Att uppdatera

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Sarah
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Att uppdatera

Inlägg av Sarah »

Och så kommer fråga nr 2... ;o)

Eftersom jag inte har den blekaste aning om hur uppdateringar och sånt funkar, och jag dessutom inte vet om det är installerat nåt "lull-lull" (moddar och teman och sånt), hur vet jag hur jag ska gå tillväga när jag vill uppdatera forumet...? Enligt index-sidan på admin-panelen så är den aktuella versionen på forumet phpBB 2.0.21 men det ska visst finnas en nyare version. Hur går jag tillväga?
Finns det förresten någon lista eller liknanade över tillgängliga "MODdar" som oxå förklarar vad den gör för forumet? Och hur gör man i så fall för att installera en sådan?

/Sara

Forum:

http://www.frk.nu/forum
Har ingen aning om moddar eller nåt sånt...
MySql-databas
Version phpBB 2.0.21
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Här hittar du moddar till phpBB 2 http://www.phpbbhacks.com/. Det finns en installationsfil med moddarna som förklarar hur du ska göra. Läs genom Holgers guide innan du börjar http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?t=1734

Den senaste versionen i 2-serien heter 2.0.22. Om du har en massa moddar installerade är det bäst att uppgradera manuellt. Eller kanske vänta en stund och installera phpBB 3 när den släpps.

/J
Sarah
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Sarah »

Jösses, vad snabb du är... ;o)

Kan man se nånstans om man har moddar installerade, eller syns det bara i koden...?

Jag har kikat lite på phpbbhacks.com och har ju redan hittat MASSOR av moddar jag vill ha... ;o) Men det står i kanten vilken version just den hacken passar för... Då går det inte att installera en som funkar för 2.0.10 i mitt forum, eller?

/Sara
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Om inte den som installerade moddarna skrev någon slags changelog eller liknande går det bara att se i koderna.

Du kan se i katalogen phpbbroot/mods om det finns något där som kan ge några ledtrådar. Men dom flesta moddar har inga filer som ska in där.

Om du har otur så har den som installerade moddarna inte ens lagt in text i koderna så man ser vad som hör till en mod.

Ett förslag skulle kunna vara att börja om. Uppgradera till en ren 2.0.22 och installera dom moddar du vill ha. Och skriv logg över dom.

En mod för 2.0.10 kan funka på 2.0.21 men det är inte säkert. Söksträngarna kan skilja.

Om du har utrymme på servern så skapa ett testforum som du kan modda i först innan du flyttar över filerna till det skarpa forumet.

/J
Sarah
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Sarah »

Hmm... det där förstod jag ungefär... 30% av... ;o) Skulle verkligen behöva nån irl som hjälpte till... ;o)
Jag har funderat över det här att helt enkelt skapa ett nytt forum och forma det som jag tycker passar bäst, och sen lägga över alla trådar och ämnen och rubbet från det gamla till det nya. Men hur gör man då?

/Sara
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Du börjar med att ta backup på din databas. Det kan du enklast göra i ACP >> Generell admin >> Backup av databas. Ta först backup på strukturen och sen på datan. Har du tillgång till phpMyAdmin kan du göra det den vägen med, då kan du dela upp datan i mindre delar.

Hämta phpBB Version 2.0.22 från http://www.phpbb.com och dom svenska språkfilerna och knapparna.

Sen ser du till att du har backup på dina filer i forumet och sen raderar du dom utom config.php.

Ladda upp filerna du hämtade från phpbb.com till rätt katalog på din server och packa upp dom. Se till så att config.php inte blivit överskriven. Om den är tom får du hämta den från din backup och ersätta den.
Läs root/docs/install.html. Där står att du ska köra "install/update_to_latest.php" för att uppdatera databasen.

Sen ska det vara klart och du har en ren phpBB 2.0.22 utan moddar.

/J
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Från nördspråk till svenska: :)
tumba25 skrev:Om inte den som installerade moddarna skrev någon slags changelog eller liknande går det bara att se i koderna.
changelog = logg över ändringar mellan versioner av dataprogram
tumba25 skrev:Du kan se i katalogen phpbbroot/mods om det finns något där som kan ge några ledtrådar. Men dom flesta moddar har inga filer som ska in där.
phpbbroot = den katalog där filerna index.php, profile.php mfl ligger, kallas vanligtvis din forumrotkatalog då man tänker sig mapparna/katalogerna som ett träd
tumba25 skrev:Om du har otur så har den som installerade moddarna inte ens lagt in text i koderna så man ser vad som hör till en mod.
Det är god sed att använda kommentarer i programkod för att visa vad någonting gör eller betyder, med text menar tumba25 sådana här kommentarer. I PHP som phpBB är skrivet i kan man göra dessa genom att skriva // i början av en rad eller omge hela stycken med /* ... */.
tumba25 skrev:Ett förslag skulle kunna vara att börja om. Uppgradera till en ren 2.0.22 och installera dom moddar du vill ha. Och skriv logg över dom.
För alltid logg, eller ta åtminstone en kopia av filerna för varje MOD du installerat. Om en MOD pajar saker kan du alltid backa ett steg. Gör likadant med databasen, gör flera backuper.
tumba25 skrev:En mod för 2.0.10 kan funka på 2.0.21 men det är inte säkert. Söksträngarna kan skilja.
En söksträng är det som i MOD-filen kommer efter kommandon som FIND.
tumba25 skrev:Om du har utrymme på servern så skapa ett testforum som du kan modda i först innan du flyttar över filerna till det skarpa forumet.
Ett gott råd! Testa alltid först!
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Tack för tolkandet, Kail.

Nördspråk, hmm.

Ett tillägg: Installera bara en mod åt gången och se till att den fungerar ordentligt innan du fortsätter med nästa.

/J
Sarah
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Sarah »

Är det möjligt att lägga upp "det nya" forumet i en underkatalog så länge... hur mycket utrymme på servern kräver det? Funderade ett tag på att fippla på min egen server så länge kanske... och sen bara flytta över hela rasket till frk.nu-servern... skulle det funka? Då känns det som att jag har liiiiite mer kontroll... ;o)

/Sara
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Ja, det är möjligt att ha den i en underkatalog. phpBB2 med svenskt språkpaket tar c:a 2,13 MB. Sen tar det lite mer plats på disk hos mig tar det 3,06MB, men när du installerat raderar du katalogerna install och contrib så får du ner det lite, men det är marginellt.

Ja, det funkar att fippla på din egen server. Fast du behöver möjlighet att komprimera filerna till ett paket för transporten mellan servrarna. Om din server är din egen har du antagligen den möjligheten, om den är på ett webbhotell så har inte alla det.

Om du vill ha ännu mera kontroll när du testar kan du installera WAMP (om du har windows) på din egen dator och använda den som testserver.

/J

ps. WAMP är ett paket som innehåller Apache webserver, MySQL databas och php. Det är allt som behövs för en lokal testserver.
Skriv svar