PM-funktionen är utslagen

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Helsingborg42
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

PM-funktionen är utslagen

Inlägg av Helsingborg42 »

Hej, för snart 1 månad sedan slogs PM-funktionen ut på vårt PHPbb-forum i samband med att vi bytade webbhotel.
För att exportera databasen till hotellet fick den delas i 8 bitar, som sen blev importerat till nya servern.
Forumet har fungerat bra, utöver vi inte får scribtet för äöå att fungera på de gamla inläg. Det går att skicka email till enstaka medlemmar utan problem, men mass-email och PM vill inte.

Är där någon som kan hjälpa. Jag har en kille, som håller i data-bitarna, men nu har det tagit snart 1 månad, och jag känner mig lite halv-heldesperat

här ser ni ett felmeddelande, när jag vill öppna meddelande i inkorgen.

Forumindex
Fel

Could not query private message post information

DEBUG MODE

SQL Error : 1146 Table 'foraldra_jouren.phpbb_privmsgs_text' doesn't exist

SELECT u.username AS username_1, u.user_id AS user_id_1, u2.username AS username_2, u2.user_id AS user_id_2, u.user_sig_bbcode_uid, u.user_posts, u.user_from, u.user_website, u.user_email, u.user_icq, u.user_aim, u.user_yim, u.user_regdate, u.user_msnm, u.user_viewemail, u.user_rank, u.user_sig, u.user_avatar, pm.*, pmt.privmsgs_bbcode_uid, pmt.privmsgs_text FROM phpbb_privmsgs pm, phpbb_privmsgs_text pmt, phpbb_users u, phpbb_users u2 WHERE pm.privmsgs_id = 43 AND pmt.privmsgs_text_id = pm.privmsgs_id AND pm.privmsgs_to_userid = 3 AND ( pm.privmsgs_type = 0 OR pm.privmsgs_type = 1 OR pm.privmsgs_type = 5 ) AND u.user_id = pm.privmsgs_from_userid AND u2.user_id = pm.privmsgs_to_userid

Line : 240
File : privmsg.php

Jag kan kontaktas på info@foraldra-jouren.se

tackar för evnt hjälp
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Inte konstigt, tabellen med private messages saknas helt. Er databasbackup var inte komplett. Har ni fler databasdumpar?

Vi kan inte ge support per epost, vi har helt enkelt varken tid eller resurser till det.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
viewme
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av viewme »

Den var komplett, och även efter installationen gick jag in och la till dom för att just PM funktionen skulle börja fungera.
viewme
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av viewme »

Så här är problemet i sin helhet.

1. Det går att skicka PM, och dom kommer fram till användaren, men, när dom gör det får man upp:

2. När man skickar ett PM får man upp:
Could not insert/update private message sent text.
DEBUG MODE
INSERT INTO phpbb_privmsgs_text (privmsgs_text_id, privmsgs_bbcode_uid, privmsgs_text) VALUES (48, '5f79e71e7b', 'gtest')
Line : 1321
File : privmsg.php
Could not query private message post information

Pm kommer fram till användaren dock, trots detta felmess.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Men var hamnar meddelandetexten då? Den där tabellen innehåller nämligen textinnehållet i PM.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Detta talar om att tabellen som innehåller alla PM's texter inte kommer fram. All övrig information om ett PM lagras i en annan tabell, detta för att t.ex. sidan "Inbox" inte ska vara så tungrodd att få fram.

Så det är inte konstigt alls att man kan skicka/ta emot PM, för allt annat i PM-systemet fungerar som det ska, utom tabellen som innehåller texterna som ska kopplas till varje PM.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
viewme
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av viewme »

Aha, men hur kan jag göra då? För jag har verkligen försökt med allt, tror jag. Någon som kan komma med ett konkret förslag?
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Som felmeddelandet säger, så verkar inte just den tabellen finnas alls.... så kolla på det, genom t.ex. phpMyAdmin.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar