Centrerat det, fixat facebook-gilla knapp, twitter, bakgrundsbild och möjlighet att översätta forumet till andra språk. Så om någon är intresserad kan jag dela med mig :)


Tjingeling
Uffee
Uffee
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 2010-08-19 18:23
Svar: 0

Re: integrera forumet

Inlägg av Uffee »

Jag tar gärna feedback iövrigt på hemsidan
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: integrera forumet

Inlägg av Sinom »

Hej Uffee!

Det du kan göra är att redigera din stil (forumets stil) så att den ser exakt likadan ut som Eran hemsida.

T.ex att redigera headern, lägga till en Språk-MOD så att man fortfarande kan översätta sidan.
Menyn går också bra att implementera. Likaså footern utav huvudsidan kan man göra så att den ser likadan ut i forumet.

Man lämnar fortfarande huvudsidan när man klickar på forumet, men det kommer då att se likadant ut.

Är det så du vill integrera forumet?

Hugs :ugeek:
Bild
Uffee
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 2010-08-19 18:23
Svar: 0

Re: integrera forumet

Inlägg av Uffee »

Hej Sinom

Nej, jag är inte ute efter något sånt och börja redigera i forumet, headern, footern. När jag trycker på länken "Forum" på huvudsidan så vill jag att forumet ska komma precis strax under där.

Men om du har någon guide på hur man ändrar headern, footer och implementera en dropdown meny i forumet, så kikar jag gärna där med.

Hoppas du förstår vad jag menar

:D
Hugs
Uffee
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 2010-08-19 18:23
Svar: 0

Re: integrera forumet

Inlägg av Uffee »

Ingen som har något förslag på någon lösning? Antingen på att integrera forumet till hemsidan. Eller ändra headern så den får samma meny som hemsidan.
Uffee
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 2010-08-19 18:23
Svar: 0

Re: integrera forumet

Inlägg av Uffee »

löste det med en iframe :D :D
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: integrera forumet

Inlägg av Sinom »

De två vanligaste möjligheterna är antingen att bygga forumet efter hemsidan, eller som du märkte, att lägga forumet i en iframe.

När du lägger forumet i en iframe så vill du troligen ta bort större delar utav overall_header.html så att logo etc, inte finns med.

Hugs :ugeek:
Bild
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: integrera forumet

Inlägg av Kjell »

Själv har jag svårt för iframe... då det inte blir snyggt, kolla exempelvis på din egen sida och sista inlägget i "Ny design på bildgalleriet"
Jag själv kör modx och hämtar menyerna separat m.m. på KP
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Uffee
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 2010-08-19 18:23
Svar: 0

Re: integrera forumet

Inlägg av Uffee »

@Kjell, ja. Det där var ju inte riktigt snyggt. Jag löste med att lägga till följande kod nedan.

Kod: Markera allt

<script language="JavaScript">
<!--
function autoResize(id){
    var newheight;
    var newwidth;

    if(document.getElementById){
        newheight=document.getElementById(id).contentWindow.document .body.scrollHeight;
        newwidth=document.getElementById(id).contentWindow.document .body.scrollWidth;
    }

    document.getElementById(id).height= (newheight) + "px";
    document.getElementById(id).width= (newwidth) + "px";
}
//-->
</script>

<IFRAME SRC="SÖKVÄGEN_TILL_FORUMETS_INDEX.PHP" width="970px" scrolling="no" id="iframe1" marginheight="0" frameborder="0" onLoad="autoResize('iframe1');"></iframe>


Verkar se bra ut nu. Men där emot fick jag problem på startsidan http://www.ski-sweden.se "Senaste Forum Kommentarerna" när man klickar på någon av rubrikerna blir man slussad till http://www.ski-sweden.se/Forum/viewtopi ... p=268#p268. I webbläsar fönstret står det ju Forum2 nu.. Får väl se om jag lyckas rätta till detta eller fixa fram en annan lösning 8)
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: integrera forumet

Inlägg av Marcus »

Ser inte att ni låtit länken till vare sig phpBB.com eller till oss ligga kvar längst ner på forumet. Varför inte det?

Ska man ha support, får man tacka oss för arbete med att utveckla phpBB (det står phpbb.com för) och att översätta det till svenska (det gör vi) genom att låta länkarna ligga kvar.

/Marcus

PS!
Sedan kan ni ju be om lov innan ni rakt av snor våra titelbilder (visserligen från vår gamla stil), men ser ju bra ut att det står att ni är Admin/Moderator på vårt forum... ;-)
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Uffee
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 2010-08-19 18:23
Svar: 0

Re: integrera forumet

Inlägg av Uffee »

Hej Marcus

Jag kan se att jag har kvar "Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group " däremot har "Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011" verkar fallit bort och ärligt talat så har jag inte noterat detta. Varför ha kvar Powered by phpbb men inte arbetet som Peetra har gjort? Jag ber om ursäkt om jag har trampat er på tårna och har återställt så som det ska vara.

Titelbilderna har varit mitt sista bekymmer på tanke att en det har inte varit relevant. Jag tror t.o.m att de fanns när man installerade forumet. Men hur som helst håller jag med dig phpbb admin/moderator passar inte på den hemsida jag håller på med. Bilderna är borta

:cry:
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: integrera forumet

Inlägg av Marcus »

Hej igen!

Ang. länkarna
När jag var inne på sidan var det under det sista blå fältet helt tomt, men de ligger där (allihop) nu... och om det är helt oavsiktligt så ska vi inte "bråka".

Ang. titelbilder/ranking
En tanke som genast slår mig är att koppla det till sporten ni utövar. För man har en massa snygga bälten som man kan återge, i form av forumrank. Kanske iof. är bra om man som extra profilfält då får uppge sin verkliga rang i sporten.

/Marcus

PS!
Ursäkta om jag verkar irriterad i mitt förra inlägg, inte min avsikt. Var bara trött... (sen kväll med bilkörning för att dottern skulle se Eric Saade...)
BTW: "Kontakta oss" på själva sidan fungerar inte.
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: integrera forumet

Inlägg av Sinom »

Jag hade använt mej utav något liknande:

Bild

Hugs :ugeek:
Bild
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: integrera forumet

Inlägg av Marcus »

Sinom är visst bra på att göra vad jag bara kunde få fram i text... ;-)

Och min tänke var även att använda sig av alla ranger, från vitt till t.ex. blått för ranktitel baserat på inlägg. Brunt för moderator och Svart för Admin. Eller så ser man bara Moderator och Admin som olika "Dan" och låter även brunt vara med i grundtitlarna.

/Marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Uffee
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 2010-08-19 18:23
Svar: 0

Re: integrera forumet

Inlägg av Uffee »

Marcus skrev:Hej igen!

Ang. länkarna
När jag var inne på sidan var det under det sista blå fältet helt tomt, men de ligger där (allihop) nu... och om det är helt oavsiktligt så ska vi inte "bråka".

Ang. titelbilder/ranking
En tanke som genast slår mig är att koppla det till sporten ni utövar. För man har en massa snygga bälten som man kan återge, i form av forumrank. Kanske iof. är bra om man som extra profilfält då får uppge sin verkliga rang i sporten.

/Marcus

PS!
Ursäkta om jag verkar irriterad i mitt förra inlägg, inte min avsikt. Var bara trött... (sen kväll med bilkörning för att dottern skulle se Eric Saade...)
BTW: "Kontakta oss" på själva sidan fungerar inte.
DS!
Ingen fara. Från min sida var det inte avsiktligen.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster