Problem med installation. Hjälp please.

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Amen
Medlem
Medlem
Svar: 0

Problem med installation. Hjälp please.

Inlägg av Amen »

Hej!!

Jag har ett par problem med min installation. Det är säkert hur lätt som helst men jag fattar inte ett par saker.

Jag har alla uppgifter som behövs och har (tror jag skrivit in dem rätt). Mitt webhotell kör mySQL.

Jag kom vidare i installationen tills jag kom till frågan med configfilen. Jag bad att få den skickad till mig. Det kom ingen fil och jag blev tillbaka skickad till installtionssidan.

Nu när jag försöker att installera om allt kommer följande felmeddelande upp:

Ett fel uppstod vid uppdateringen av databasen
Table 'phpbb_auth_access' already exists

...............................

Vad gör jag då?? Jag har sökt med ljus och lyckta efter configfilen och hittar den ingenstans. Vad jag än försöker öppna för sida i phpBB så kommer jag bara till installationssidan.

Jag har försökt att ta bort hela katalogen och lägga upp den igen men det fungerar inte det heller. Efter vad jag har föstått så skall man väl skickas vidare till en sida (admin sidan) där man kan göra fler inställningar när man fått ner config filen??

Jag försökte att köra en uppdatering istället och kom lite längre. Jag kom till att jag skulle välja sätt med config filen (har provat båda nu) men hittar inte filen. Väljer jag att ladda ner den så kommer jag tillbaks till installationssidan utan att få ner någon fil och utan att få phpbb att fungera utan jag kommer bara till installationssidan vad jag än försöker att köra för sida.
Väljer jag alternativet med ftp så hittar jag inte filen men jag kommer till en annan sida där det står:
.................................................

Din administratörsanvändare har skapats. Vid detta tillfälle är din grundinstallation färdig. Du kommer nu att skickas till en sida där du har möjlighet att administrera din nya installation. Var god kontrollera dina Allmäna inställningar och gör nödvändiga ändringar. Tack för att du valt phpBB 2.

...........................................................

Sedan finns det en knapp längst ned där det står avsluta installationen på.

Trycker jag på denna så borde jag väl komma vidare antar jag men jag kommer bara tillbaks till första installationsidan och ingenting fungerar.

Har försökt att köra uppgradering och installation med brandväggen ner för att se om den störde ftp eller nerladdningen av config filen men det gjorde ingen skillnad.

Vad skall man göra???

Johan
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Det hela beror på att du inte har rätt rättighets-inställning för din config.php-fil.

Börja med att radera tabellerna i din databas.
Sedan måste du ge servern rättigheten att skriva i config.php-filen så att den kan skriva in rätt angivelser rörande databasen. Det gör du med FTP-klienten och funktionen CHMOD. Den skall stå på 777 för config.php-filen.

Kör sedan om installationen. Du behöver inte radera några kataloger.

/Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Amen
Medlem
Medlem

Inlägg av Amen »

Hur raderar jag tabellerna i min databas då???

Det lustiga är att min CHMOD står på 777.... det står i alla fall så i ftp klienten....
Amen
Medlem
Medlem

Inlägg av Amen »

det lustiga är att hur jag än ändrar CHMOD så varje gång jag tittar på den direkt efter att jag ändrat det så står den på 777. Även om jag skulle sätta den på tex 666.

Är det som det ska då?
bico
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av bico »

Vad använder du för FTP-klient?
Amen
Medlem
Medlem

Inlägg av Amen »

Flashfxp
Amen
Medlem
Medlem

Inlägg av Amen »

men i och med att alla filer redan står på 777 så borde väl det inte ha ngn större sexuell betydelse???
Amen
Medlem
Medlem

Inlägg av Amen »

jag kollade i min ftpklient igen och jag lade upp allt igår. Har försökt idag att fixa dir config filen. Den har laddats upp idag 20:44 men den är på 0 bytes och det fungerar icke. Alltså lägger den upp filen via ftp när jag försöker att uppgradera men den innehåller inte ett skit????????????
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Nej, den innehåller inte ett "skit" eftersom servern inte har skrivit ngt i filen.

Redigera filen manuellt på din hårddisk och ladda upp den igen:

Kod: Markera allt

<?php

// phpBB 2.x auto-generated config file
// Do not change anything in this file!

$dbms = 'mysql';

$dbhost = 'servern_som_db_ligger_på';
$dbname = 'db_namn';
$dbuser = 'användar_namn';
$dbpasswd = 'lösenord';

$table_prefix = 'phpbb_';

define('PHPBB_INSTALLED', true);

?>
Kör sedan installationen igen ...
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Amen
Medlem
Medlem

Inlägg av Amen »

Hej Holger!!!

Efter att ha ändrat config filen manuellt enl ovan, laddat upp den, deletat install och contrib mapparna så fungerar allt som det ska....

Tackar för hjälpen :lol:
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Kanon! :D
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar