Vårt forum låser sig

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-05-13 23:48
Svar: 0
Ort: Göteborg

Vårt forum låser sig

Inlägg av B Thomas »

Hej!
Vi har använt phpBB sedan flera år. När vers 3.0 släpptes bestämde vi oss snabbt för att konvertera till den versionen. Men redan mina första tester av phpBB3 blev problematiska. Forumet totallåste sig under vissa förhållanden (beskriver detaljer nedan). Jag kämpade länge med att komma på vad orsaken var. Till slut provade jag att skapa ett nytt testforum som jag sedan fyllde med en konverterad kopia av vårt ordinarie forum. Problemet försvann och jag trodde (dessvärre fel) att det var något som gått snett i mitt första test så jag gick skarpt med phpBB3. Allt fungerade korrekt till att börja med. Men för ett par dagar sedan började exakt samma problem som förut.

Vad som händer är att forumet låser sig om det visas i Internet Explorer 6.0 med en fönsterbredd som är (tror jag) ca 874 bildpunkter eller mindre i BREDD. Detta inträffar om man minskar ett öppnat fönsters bredd förbi denna gräns eller använder en för låg bildskärmsupplösning. Jag använder en egen smått modifierad stilmall (ändrade färger och några bildfiler som modifierats). Men även om jag återställer forumet till prosilver (med alla originalinställningar) så låser sig forumet.

Vet någon vad som är fel? Vet någon hur jag löser problemet och undviker det i fortsättningen? Tyvärr kan man inte hänvisa folk till att uppgradera till IE 7.0 eftersom många (t.ex. jag själv) är bundna till när deras arbetsgivare väljer att uppgradera webbläsare. Detta forum (http://www.phpbb-se.com/forum) låser sig för övrigt INTE på detta sätt.

Fakta om vårt forum
http://forum.lvg.nu/
Teman: prosilver och lygnare (mod version av prosilver)
Inga MODdar installerade
Nerladdat från http://www.phpbb.com
Vers 3.0.1
Webbhotell: Scorpiondata
Vi installerade forumet själva
Har sökt men inte hittat något om detta problem.
Om ni i supporten behöver ett testkonto så säg till så fixar jag ett A.S.A.P.

Jag tackar för all ev. hjälp!

Thomas
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av tumba25 »

Har du eller någon annan testat med Firefox, Opera, Safari eller något annat än IE?
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-05-13 23:48
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av B Thomas »

tumba25 skrev:Har du eller någon annan testat med Firefox, Opera, Safari eller något annat än IE?
Det fungerar utan problem med IE 7.0, Firefox och, såvitt jag vet, även med Opera och Safari (efter de tester som gjordes vid den första provkörningen av phpBB 3.0.0). Samtliga som rapporterat problem har kört IE 6.0 med låg bildskärmsupplösning.

/Thomas
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av Marcus »

Nu ska vi se... fattar jag dig rätt om du påstår att phpBB låser sig, eller ska jag tolka det som att IE6 låser sig om den visar phpBB3 i för låg upplösning.

För när jag från IE6 (på jobbet får vi bara det) går till er sida, fungerar den klockrent... tills jag justerar fönsterbredden. Då haverera allt.

Mycket märkligt.

Har du provat subSilver2? Eller en stil baserat på det.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-05-13 23:48
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av B Thomas »

marcus skrev:Nu ska vi se... fattar jag dig rätt om du påstår att phpBB låser sig, eller ska jag tolka det som att IE6 låser sig om den visar phpBB3 i för låg upplösning.
Ja, det är nog mer korrekt att säga att IE låser sig.
marcus skrev:Har du provat subSilver2? Eller en stil baserat på det.
Jag tror inte jag provat det. Kunde vara värt ett test. I min nuv installation har jag inte aktiverat/installerat den stilen, men det är ju lätt gjort. MEN! Antag att problemet är assocerat till något som rör breddhanteringen i prosilver, blir vi klokare för det? (Jag vill bara undvika "onödigt" jobb) Varför jag säger detta är att uppenbarligen har ingen (mer eller mindre) detta problem med prosilver. Så även om problemet bara uppstår med prosilver, så återstår ju mysteriet med vad för något i vårt forum som prosilver (och IE 6.0) inte gillar...

Om du tror det är värt att veta om subSilver2 funkar så kan jag förvisso installera och prova. Ska jag :?:

/Thomas
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av Marcus »

Ja, jag tror att IE6 kan låsa sig beroende på någon i proSilver. Men det märkliga är kanske om ni kör en helt ren phpBB3 med proSilver och får exakt samma fenomen. För då borde besökare med IE6 får det problemet på alla phpBB3 med proSilver.

Vilket jag inte upplever... t.ex. låser sig ert forum men inte detta forum när jag tittar på det via IE6.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av Marcus »

Verkar vara ett känt fel i IE6.

Det diskuteras på phpBB.com's eget supportforum. Slutsatsen verkar i nuläget vara i korta ordalag:

Då Microsoft övergivit IE6 (även om många fortfarande inte kan välja IE7 eller någon annan webbläsare t.ex. p.g.a. styrda mjukvaruval, som hos min arbetsgivare), så är det inte mycket att göra åt det.

ProSilver följer standard, och IE6 gör det inte. Så att ändra proSilver för att uppnå funktionallitet i IE6 är inte en möjlighet som kommer att hanteras av phpBB.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av Marcus »

OBS!
Inte säkert att subSilver2 löser problemet, då det verkar vara IE6 (eller tidigare) som inte hanterar CSS rätt.
Så även om subSilver2 och proSilver inte fungerar lika, så kan det vara samma problem med båda i detta fall.
Skulle vara bra med ett besked om det fungerar eller ej.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-05-13 23:48
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av B Thomas »

marcus skrev:Verkar vara ett känt fel i IE6.

Det diskuteras på phpBB.com's eget supportforum. Slutsatsen verkar i nuläget vara i korta ordalag:

Då Microsoft övergivit IE6 (även om många fortfarande inte kan välja IE7 eller någon annan webbläsare t.ex. p.g.a. styrda mjukvaruval, som hos min arbetsgivare), så är det inte mycket att göra åt det.

ProSilver följer standard, och IE6 gör det inte. Så att ändra proSilver för att uppnå funktionallitet i IE6 är inte en möjlighet som kommer att hanteras av phpBB.
Detta kan jag iofs förstå och hålla med om. Men, om nu detta är ett känt fel i IE6, varför låser sig inte IE6 med detta forum (och alla andra med proSilver)? För som du skrev:
marcus skrev:För då borde besökare med IE6 får det problemet på alla phpBB3 med proSilver.

Vilket jag inte upplever... t.ex. låser sig ert forum men inte detta forum när jag tittar på det via IE6.
Det som frustrerar mig är frågan, vad skiljer sig då i dessa forum, som gör att IE6 låser sig på vårt men inte detta forum? Vad har hänt i vårt forum sedan installationen som gjort att felet kommit efter ett tag? Om jag kan identifiera detta så finns det ju en möjlighet att tills vidare gira runt problemt tills IE6 är borta!

/Thomas
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-05-13 23:48
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av B Thomas »

marcus skrev:OBS!
Inte säkert att subSilver2 löser problemet, då det verkar vara IE6 (eller tidigare) som inte hanterar CSS rätt.
Så även om subSilver2 och proSilver inte fungerar lika, så kan det vara samma problem med båda i detta fall.
Skulle vara bra med ett besked om det fungerar eller ej.

/marcus
Jag har nu testat detta.

Föga förvånande: Det låser sig INTE med subSilver2 och IE6!

Återstår dock min fråga från föregående post - varför låser sig IE6 på vårt forum men inte på andra phpBB3?
Senast redigerad av B Thomas den 2008-05-14 11:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av Marcus »

Kan avfärda webbhotellval som en orsak till problemet. Testade just ett annat forum på samma webbhotell, för att utesluta den orsaken.

Ingas problem ner till proSilvers design ballar ur, vid för liten bredd hamnar ju saker på lite fel platser. :-D

Mycket retligt problem, när man inte hittar en "rotorsak". (Om man inte ser IE6 som roten till det onda... ;) )

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-05-13 23:48
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av B Thomas »

marcus skrev:Mycket retligt problem, när man inte hittar en "rotorsak". (Om man inte ser IE6 som roten till det onda... ;) )
Jag fortsätter att envisas med att söka hjälp med mitt problem.
Vi vet nu (vilket jag iofs anat hela tiden)
- Felet visar sig bara i IE6 vid en fönsterbredd som understiger ca 874 bildpunkter
- Felet visar sig bara med ProSilver men inte i SubSilver2
- Felets orsak är sannolikt att IE6 inte följer standard för CSS

Men det finns en viktig fråga som ingen lyckats besvara
- Varför låser sig IE6 på vårt forum men inte på andra phpBB3 forum?
- Varför fungerar vårt forum ett tag vid "nyladdning", men ballar ur efter ett tag?


Det är uppenbart att felet i sig beror på IE6 men ÄVEN på någon ytterligare omständighet, annars skulle ju samma effekt finns i t.ex. detta forum.
Finns det någon som har en aning om vad svaret på dessa frågor är?

Jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde lösa detta mysterium?
Honour and glory awaits you! :wink:

/Thomas
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-05-13 23:48
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av B Thomas »

marcus skrev:Vilket jag inte upplever... t.ex. låser sig ert forum men inte detta forum när jag tittar på det via IE6.
Nu måste jag ta upp denna fråga igen!!!

Problemet är inte löst, och nu inträffar samma sak (liknande iaf) med DETTA forum!

Den som har IE6 kan själv kolla. Minska bredden på forumet tills... ja webbläsaren låser sig. Visserligen låser sig detta forum vid en mindre bredd än vårt, men ändå. Det intressanta här är att detta forum INTE låste sig tidigare oavsett hur man minskade bredden.

Således, något händer efter en tids användning, med vårt forum, nu även med detta forum. Frågan är VAD? Ännu mer konfunderad är jag över att det verkar som att det bara är index-sidan som har den här effekten, inga andra sidor. Prova får ni se på detta forum, minska på vilken annan sida än index och sedan på index, ni märker skillnaden.

Så, kan ingen av er kluriga problemlösare hitta orsaken?? Det måste vara något i index som inte gillar något som kan konfigureras via acp eller som ändras över tiden. Det verkar dock inte bero på ändringar i css eller motsvarande.

Nu får ni gärna svara att alla borde uppgradera till IE7 så är problemet borta. Dessvärre styrs många av sina arbetsgivares plattformsuppgraderingar, och alla har ännu inte lämnat IE6. Vad gör man till dess?
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av Marcus »

Detta ska jag undersöka imorgon, när jag kommer till jobbet... för där har man just IE6.

Men här hemma sitter jag på IE7 och FF3.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av Holger »

B Thomas skrev:Vad gör man till dess?
Inte minska bredden! :D

Skämt åsido! Ska bli spännande att få höra vad proffsen säger om detta!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster