php3 testare - Hur är den egentligen?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Lazzz
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 2004-04-20 08:25
Svar: 0

php3 testare - Hur är den egentligen?

Inlägg av Lazzz »

Mest nyfiken, har inte testad den själv.
Är det fortfarande table baserat eller har de börjat ta upp.CSS design denna gången?
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av PazZze »

utgår från att du syftar på phpbb3 :)

tabeller, och det tackar iaf jag gudarna för, jag HATAR css stylning (mest för att det är så ologiskt som det bara kan bli samt att det alltid blir fel, hur man än gör....)
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Lazzz
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 2004-04-20 08:25
Svar: 0

Inlägg av Lazzz »

hehe
Ja phpBB3.
Vore lite tragiskt att sitta & testa php3 faktiskt. ;)

Njaaa...
CSS styling ÄR faktiskt mer logisk. Tyvärr så strular IE till väldigt mycket och andra nrowsers som kodar in "genvägar" så att det koden skall bli enklare att skriva och när då någon skriver den korrekt tolkas koden fel i de browsers som förenklat.
Det är lite struligt i början... Men när man väl lärt sig de mest klassika fallgroparna så är CSS mkt smidigare.
Men strunt samma. ;)
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Re: php3 testare - Hur är den egentligen?

Inlägg av Kail »

Lazzz skrev:Mest nyfiken, har inte testad den själv.
Är det fortfarande table baserat eller har de börjat ta upp.CSS design denna gången?
Det nya standardtemat som bara några få sett är helt CSS-baserat och väldigt snyggt, iaf var det det när jag såg det för kanske ett år sedan. Jag är inte helt säker på om det är helt rätt semantiskt sett att koda allt i DIVar. Forumlayout kan göras med tabeller utan att det för den sakens skull blir dålig markup. Det kommer även komma med ett tabellbaserat tema för de som tycker CSS är krångligt (för det är det) och vill enkelt kunna ändra på sitt forum.

Varför CSS är i botten fel utformat kan du läsa här i min blogg:
http://www.jakob-persson.com/node/477
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Lazzz
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 2004-04-20 08:25
Svar: 0

Inlägg av Lazzz »

Skall bli intressant och se när den är färdig då.
Sedan tänker jag inte dras in i en CSS vs Table diskution.
Finns massor av sådana runt om på webben och påminner allt för mycker om den gamla klassiska PC vs Mac för min smak. Och det finns högar av långa välskrivna artiklar om varför den ena är bättre än den andra där både sidor har bra argument och poänger. Min personliga åsikt och erfarenhet är att jag kan göra saker designmässigt i CSS som jag inte lyckats med i Table vilket är en fördel för mig. Men för den sakens skull är jag inte helt rigid och vägrar att nyttja den ena eller andra tekniken.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Nej, jag tycker inte det är samma sak. CSS ska användas till layout, tabeller ska inte, punkt slut. Men CSS är bökigt och det innebär en stor tröskel för många.

Jag är själv ny ägare till en Mac och är supernöjd, så man behöver ju inte välja sida, man kan ju ha båda. :)
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst