Utskriftvänliga egna sidor

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
MN
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 2005-06-04 12:06
Svar: 0
Ort: Stockholm

Utskriftvänliga egna sidor

Inlägg av MN »

Jag har gjort egna sidor till mitt forum enligt beskrivningen i denna tråd: http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic ... 64&p=24787 . Nu skulle det vara pricken över i om man kunde få utskriftvänliga versioner av dessa sidor också.

Jag använder mig av stylen prosilver, fast med egna färger. Hur ska jag bära mig åt? Jag förstår att jag måste skapa någon slags mall för sidorna som liknar filen viewtopic_print.html. Själva layouten av denna klarar jag nog av, men resten... Vad är det för kodning som behöver göras för att det ska fungera som det övriga forumet? Och hur får jag utskrift-ikonen att visas på mina sidor?

Och angående själva layouten på utskriftsidan: måste jag göra en separat mall för varje egen sida, eller finns det sätt att göra en standardiserad variant? Mina egna sidor är nämligen rätt lika varandra och dessutom enkla till sin uppbyggnad; alla består av en rubrik, och så lite texter i paragrafer.

Har ingen aning om hur komplicerat detta är, så jag färväntar mig inga färdiga lösningar, men det vore kul att få lite idéer om i vilken ände man ska börja. Förhoppningvis kan jag komma en bit på väg själv bara jag får lite vägledning :)

Hälsningar MN.
Life is what happens to you while you're busy making other plans - John Lennon
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Utskriftvänliga egna sidor

Inlägg av Kjell »

Jag har inte provat det någon gång.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
xhriz
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-01-26 03:16
Svar: 0

Re: Utskriftvänliga egna sidor

Inlägg av xhriz »

Jag har haft liknande tankar inte utskriftsvänliga men det kanske kan fungera här. Skulle man inte kunna lägga en länk som öppnar den sidan i ett nytt fönster men med annan css fil som är strippad från allt grafiskt. Annars en switch som växlar mellan 2 css filer om man inte vill öppna i nytt fönster.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Utskriftvänliga egna sidor

Inlägg av Kjell »

Någon sådant borde det vara i case satsen.

Kod: Markera allt

<?php
if ($gor == printa) {
/*visa sida som ska printas */

} else if ($gor == sida) {
    /* Visa vanlig sida */
}
?>
Men har en sniklösning :D
Om du har dubbla case satser i minsida.php och flera html sidor så kan du få det att fungera lätt, det är inte så man skriver, men, men :)

Kod: Markera allt

switch($_GET['visa'])
{
    case 'sida_1': // <-- Ändra sida_1 till ett lämligt val
        $file = 'minsida_1.html'; // <-- Din vanliga html fil.
    break;

    case 'sida_1_p':
        $file = 'minsida_1_p.html'; // <-- Din print sida i html.
    break;
Lägg en länk på din vanliga sida till printsidan. (minsida.php?visa=minsida_1_p)

Du får inte glömma att skapa nya overall_header.html och overall_footer.html till din printsida om du vill slippa grafiken.

http://www.php.net/manual/sv/manual.php
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
MN
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 2005-06-04 12:06
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: Utskriftvänliga egna sidor

Inlägg av MN »

Nu börjar det likna något :P Det där med att switcha mellan två olika css:er tyckte jag lät lite komplicerat, eller är det så de har löst det i forumens egna sidor?

Kjells lösning verkar ju vara rätt vettig. I det första alternativet, är det en separat fil du skapar då eller? Alternativ två tror jag att jag förstår. Skriver man då alltså en case-sats för varje fil (eftersom man då har en printfil för varje egna sida man skapat)?

/MN
Life is what happens to you while you're busy making other plans - John Lennon
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Utskriftvänliga egna sidor

Inlägg av Kjell »

MN skrev:Kjells lösning verkar ju vara rätt vettig. I det första alternativet, är det en separat fil du skapar då eller? Alternativ två tror jag att jag förstår. Skriver man då alltså en case-sats för varje fil (eftersom man då har en printfil för varje egna sida man skapat)?
Vettig vet jag inte om den är :D men den funkar.
Ja, du skriver en egen case sats, likadant som du redan har.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster