Phpbbfm

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

Louco
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2007-02-25 16:51
Svar: 0

Phpbbfm

Inlägg av Louco »

Har hört från många att phpbbfm skall vara så himmla dåligt, men är det någon som kan förklara lite mer utförligt vad det är som är fel på det?
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Tänk att du köper en bil, och sedan istället för att köpa en bättre bil skaffar du tillbehör från alla möjliga håll: skroten, Mekonomen, Biltema, OK, osv... sedan skiter du i att underhålla i den och så får du se hur den går. Det är vad phpBB FM är.

Bättre att pimpa sin bil själv, det tar lite mer tid men resultatet blir förbaskat mycket bättre!
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Louco
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2007-02-25 16:51
Svar: 0

Inlägg av Louco »

Ja du har nog rätt. Känner nu när jag lekt lite med phpbbfm att det är alldeles för många funktioner.
Användarens profilbild
John Hjorth
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 2006-01-13 03:03
Svar: 0
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Inlägg av John Hjorth »

Hvilken fatastisk sammenligning, Jakob. Hvad baserer du den på? "Bedre bil"? - pointen hér er, at en bedre bil ikke eksisterer pt, hvis du tænker på phpBB 2.

Hvad man ikke skal bruge af moduler, disabler man bare i ACP, og hvis man stadig synes der for meget gejl i venstre side af indlæggene, installerer man bare Lite'n ovenpå, så man har et ret avanceret board med både Attachtments og Categories Hiearchies etc.

Du får også verdens mest fleksible og avancerede portal med i købet, fatisk uendeligt mange i én.

Så det er vel et spørgsmål om præferencer. Jeg skal nok lade være med at foretage nogle bilanalogier mellem phpBB2 og phpBBFM, jeg er redaktør på fora, hvor både det ene og det andet supporteres.
John Hjorth
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

John: Bättre är väl både smak och åsikt men ett flertal MODdar är av av sämre kvalitet och dåligt optimerade, slänger man alla samman blir det soppa. Jag vet någon som räknade queries för phpBBFM, bara att ladda forumindex krävde sisådär 60 - 70 stycken!

Dessutom kommer säkerhetsrisken varje MOD orsakar, och utöver det säkerhetsrisker som uppstår när man kombinerar detta. Tillagt en ganska snårig update path för allvarliga säkerhetsmissar då ingen officiell patch finns för de som inte förstår PHP och är beroende av uppdateringar av de som gör phpBBFM gör detta till ett ganska dåligt val.

Tacka vet jag Drupal, med hooks blir allting mycket mer flexibelt. Så kallade "portaler" har jag inget förtroende för, använder hellre ett riktigt CMS när jag bygger stora communities och webbplatser.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Louco
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2007-02-25 16:51
Svar: 0

Inlägg av Louco »

Efter lite eftertanke kommer jag nu att fortsätta med phpbbfm, skall se efter riktigt noga om det är så dåligt som alla säger.

Tycker att alteftersom jag lär mig mer och mer om det, blir det bara bättre och bättre.
Användarens profilbild
John Hjorth
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 2006-01-13 03:03
Svar: 0
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Inlägg av John Hjorth »

Hejsa Louco,

Hvad Jakob har skrevet ovenfor om phpBBFM er i og for sig korrekt. Der er tale om en premodded phpBB pakke, der ikke er for begyndere. Der er pt. 470 MODs i pakken.

Jeg skal ikke hér lægge skjul på, at jeg havde voldsomme problemer med phpBBFM i perioden 12. maj - 12. august 2006, og jeg var tæt på at smide den på gulvet.

Det drejede sig kort og godt om, at der var et par (to) usikre MODs i phpBBFM, som de oprindelige MOD forfattere ikke havde kodet, så de var sikre, såkaldte "black sheep" MODs.

Derforuden er tale om "high maintenance software". Man skal være "over" det hele tiden, ellers kan det sannolikt gå galt.

Da phpBBFM ikke supporteres hér på sitet, skal du være velkommen til at sende mig en privat meddelande for yderligere information.
John Hjorth
Louco
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2007-02-25 16:51
Svar: 0

Inlägg av Louco »

Jo jag har märkt att phpbbfm kan vara lite krångligt, men jag ger mig inte :D.

Tack för att du erbjuder dig att hjälpa mig (kommer nog att behövas)
Användarens profilbild
John Hjorth
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 2006-01-13 03:03
Svar: 0
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Inlägg av John Hjorth »

Hejsa Louco,

Det skal du til enhver tid være velkommen til :wink: . Yderligere kan jeg oplyse dig, at der er en norsk oversætter af phpBBFM ved navn pippin, som er meget interesseret i en svensk sprogpakke til phpBBFM også. Du kan eventuelt kontakte pippin via PB på det norske support site - måske I kan finde ud af noget sammen. Jeg har også kontakt til anden dansk bruger af phpBBFM, der måske kan bidrage med lidt til en svensk sprogpakke til phpBBFM, men han er vist nok ikke kommet så langt med det.
John Hjorth
Louco
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2007-02-25 16:51
Svar: 0

Inlägg av Louco »

Ja det skulle vara väldigt bra om jag kunde hitta några andra som också håller på att översätta phpbbFM.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster