Hur installerar man phpBB2 på sin hemsida?

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

sel
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Hur installerar man phpBB2 på sin hemsida?

Inlägg av sel »

Jag antar att den här informationen vanligtvis finns att få tag på hos phpbb.com, men eftersom de har kraschat...

Har hämtat hem phpBB2 från phpBBs akutserver.
Har lyckats komma så långt att jag får upp själva konfig-sidan till installationen - den allra första sidan.

Men jag begriper inte vad jag ska stoppa in var. Vilka bitar är kritiska och vilka kan man lattja med senare? Hänvisa gärna till var man kan hitta viss info i ett redan installerat phpBB. Jag är administratör för ett, fast på esperanto. Och killen som håller i det, en tysk fjortis, har lite svårt att förklara detaljerna för mig så att jag begriper.

Tacksam för minsta hint,
SEL
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support

Inlägg av PazZze »

huhum, har du installerat, eller ska du försöka installera?
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

På installationssidan är det viktigt att fylla i alla uppgifter helt rätt... dessa är grundläggande, och inte något som du senare "lattjar" men nämnvärt. :-)

Fyll bara i alla uppgifter om databasen korrekt. De bör din tyske vän förse dig med.

Kom ihåg att du måste skapa den databas som alla tabeller ska ligga i innan du kör installationsskriptet.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
sel
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av sel »

Bra, allt måste vara korrekt från början. Bra att veta.

Jag kör hemsidan på One (b-one). De har fått kritik har jag sett, men ändå. Har ingen erfarenhet av om de är bra eller dåliga på support, men det fanns en hel radda olika lösenord till diverse sidor som man ska kunna använda, typ myphpadmin od. Om dessa vet tysken ingenting. Han tröttnade ganska snart på att jag inte begrep. Det var därför jag vände mig hit.

Mitt omedelbara problem är att jag inte fattar vad de olika sakerna man ska fylla i hör ihop med och vad jag förväntas göra.

Eftersom jag är lite nyfis och försöker få grepp om vilka olika program som finns, så har jag laddat ner Dolphin och Woltlab lite också. Med ledning av deras instruktioner har jag försökt labba lite på egen hand med phpBB, men ingen av instruktionerna har lett till att jag fått igång något av programmen.

Hittills har jag helt enkelt ftp'at mappen phpBB2 till hemsidan. Den ligger i översta lagret (jag har inte skapat någon gemensam mapp som t ex heter Forum där jag lagt alla tre forumtyperna).

Det första jag snubblade på var vad Your Database Name innbär för något. Database User och Database Password kan ju inte vara något annat än uppgifterna från IP-leverantören - eller har jag fel där med?
Skriv svar