Facebook Gilla knapp

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Facebook Gilla knapp

Inlägg av Kjell »

Att lägga en Facebook gilla knapp efter sökfönstret i en tråd.
fb_phpbb.jpeg
fb_phpbb.jpeg (18.1 KiB) Visad 13506 gånger
Öppna filen viewtopic_body.html
Sök efter:

Kod: Markera allt

	<!-- IF PAGINATION or TOTAL_POSTS -->
		<div class="pagination">
Lägg till FÖRE:

Kod: Markera allt

&nbsp;&nbsp;<iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fwww.DITT_DOMÄNNAMN.se%2Fforum%2Fviewtopic.php%3Ff%3D{S_FORUM_ID}%26t%3D{S_TOPIC_ID}&layout=standard&show_faces=true&width=450&action=like&colorscheme=light&height=22" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:450px; height:22px;" allowTransparency="true"></iframe>
Ändra DITT_DOMÄNNAMN till vad du har för domän och har du ett annat katalognamn till forumet så ändra det också %2Fforum%2

Spara och uppdatera.

Eller om ni vill göra som den här sidan säger: http://boardtalk.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=58
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Facebook Gilla knapp

Inlägg av Peetra »

Tack för den. ;)

Om du ramlar över nåt för å få det för alla enskilda inlägg, så dela gärna med dig. :)
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Facebook Gilla knapp

Inlägg av Kjell »

Borde inte vara så svårt, men för det vill jag nog sova på saken, då jag har haft fullt upp med en massa annat :P
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Facebook Gilla knapp

Inlägg av Kjell »

Okey peetra, nu ska du få en som tar per inlägg 8)
fb_phpbb_topic.jpeg
fb_phpbb_topic.jpeg (19.62 KiB) Visad 13491 gånger
Öppna filen viewtopic_body.html
Sök efter:

Kod: Markera allt

<div class="back2top"><a href="#wrap" class="top" title="{L_BACK_TO_TOP}">{L_BACK_TO_TOP}</a></div>
Lägg till EFTER

Kod: Markera allt

&nbsp;&nbsp;<iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fwww.DITT_DOMÄNNAMN.se%2Fforum%2Fviewtopic.php%3Fp%3D{postrow.POST_ID}%23p{postrow.POST_ID}&layout=standard&show_faces=true&width=450&action=like&colorscheme=light&height=22" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:450px; height:22px;" allowTransparency="true"></iframe>
Ändra DITT_DOMÄNNAMN till vad du har för domän och har du ett annat katalognamn till forumet så ändra det också %2Fforum%2

Går att skapa en <div class=fb_like> för denna så det ser snyggare ut, men lite ska ni ha att göra </div> :)
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Facebook Gilla knapp

Inlägg av Peetra »

Tack ska du ha Kjell! :D Superbra början där!

Den fungerar alltså! Även om jag först skrev in fel domän, så funkade den redan då. :oops: FB meddelade att det kom ett error dock, men med tanke på att FB jämt ger sina random errors, så tog det sin tid att att inse att felet låhg i den här ändan. :lol:


I din snippet, Kjell så är height satt till height:22px, vilket gör att den som gillar bara får en halv ruta att skriva in sin kommentar i, då jag ändrade den lilla detaljen till height:67px så blir det bättre, men miniprofilbilder från FB dyker upp, vilket iofs kan vara en bra sak enligt många. Resultatet just nu finns på http://phpbb3.fi/tut/viewtopic.php?f=32&t=7 å där lämnar jag det en tid, eftersom jag av misstag lade in testet på fel ställe, så kan det funka som demo på just den kod som finns just ovan. :)

Så fick jag upp en länk med "Add" i samma format, som "comment" också, men hann glatt klicka mera å då försvann den där "Add". Har vi någon aning om vad det kan ha varit för nåt? *klia-huve*

Vad menade du med att lägga in i en div förresten? Istället för iframe? Hela iframe är ganska obekant för mig, eftersom jag undviker det in i det sista, då jag jämt hittat problem med att använda det.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Facebook Gilla knapp

Inlägg av Kjell »

Då du har klickat på Add /Gilla så försvinner den på grund av att man redan tycker om den sidan/tråden, men du får en länk som säger "sluta gilla" på slutet av raden, låter det vettigt :)

Med DIV kan man styra vart den ska hamna mer korrekt, dvs den kan flyttas mer exakt på sidan.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
ninnininni
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-11-24 01:13
Svar: 0

Re: Facebook Gilla knapp

Inlägg av ninnininni »

Behöver mycket basic info, och förklara för mig som om att ja är en 3åring för jag fattar noll.

1) vart går man in o ändrar på koder osv...
2) när det står "sök efter", hur menar ni..ska man söka fram den texten?
3) när det står lägg till efter, ska man alltså lägga till den koden under punkt 2 efter texten i punkt 1?

Vart och hur ska jag göra en backup innan jag pillar på detta?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Facebook Gilla knapp

Inlägg av Peetra »

ninnininni skrev:Behöver mycket basic info, och förklara för mig som om att ja är en 3åring för jag fattar noll.

1) vart går man in o ändrar på koder osv...
i filsystemet, t.ex via ftp
2) när det står "sök efter", hur menar ni..ska man söka fram den texten?
sök å lägg till efter är det vanliga. :)
3) när det står lägg till efter, ska man alltså lägga till den koden under punkt 2 efter texten i punkt 1?
Jag förstår inte frågan, omformulera gärna.
Vart och hur ska jag göra en backup innan jag pillar på detta?
Du tankar hem alla filer å låter dem bara orörda, så är du på den säkra sidan. Dessutom bör du göra en databas-backup, sök på forumet (här!) å google för detta.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Facebook Gilla knapp

Inlägg av Kjell »

Först och främst så använder man FTP för att kopiera filer mellan din dator och webbservern, sedan behöver du en editor som klarar av formaten "UTF-8 utan BOM" exempelvis notepad ++

Man ändrar det filnamn som angavs och sökväg "<forumrot>/styles/DITT_TEMA/template"

Ja, man söker efter den strängen som angavs i filen

Står det "Före" så är det före den sträng som söktes på och står det Efter så är det efter den sträng som söktes på.

Nu kan det vara skilja sig lite på den sökta strängen som angavs på grund av olika teman har ofta olika uppbyggnad, den här är baserad på prosilver.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Facebook Gilla knapp

Inlägg av Sinom »

Hej ninnininni!

Ska se om jag kan få detta att bli lite enklare :wink:
ninnininni skrev:1) vart går man in o ändrar på koder osv...
I detta fallet skall du ändra viewtopic_body.html, och denna ligger i \phpBB3\styles\prosilver\template.

Alltså, om du loggar in på din host, i ditt FTP-program så klickar du in på din forum-mapp. Min heter phpBB3.
Sen vidare in till mappen styles, välj ditt thema. Sen går du in i mappen template. Här ligger filen viewtopic_body.html. Öppna denna med ett bra textredigeringsprogram. Så som Notepad++
Du kan spara ner denna filen på datorn, göra dina ändringar och sen lägga upp den på FTP-serven igen.
ninnininni skrev:2) när det står "sök efter", hur menar ni..ska man söka fram den texten?
Någonstan i all denna kod finns det en liten rad du vill hitta:

Kod: Markera allt

   <!-- IF PAGINATION or TOTAL_POSTS -->
      <div class="pagination">
Så när du öppnat viewtopic_body.html så klickar du CTRL+F eller Search >> Find och klistrar in den koden.

När du söker efter <!-- IF PAGINATION or TOTAL_POSTS --> så kommer du hitta det på två ställen. Du kan lägga in koden på båda ställena.
Detta kommer då ge dej en Facebook-gilla-knapp ovanför första posten, och under sista posten.
ninnininni skrev:3) när det står lägg till efter, ska man alltså lägga till den koden under punkt 2 efter texten i punkt 1?
Du ska lägga till följande kod över <!-- IF PAGINATION or TOTAL_POSTS -->

Kod: Markera allt

&nbsp;&nbsp;<iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fwww.DITT_DOMÄNNAMN.se%2Fforum%2Fviewtopic.php%3Ff%3D{S_FORUM_ID}%26t%3D{S_TOPIC_ID}&layout=standard&show_faces=true&width=450&action=like&colorscheme=light&height=22" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:450px; height:22px;" allowTransparency="true"></iframe>
Så när du hittat <!-- IF PAGINATION or TOTAL_POSTS -->, gör en ny rad ovanför och klistra in Facebook-koden.
(Ändra http://www.DITT_DOMÄNNAMN.se till ditt egna domännamn. T.ex http://www.ninnininni.se. Du hittar detta om du läser igenom Facebook-koden.

Spara, och lägg upp på FTP-serven.

**Efter att ha tryckt "Förhandsgranska" så såg jag att inte nog med att EN har redan svarat, utan TVÅ har redan svarat på detta :wink: Tredje gången gilt..**
Kudos till Kjell och Peetra som sitter upp mitt i natten och svarar :lol:
Hugs :ugeek:
Bild
ninnininni
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-11-24 01:13
Svar: 0

Re: Facebook Gilla knapp

Inlägg av ninnininni »

Men ni är bäääst.. bra att alla svarade haha.. för när jag är lite trög som jag är..så kan ja läsa allt flera ggr på fler sätt o kanske fatta nåt hehe

TUSEN tack!
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0
Ort: Glad Stockholmare
Kontakt:

Re: Facebook Gilla knapp

Inlägg av .:ADDE:. »

Det här såg ut att bli en riktigt rolig grej. skapar nog en install.xml så kan jag enkelt lägga till den för att sedan enkelt ta bort den om jag så vill :) men vem ska få creeds när jag väl skapar en?
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Facebook Gilla knapp

Inlägg av Kjell »

.:ADDE:. skrev: men vem ska få creeds när jag väl skapar en?
Tomten har ingen vad jag vet om :lol:
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0
Ort: Glad Stockholmare
Kontakt:

Re: Facebook Gilla knapp

Inlägg av .:ADDE:. »

Ah hahaha!

men vem ska bli MODens ägare? jag? du? någon annan?
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Facebook Gilla knapp

Inlägg av Kjell »

Du kan ju bli det... har så det räcker och blir över :)
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster