Behöver hjälp!

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

-jocke-
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-05-28 10:06
Svar: 0

Behöver hjälp!

Inlägg av -jocke- »

Hej, hoppas att någon administratör eller moderator läse och svarar på det här!
Jag har registrerat mig på andra phpbb forum men aldrig fått svar, jag har skickat
epost till phpbb.se och phpbb.com dessutom har jag fyllt i kontakta forumlären men
inga svar har ennu kommit ( på 2 månader! )

Jag kommer inte mera ihåg alla frågor men här är några av dem:

1. Jag äger forumet: alltomoffroad.forum24.se och jag länkar till det på min hemsida: alltomoffroad.se
Men det är så jobbigt när det kommer en ny ruta upp, när man skall till forumet, och det är helt annan
design och bakgrund mm. Så hur kan jag få forumet i en sida likadand som: 4x4sweden.se ?? De använder
exakt samma forum och har fått det så super bra! Dessutom, hur kan jag få min Header som finns på
alltomoffroad.se till forumets header?
Så att det skall se ut som om det vore helt samma sida mm.

2. Jag har gjort ett forum med phpbb och jag tycker så sjuttons mycket om det! Man kan göra allt som jag alltid har
önskat. t.o.m ändra ranker för varje medlem mm. Men jag är ganska rädd att bli av med forumet eller liknande.
och eftersom phpbb är en gratis tjänst så undrar jag att hur ni lever? När går det i konkurs och alla forum raderas?
Jag skulle helst flytta det till en egen server men jag vet inte hur man gör..

3. Vad händer när det kommer en ny uppdatering? Uppdateras forumet automatiskt eller måste man radera forumet
och starta ett nytt? Om det kommer t,ex phpbb 4.2 så kan man flytta över sitt 3.2 till det nya?

Ett stort beröm till ett fint, snyggt, prydligt och framför allt, GRATIS! forum! Tack phpbb!
Lycka till och hoppas att det kommer många nya uppdateringar och lika fina saker i framtiden!

Jag tackar stor om jag får ett svar!

Mvh, Jocke
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Behöver hjälp!

Inlägg av Peetra »

Hej,

du äger inte ditt forum, http://www.gratisforum.se/ är domänen, vilken du kan hitta ägaren till ditt forum. Vi här på phpbb-se eller de på phpbb.com kan inte hjälpa dig angående dina frågor, då du använder en tredjeparts tjänst. Du måste försöka få kontakt med tjänsteleverantören för att kunna flytta ditt forum med existerande databas.

Mitt förslag är att du skaffar egen plats på ett webbhotell och installerar ett nytt forum själv, ifall du behöver full tillgång till ditt forum.

mvh Peetra.
-jocke-
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-05-28 10:06
Svar: 0

Re: Behöver hjälp!

Inlägg av -jocke- »

Men är det inte ett phpbb forum som jag har? Det står ju i: "vanliga frågor"
Och nederst nere på sidan.

Alltså vad skall jag göra? Köpa ett webhotel hos ex, Loopia.
Hur får jag sen forumet över till Loopias webhotell?
Och vad är det för ide med det? Och är inte det jag som
äger forumet?

Mvh, jocke
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Behöver hjälp!

Inlägg av Peetra »

-jocke- skrev:Men är det inte ett phpbb forum som jag har? Det står ju i: "vanliga frågor"
Och nederst nere på sidan.
Jo, forumet baserar sig långt på phpBB2-kod, men det är en en starkt modifierad version och vi här på phpbb-se vet inte exakt vilka modifieringar det har, så vi kan då inte berätta hur du ska bära dig åt för att göra saker.
-jocke- skrev:lltså vad skall jag göra? Köpa ett webhotel hos ex, Loopia.
Hur får jag sen forumet över till Loopias webhotell?
Jag vet inte om du kan få ut din databas från forum24, du måste kontakta dem för att ta reda på. Men det verkar inte lovande: http://www.forum24.se/support/viewtopic ... ht=databas
-jocke- skrev:Och vad är det för ide med det?
Då kan du göra vad du vill med ditt forum. Det är lite mer jobb och du måste ju betala för hotellplatsen. Å andra sidan så behöver du ju inte ha reklam på forumet, om du inte själv vill försöka dra in reklampengar förstås. För många räcker det ju bra med ett gratisforum, som man bara styr och ställer med,via de redskap, som tjänsteleverantören ger dig.
Och är inte det jag som äger forumet?
Nej, tyvärr så äger du inte forumet.
-jocke-
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-05-28 10:06
Svar: 0

Re: Behöver hjälp!

Inlägg av -jocke- »

ok, hur startar jag ett phpbb forum då?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Behöver hjälp!

Inlägg av Peetra »

Jag totade ihop en så kort guide som möjligt för det; http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=8118 (Det tar betydligt längre för mig att göra sådana där guider än att installera ett forum för övrigt... Så enkelt är det iallafall att installera forum! :D )
-jocke-
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-05-28 10:06
Svar: 0

Re: Behöver hjälp!

Inlägg av -jocke- »

ok, tack skall läsa den.

Fast jag har nu ganska mycket frågor.

Jag har då tänkt köpa ett webhotel från Loopia och ladda ner och sätta in den senaste versionen av phpbb forumet.
Fast hur gör jag då? Kan man ladda ner ett phpbb forum på svenska också?
ELLER
Sen så tänkte jag att min hemsida är på N.nu´s servrar. Skulle jag få in ett phpbb forum på en sida där?
Se här: www.alltomoffroad.se skulle jag få in ett forum där? Eller måste det vara en skild sida?
Jag menar att kan jag få in ett forum med då ett alltomoffroad.se/forum domän namn? Eller måste man
köpa ett skilt webhotel för alltihopa?

Det som jag mest undrar att hur blir det med alla medlemar? Kan jag överföra dem, eller måste de registrera sig igen?

Mvh, jocke
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Behöver hjälp!

Inlägg av Peetra »

Om du har en databas och stöd frö php på ditt webbhoell, såp ska det inte vara något problem att ha forumet på samma ställe, som resten av sajten.
-jocke- skrev:Kan man ladda ner ett phpbb forum på svenska också?
Vi har ingen helsvensk förpackning, men det är väldigt lätt att bygga om phpBB till svenska, följ instruktionerna bara.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Behöver hjälp!

Inlägg av Holger »

Som Peetra säger, webbhotell med stöd för ftp, php och mysql är allt du behöver.

Ladda ner senaste versionen av phpBB här:
http://www.phpbb.com/files/release/phpBB-3.0.8.zip

Och här finns språkfilerna för svenska:
http://www.phpbb.com/customise/db/translation/svenska/
Instruktionerna för detta:
http://www.phpbb.com/customise/db/trans ... /faq/f_580
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster