Exportera för stora databastabeller

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

ulricah
Medlem
Medlem
Svar: 0

Exportera för stora databastabeller

Inlägg av ulricah »

Jag ska exportera en hel databas från min domän till ny domän, men två av tabellerna är för stora för att exportera, och jag antar att det går att dela upp dem på något sätt, men där sviker min kunskap.

Någon som kan hjälpa ?
Uppskattas mycket mycket varmt :oops:
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Har en aning om vilka tabeller vi talar om här... 8)

Hur som helst, jag föreslår att du använder phpMyAdmin och väljer att först exporter alla andra tabeller och sedan väljer du att exportera de två stora var för sig.

Sedan när du är på din nya servers så gör du samma sak.

OBS!
Ibland kan phpMyAdmin orsaka att kodningen blir fel vid export/import, så att t.ex. svenska tecken blir knasiga. Se till att filen du får hem är i samma format som din nya server förväntar sig.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
ulricah
Medlem
Medlem

Inlägg av ulricah »

Tack för din hjälp!

Dessvärre.. så är tabellerna för stora för mitt phpmyadmin att både exportera och importera. Maxstorleken är 25600 kb och båda är större än det, så allt hänger sig när jag försöker. Jag har exporterat och importerat alla andra filer och lämnat dessa två, som nu återstår. Det går inte att ta dem var för sig heller då de överstiger maxgränsen, båda två :(

Ang. kodningen så är det samma format när jag både exporterar och importerar och det ser förjäkligt ut ändå *grrrr*.... men det kan jag leka vidare med.. det är just de två stora tabellerna som jag inte får kläm på.

Kan man möjligtvis kopiera själva innehållet i en tabell och sen
klistra in det i den befintliga tabellen på nya stället, utan att använda exp/imp - funktionen?
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

I phpMyAdmin kan du styra hur exporten ska genomföras, och bland annat kan du ange vilka rader som ska exporteras. Så om din databas är på 256.000kB så får du väl tyvärr ta 10% i taget.

Vidare finns det möjlighet att ta ner mängden text som exporteras genom att kryssa i lite rutor.

Klassiskt ser det ju ut så här:

INSERT INTO ... (id, value1, value2, value3) VALUES (1, 'text', 'text', 'text');
INSERT INTO ... (id, value1, value2, value3) VALUES (2, 'text', 'text', 'text');
INSERT INTO ... (id, value1, value2, value3) VALUES (3, 'text', 'text', 'text');

Genom att kryssa i lite rutor där kan du göra så att det blir:

INSERT INTO ... (id, value1, value2, value3) VALUES (1, 'text', 'text', 'text'),
(2, 'text', 'text', 'text'),
(3, 'text', 'text', 'text');

Vilket sparar en del utrymme i den exporterad filen.

Pinsamt, men jag har inte tillgång till phpMyAdmin här så jag exakt ser vad kryssrutorna heter.

/marcus

ulricah
Medlem
Medlem

Inlägg av ulricah »

OK, jag ska prova det där.. hoppas jag inte förstår något bara :(
ulricah
Medlem
Medlem

Inlägg av ulricah »

Måste bara kolla med dig lite till.. du skriver att jag kan välja vilka rader i databasen som ska exporteras och så långt är jag ju med.
Jag har exporterat de rader som är under gränsen, men så har jag alltså två rader som är över storleksgränsen, och de är dessa jag behöver dela upp informationen i.

Är det samma sak vi menar då?
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Om det lär rader i listan med tabeller du menar, så är det samma.

/marcus

Skriv svar