få bort registrerade spamanvändare ur listan

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

salsafriends
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 2009-05-09 08:18
Svar: 0

få bort registrerade spamanvändare ur listan

Inlägg av salsafriends »

Hej!
Jag är ny administratör i vår förening och såg att vi har ca 2000 spamanvändare registrerade på listan. jag har ju inte godkänt dem (naturligtvis) så de kan ju inte skriva inlägg, däremot har jag prövat att bannlysa några få epostadresser för att se om de försvinner ur listan på användare men de är kvar...

Hur får jag bort spam från listan? de är ju också ca 2000 så de är ju en hel del....
Det ska tilläggas att jag är inte så värst datakunnig, men jag har lyckats fnula ut ftp! Alla svar är jag tacksam för!:D

det gäller detta forum:
http://www.salsafriends.se/forum/member ... &start=100


M V H
Petrine
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: få bort registrerade spamanvändare ur listan

Inlägg av Peetra »

Jag föreslår att du skickar ut ett massmail om saken en vecka i förväg, om att alla som inte har skrivit något kommer att raderas. Du kan även sätta andra kriterier, kolla ACP --> Användare och grupper --> Användarsäkerhet --> Rensa användare

[edit] instruktionerna är för phpBB3, du har visst ett phpBB2-forum, jag flyttar på tråden till rätt kategori.
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-07-15 07:56
Svar: 0

Re: få bort registrerade spamanvändare ur listan

Inlägg av Slacker »

Installera bbantispam eller Advanced Textual Confirmation för att stoppa spamregistreringar. Det går att enkelt översätta programmet och frågorna till svenska för att försvåra det ytterligare. Jag har inte haft en enda spamanvändare sedan jag installerade bbantispam och det var för 2 år sedan.

http://www.bbantispam.com/
salsafriends
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 2009-05-09 08:18
Svar: 0

Re: få bort registrerade spamanvändare ur listan

Inlägg av salsafriends »

TACK så jättemycket för svaren! Jag följer dessa råd, och så tror jag det löser sig!:D
Petrine
salsafriends
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 2009-05-09 08:18
Svar: 0

Re: få bort registrerade spamanvändare ur listan

Inlägg av salsafriends »

Peetra skrev:Jag föreslår att du skickar ut ett massmail om saken en vecka i förväg, om att alla som inte har skrivit något kommer att raderas. Du kan även sätta andra kriterier, kolla ACP --> Användare och grupper --> Användarsäkerhet --> Rensa användare

[edit] instruktionerna är för phpBB3, du har visst ett phpBB2-forum, jag flyttar på tråden till rätt kategori.

---
Hm, vad jag förstår så är det bäst att uppgradera från phpBB 2.0.18 till phpBB3 ,304, eftersom man lättare nog kan ta bort spammare i den senaste versionen. men när jag går in på uppgraderingssidan så finns det bara uppgraderingar för phpBB3...se här:
http://www.phpbb.com/downloads/olympus. ... e87ceeacfe

ska jag ominstallera allt helt eller finns det en uppgradering från phpBB2 till phpBB3?
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0
Ort: Glad Stockholmare
Kontakt:

Re: få bort registrerade spamanvändare ur listan

Inlägg av .:ADDE:. »

Jo, vad jag har märkt så är phpBB2 och phpBB3 helt olika.

så du får installera forumet, men sedan kan du konvertera medlemmar, kategorier, inlägg osv.
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: få bort registrerade spamanvändare ur listan

Inlägg av Marcus »

Det Charmander försöker få fram är att du får installera ett phpBB3-forum i en egen katalog på din server, och när installationen är klar så väljer du fliken konvertera.

Då får du upp allt om att konvertera ditt befintliga phpBB2 till phpBB3.

Att "uppgradera" från phpBB2 till phpBB3 är inte en uppdatering, utan en konvertering. :-)

Du laddar alltså inte ner en uppdatering, utan den fulla installationen av phpBB3.


/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: få bort registrerade spamanvändare ur listan

Inlägg av Holger »

Det går även att undvika spammare med olika medel.
På min phpBB2-sajt kör vi med BBantispam PLUS Unique Reg Hash som finns här:
http://www.pentapenguin.com/forum/viewt ... =13&t=2212
Utöver detta döljer vi alla icke aktiverade medlemmar från medlemslistan och alla andra "instanser".
Vi har knappt inga spamregistreringar alls.

Dock har jag en hel drös spamanvändare i mitt phpBB 3.0.4, som verkar vara helt oskyddat just nu. De är dock ej aktiverade.
Jag låter dem vara eftersom användarnamnet och mailadressen de har använt därmed är belagt.

/Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst