Hjälp

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 2.0.x.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Gaztro
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-12-05 19:17
Svar: 0

Hjälp

Inlägg av Gaztro »

Jag håller på modifiera mitt forum en hel del. Har ändrat om väldigt mycket i overall_header filen. Men det tycks inte vara från den filen det styrs var själva forumet visas? För hur jag än delar in sidan i tabeller etc så kommer forumet längst ner..

Var ändrar jag forumets visning?
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av PazZze »

hur menar du nu?

jag förstår att du vill flytta nått, men jag vet inte vad och hur du vill flytta det...

ta och förklara lite närmare om vad du vill göra så kan jag se om jag kan hjälpa dig med...
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Gaztro
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-12-05 19:17
Svar: 0

Inlägg av Gaztro »

Alltså jag är i overall_header filen och pysslar om lite grann. flyttar runt sake och designar om en del. Men får inte riktigt grepp på var jag styr hur själva forumet kommer fram? Alltså forumindex, alla underkategorier osv... vet inte hur jag ska förklara bättre men...

Vad jag än skriver in så hamnar det ovanför själva forumet, sen kommer forumet. Även om jag lägger till exempelvis "test" längst ner i overall header filen, efter alla tabeller är slut... så hamnar den ändå längst upp på sidan innan själva forumet rullas fram..

helt värdelös på förklara så du kanske inte förstår ändå :?
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av PazZze »

ah :)

du har massa .tpl filer... alla dom styr massa olika saker...

titta runt lite bland dom så hittar du säkert det du söker :)

overall_header.tpl
index_body.tpl
overall_footer.tpl
styr forumets framsida tex. (overall_header/footer.tpl finns på de flesta sidor)
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Gaztro
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-12-05 19:17
Svar: 0

Inlägg av Gaztro »

Vad jag egentligen är ute efter är en startsida utan själva forumet... med exempelvis en meny och kanske lite nyheter mitt på sidan... sen om man klickar forum så ska forumet rulla fram.. men det kanske inte är möjligt?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Inlägg av Kjell »

Varför inte köra EZportal eller liknade, det är moddar för att få en portalsida.
Dessa sidor kan du ändra efter behag.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Gaztro
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-12-05 19:17
Svar: 0

Inlägg av Gaztro »

svågadalen skrev:Varför inte köra EZportal eller liknade, det är moddar för att få en portalsida.
Dessa sidor kan du ändra efter behag.
Låter mycket intressant. Hur och var hittar jag det? :lol:
Gaztro
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-12-05 19:17
Svar: 0

Inlägg av Gaztro »

Hittat den och installerat den! Allt fungerar kanon. Men hur gör jag så jag kan lägga till nyheter osv i mittenkolumnen nu? Läste något på nedladdningssidan men det förstår jag inte alls.. :? Även lite förvirad över omrästnings blcoket, hur lägger jag till en omröstning där?

Tacksam för lite hjälp i röran! :oops:
Gaztro
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-12-05 19:17
Svar: 0

Inlägg av Gaztro »

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att förstå hur jag ordnar fram exempelvis en omröstning på startsidan? eller en nyhet i mitt kolumnen?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Inlägg av Kjell »

Hmmm du har brådis, men kan det vara så att man har annat att göra också....framföralt 3 på natten.


I filen portal.php

//
// Set configuration for ezPortal
//

// Welcome Text: note that we are in PHP file, so use \' instead of ' and use \\ instead of \ (HTML enabled)
$CFG['welcome_text'] = 'Welcome to <b>My Community</b><br /><br />Thanks for using ezPortal,<br /><br />Have a good time! ^_^';

// Number of news on portal - antal nyheter
$CFG['number_of_news'] = '5';

// Length of news - Längden på nyheter, tecken
$CFG['news_length'] = '200';

// News Forum ID: separate by comma for multi-forums, eg. '1,2,5' ett eller flera forum
$CFG['news_forum'] = '1';

// Poll Forum ID: separate by comma for multi-forums, eg. '3,8,14' ett eler flera forum för röstning
$CFG['poll_forum'] = '1';

//
// END configuration
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Gaztro
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-12-05 19:17
Svar: 0

Inlägg av Gaztro »

svågadalen skrev:Hmmm du har brådis, men kan det vara så att man har annat att göra också....framföralt 3 på natten.


I filen portal.php

//
// Set configuration for ezPortal
//

// Welcome Text: note that we are in PHP file, so use \' instead of ' and use \\ instead of \ (HTML enabled)
$CFG['welcome_text'] = 'Welcome to <b>My Community</b><br /><br />Thanks for using ezPortal,<br /><br />Have a good time! ^_^';

// Number of news on portal - antal nyheter
$CFG['number_of_news'] = '5';

// Length of news - Längden på nyheter, tecken
$CFG['news_length'] = '200';

// News Forum ID: separate by comma for multi-forums, eg. '1,2,5' ett eller flera forum
$CFG['news_forum'] = '1';

// Poll Forum ID: separate by comma for multi-forums, eg. '3,8,14' ett eler flera forum för röstning
$CFG['poll_forum'] = '1';

//
// END configuration
Det va 24 timmar mellan mina 2 inlägg! :lol: Tusen tack för hjälpen, ska testa alldeles strax
Gaztro
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-12-05 19:17
Svar: 0

Inlägg av Gaztro »

Nu har jag fått allt att fungera. Mången tack för hjälpen. Har dock en sista fråga. Jag har moddat om startsidan en hel del med hjälp av tabeller. Sidan ser ut precis som jag vill nu, men jag är inte säker på att jag stängt alla tabeller helt. Gör det något om någon tabell skulle vara öppen? sidan ser i vart fall ut som jag vill...

tänkte så den inte skapar massa fel loggar så hela skiten brakar samman efter ett tag :lol:
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av PazZze »

nä, den brukar inte krascha sådär om den saknar en </table> eller dyligt... det kan vara så att vissa webbläsare kanske klagar, men ska inte vara nått problem
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster