Total nybörjare!!!
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Total nybörjare!!!
Jag sitter på en extraburk, som jag har IIS och en Dyndns installerad på. HAr även gjort en slafssida i Frontpage, och allt funkar!
Nu är jag intresserad av att starta ett phpbb-forum, och tror jag skulle klara av att installera Apache och Mysql, samt kanske även php på den...
Nu till min fråga:
Finns det någon tutorial, eller guide på svenska som går igenom exakt hur man gör för att få allting att funka. Jag vill även att den guidar mig till att lägga upp sidan på servern när den är färdig.
Jag kan ju ingenting om Varken Apache Mysql, eller php-språket. Har endast SMÅ kunskaper i html.
Vore jättetacksam för hjälp!
Ja, nu är det ju så att jag har gett upp tanken om IIS och instället installerat Apache, php samt Mysql istället. Nu står jag inför detta problemet:Holger skrev:Är det phpBB-biten du vill ha hjälp med eller Apache/mySQL/PHP??
/H
Nu har jag kört denna guide ett par gånger och får alltid samma felmedd:
Guiden: http://ematte.se/tut/wamp.php#p_install
Felmedd.: PhpMyAdmin försökte skapa en förbindelse...FEL: Mysql sa: #1045- Användare 'root'@'localhost' är ej berattigad att logga in(Använder lösen: YES)
Jag har provat att ändra lösenordet i C:/Winnt/my.ini, samt att jag har gjort "samma" ändringar i C:/apache2/htdocs/phpMyAdmin/config.inc.php
Något som förbryllar mig är att det i config.inc.php frågas efter user och pass på flera ställen. Fast jag tror mig ha provat alla möjliga ställen.
Finns det någon som vet vad jag pratar om och kanske kan hjälpa mig lite, så vore jag tacksam.
Kommer att köra phpbb, så fort jag bara har confat servern:)
Du har ju givetvis helt rätt.Gud skrev:Det här är egentligen inte en phpBB-fråga.. men har du läst manualerna till PHP/Apache/MySQL?
Nu har jag äntligen fått fart på mitt forum och innan jag postar en länk för erat påseende
Än mer nybörjare
Sedan laddar du hem nyaste phpBB frå http://www.phpbb.com och laddar upp alla filerna och utför install.php-skriptet.
Lycka till!
Ingen support via PM!