Hej på er - Vad lämpligt att det finns ett svenskt forum för phpbb!
Min första post här..
(Phpbb v 2.0.17)
Vad hör denna JA/NEJ fråga till?? (I adminsystemet) http://www.ekontroll.com/images/phpbb.jpg
Hör det till kontoaktiveringen eller är det något hacktok som kommit in? (Just nu är varken ja eller nej ikryssat)
Jag har problem med massa spamanvändare som registrerar sig, typ 'Laura4959 och Tiffany2029'.
Jag tror bild-textverifiering skulle hindra dessa, men detta verkar ha pajat hos mig på något vis. Hur lagar jag detta enklast?
Hej, du verkar ha en blandning av alla möjliga versioner av phpBB.
Det som visas där utan text verkar vara den visuella aktiveringen.
Uppdaterade du till 2.0.17 manuellt?
Rekommenderas att "Aktivera kontoaktivering" är satt till "Användare".
Ser ut att vara den visuella bildkod aktiveringen som saknar textförklaringen.
Trots det så pröva att välja "Ja" och sedan "SKICKA". Då borde din phpbb komma ihåg inställningarna och även aktivera texter som saknades, nästa gång du går till adminkontrollpanelen så borde du alltså se det du saknar..
EDIT: bättre förklaring, jag menar så här:
I fälten som saknar rubrik- och förklaringstext.. fyll i fälten (du kan se dess betydelse i language/lang_english/lang_admin.php) klicka sedan "submit" eller "skicka"..
du får då ett info meddelande typ:
Information
Forum Configuration Updated Successfully
Click Here to return to General Configuration
Click Here to return to the Admin Index
Klicka länken Click Here to return to General Configuration
och hokuspokus så kanske texterna du saknade nu finns där...
har själv haft samma problem och vet inte vad problemet beror på.. kanske nån dum phpbb bug (problemet finns fortfarande kvar i phpbb v 2.0.19)..
EDIT: har efter lite felsökande hittat det troliga problemet och hur det löses - scrolla ner till mitt svar postat 2006-05-03
Senast redigerad av caras den 2006-05-03 19:18, redigerad totalt 2 gånger.
caras skrev:... och även aktivera texter som saknades, nästa gång du går till adminkontrollpanelen så borde du alltså se det du saknar..
Nej, texterna måste finnas i lang_admin.php, annars kommer de aldrig att visas ...
Mitt svar utgick ifrån att han redan har texterna i lang_admin.php filen. Och att phpbb ACP när text blivit onsynlig så beror ibland felet på att inget val gjorts.. i hans fall han har varken valt Ja eller Nej. Därav saknas rubrik och förklaringstext även om rätt texter finns i lang_admin.php filen..
caras skrev:... och även aktivera texter som saknades, nästa gång du går till adminkontrollpanelen så borde du alltså se det du saknar..
Nej, texterna måste finnas i lang_admin.php, annars kommer de aldrig att visas ...
Mitt svar utgick ifrån att han redan har texterna i lang_admin.php filen. Och att phpbb ACP när text blivit onsynlig så beror ibland felet på att inget val gjorts.. i hans fall han har varken valt Ja eller Nej. Därav saknas rubrik och förklaringstext även om rätt texter finns i lang_admin.php filen..
Jag vill inte tjabba emot, men så fungerar inte phpBB. Först av allt är alltid ett val markerat. För det andra visas inte texten beroende på valet som markeras.
Det är alltså fel i en PHP-fil OCH i lang_admin.php.
var bara ett förslag vissa manuellt installerade MODdar skapar ibland samma problem.. alltså att texten saknas i ACP konfig panelen och inget val är markerat.. när man väl gjort val så är texten inte längre osynlig och val är markerat.. vad detta beror på vet jag inte..
När jag installerade TerraFrosts Birthday Mod så hände samma sak för mig, texter och val funkade finfint efter det jag gjort Ja och Nej valen..
PS. Holger, jag vill tillägga att jag läst många av dina inlägg på detta forum och löst konstiga php problem som jag själv haft med min sida.. Jag är relativt ny phpbb användare DS.
EDIT: har lagt till en bättre anvisning hur problemet löses till mitt föregående svar.. för dig/er som har samma problem läs och pröva ialla fall..
Senast redigerad av caras den 2006-05-02 03:03, redigerad totalt 1 gång.
caras skrev:PS. Holger, jag vill tillägga att jag läst många av dina inlägg på detta forum och löst konstiga php problem som jag själv haft med min sida.. Jag är relativt ny phpbb användare DS.
All input är välkommen. Förstå mig inte fel!
Jag är själv inte bra på PHP och mysql, men med tiden har jag lärt mig felsöka och ställa de rätta frågorna
tackar för era svar!
hehe jag vågar faktiskt inte prova välja något alternativ där för jag har för mig jag hörde om en bugg/bakväg som gjorde något sådant där det hände otrevliga saker om man gjorde ett aktivt val. eller så har jag drömt det....
men saken är den att jag även skulle vilja uppdatera mitt phpbb professionellt till senaste version så jag bryr mig inte om att labba med att få ordning på min nuvarande version.
100kr för att få en fräsch uppdatering/installation är det värt - du kan väl maila mig vad du behöver veta på slask(_at_)free.nu holger?
aj aj.. samma problem hände mej nu när uppdaterade från 2.0.18 till 2.0.19.. mysko problem alltså..
texten som inte vill synas är:
Allowed login attempts
The number of allowed board login attempts
Login lock time
Time in minutes the user have to wait until he is allowed to login again after exceeding the number of allowed login attempts
Mina board_config_body.tpl och
lang_admin.php filer är korrekta så de är inte problemet..
typiskt.. näh nu tänker jag verkligen felsöka vad det här problemet beror på..
Holger, du är välkommen med tips om va det kan vara..
Senast redigerad av caras den 2006-05-03 19:04, redigerad totalt 1 gång.
hejsan, har gjort felsökning på problemet som beskrivws i denna tråd. Och har hittat vad felet beror på (felet beror inte alls på phpbb eller att man missat nåt i uppdateringarna eller ändringar).
Lös problemet så här:
steg 1. Logga ut från ditt forum
steg 2. Internet Explorer >> Tools >> Internet Options >> Privacy >> Advanced..
steg 3. Internet Explorer >> Tools >> Internet Options >> General
Deleta cookies och cache files >> OK
Så ska mysko problemet med text som försvunner i adminpanelen (configurations sidan) vara löst.. det kan ta någon stund efter att du gjort ovanstående tills dess att den försvunna texten dyker upp som den ska (tror det har med att cockien för din senaste inloggade session som admin måste "expire".. hmm hittar inte rätt ord för "cockie expire" ... men hoppas det går att förstå vad jag menar..)
Senast redigerad av caras den 2006-05-04 02:49, redigerad totalt 1 gång.