Forumet försvann

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Kaj
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-08-02 17:16
Svar: 0

Forumet försvann

Inlägg av Kaj »

Vad göra när ett forum är helt borta pga att Webbmaster ej vart inloggad på evigheter.Något ni kan återställa.Mvh Kaj
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Forumet försvann

Inlägg av Kjell »

Låter som en gratistjänst där allt är installerat redan, vi är ett supportforum för phpBB och inte ett hotell.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Kaj
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-08-02 17:16
Svar: 0

Re: Forumet försvann

Inlägg av Kaj »

Nix är ett phpBB forum.Problemet att webbmaster inte hunnit med sina åt tagande då husreparationer ,arbete mm har upptagit hela hans tid och ej loggat in.Vi har bara åtkomst till en del av forumet att tex radera vissa detaljer så frågan kvarstår går det att återställa ett forum vilket jag inte tycker är något problem då delar av mitt forum försvann och många andras för något år sedan.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Forumet försvann

Inlägg av Kjell »

En eget phpBB forum på ett vanligt webbhotell har inget med att logga in, bara om man inte betalar.
Vad var det för adress till forumet?
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Kaj
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-08-02 17:16
Svar: 0

Re: Forumet försvann

Inlägg av Kaj »

Buicks in Sweden
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Forumet försvann

Inlägg av Kjell »

Det jag hittar är : http://www.forumforfree.com/viewforum.p ... orum=buick

och www.forumforfree.com Verkar inte svara, då kan dom ha avslutat tjänsten som är en gratistjänst som jag skrev förut, vi kan inte göra något åt det.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Forumet försvann

Inlägg av Sinom »

Hej Kaj!

Du kan däremot skaffa ett gratishotell, alltså endast ett webbhotell och sedan installera phpBB själv. Detta kan du få hjälp med här på forumet.

Du finner många bra guider i Frågor & Svar - http://www.phpbb-se.com/forum/viewforum.php?f=23

phpBB finns att ladda ner senaste versionen på www.phpBB.com

Hugs :ugeek:
Bild
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Forumet försvann

Inlägg av Marcus »

Hej Kaj!

Ang. gratisforum så är det tyvärr inget som vi på phpBB Sverige har någon kontroll över. De dyker upp, en del blir lönsamma (via reklamen) andra blir det inte. Forumforfree.com verkar inte blivit det, och har helt upphört med sin verksamhet.

När Kjell fråga efter "adress till forumet" så fick han bara namnet på det, så jag hoppas att de adresser han hittat är de rätta. Om inte, ge oss rätt uppgift.

Om det bara tillfälligt är så att Forumforfree.com är nere, och det kommer tillbaka så är nog era möjligheter att återfå ert forum och dess innehåll minimala. De har säkert i avtalet mellan er och dem skrivit att:
Att...
...vid avtalsbrott raderas kontot, där alla kundens filer och databasen raderas.
...vid utebliven inloggning av admin under en period av X dagar är att betrakta som avtalsbrott. (de har inte utrymme nog för att spara inaktiva forum, att andra besöker forumet är inte det samma som aktivt)
...vid radering har de inga skyldigheter att överlämna "ert" material, så som databasen, filerna m.m. (de har inte ens en backup på det skulle jag tro)

Så tyvärr är det bara att börja om från början och bygga upp ett nytt forum. Nu kan ni ju välja att upprätta ett nytt forum på olika sätt:
  1. Annat tjänst liknande "Forumforfree.com".
  2. Skaffa ett "gratis webbhotell" och installera phpBB*.
  3. Skaffa ett "betalt billigt webbhotell" och installera phpBB*.
  4. Skaffa ett "betalt dyrt webbhotell" och installera phpBB*.
Alt. 1 har som du redan märkt brister/risker, men det finns de som är bättre än andra... jag tänker inte rekommendera något, då jag personligen inte skulle välja detta.**
Alt. 2 är bra om man kan köpa att man får andra risker på köpet. Men det finns de som är seriösa även här, men jag tänker inte rekommendera någon.**
Alt. 3 och 4 är båda det det jag rekommenderar. Dock ska man vara mycket medveten om att man får oftast vad man betalar för... t.ex. har flera billigare webbhotell begränsningar som de inte skyltar med. Om du söker lite på detta forum så hittar du säkert uppgifter om vilka som är sämre. Men ett billigt webbhotell, med begränsningar, kan vara en bra start... men växer forumet fort till något populärt är det kanske lika bra att satsa rätt från början.

* = Att installer själv innebär ladda ner phpBB från http://www.phpbb.com och gör en del inställningar. Att använda t.ex. cPanel för att installera forum (eller andra CMS) har en del brister så som när det kommer till uppdateringar.
**= OM det jag skulle rekommendera är bra till en början, som säkert Forumforfree.com var, så vill jag inte vara den som får er att satsa på det. ;-)

Med vänliga hälsningar
/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Kaj
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-08-02 17:16
Svar: 0

Re: Forumet försvann

Inlägg av Kaj »

Ok då förstår jag.
Bara att ta nya tag.Ha det Kaj
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Forumet försvann

Inlägg av Marcus »

Kom ihåg, om du har frågor kring ditt phpBB (om du kör på alternativ 2-4) så är det bara att hojta till... så får du den hjälp vi kan ge dig.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Forumet försvann

Inlägg av Peetra »

Gratis webbhotell är mer krångel än gratis forum, tro mig, jag har gått igenom cirka dubbla dussinet gratisforum och halva dussinet gratis webbhotell. Det finns inget gratis webbhotell jag med hedern i behåll klarar av att rekommendera och nu vet jag inte om det är så etiskt att rekommedera nåt av gratisforumtjänsterna heller, då jag ju liksom är "fast anställd" här på phpbb-se. :P
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster