fuska - går det?

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Användarens profilbild
KiiaM
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

fuska - går det?

Inlägg av KiiaM »

Jag ser ju att här finns extremt kunniga människor så nu tänker jag ställa en fråga som blottar mig som TOTALT hopplös :lol:

Jag har starka funderingar på att dra igång ett phpbb-forum på det LATA sättet (dvs forum och serverplats tillhandahålls av reklamfinansierad leverantör, och jag finner mig i reklamen och nöjer mig med det som jag kan ändra/sköta från Adminpanelen.

Antar att en sån variant är som att häda här? :lol:

Men jag skulle så gärna vilja integrera (eller åtminstone kombinera) kalendern som jag ser i en del phpbb-forum runt om på nätet med mitt "slavforum" eller vad jag ska kalla det..
Och leverantören vill inte (i nuläget i alla fall) göra det möjligt.

Kan jag överhuvudtaget göra så - plocka russinen ur kakan på det sättet?
Eller har någon tips på en annan interaktiv kalender, där användarna kan lägga in poster?

Sen en sak till...
Adressen till mitt forum kommer ju att vara typ "användarnamn.företaget.com" - vilket jag inte är överdrivet glad åt. Finns det något smart och funktionsdugligt sätt att lägga en pekare, tex från info.se eller en undersida av min egen domän till ett phpbb-forum?
Den som inget vågar vinner inget.
Vi ses på Lyktstolpen!
1DeadlySAMURAI
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av 1DeadlySAMURAI »

http://makephpbb.com/

dom har ett par installerade mods. även en kalender.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Nej, det är inte som att häda. Det kan vara en smidig lösning för många. Problemet är bara att vi inte kan hjälpa dig om du får problem med forumet. Och supporten hos dessa "företag" är minst sagt - nåja - dålig! Jag har tittat närmare på tre-fyra av dessa den senaste veckan.

Men om du nu HAR webbplats (webbhotell?), varför installerar du inte forumet där? Eller har du inte stöd för PHP och mysql där?

Du kan inte kombinera en "ICKE-phpBB-kalender" med phpBB.

Det där med "pekare": du kan lägga forumet i en frame (så att din domän visas istället för "företagets"), men då blir problemet att forumet hoppar ut ur framen när man loggar in. För att åtgärda detta måste man ändra en LITEN kodrad i en av filerna. Och där kommer vi tillbaka till det ursprungliga problemet: du har inte tillgång till "dina" filer.

Det finne egentligen bara ETT alternativ: skaffa ett "riktigt" webbhotell! :oops:

/Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
KiiaM
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av KiiaM »

Jodå, jag har webbplats, har knåpat webbsidor till husbehov sen -98. Men aldrig kodat mer än absolut livsnödvändigt (typ lagt in ett färdigt Java-script e.d.) utan alltid använt Frontpage och ftp.
Har ingen aning om vilka kodspråk (eller vad nu PHP och mysql är för nåt) som B-one har stöd för, eftersom jag inte bekymrar mig om såna värdsliga petitesser :D

Så om eget webbhotell är din/er "enda lösning" förstår jag att jag hamnat fel. Det är helt ok :D

För att ytterligare besvara din fråga "Varför inte...."
Helt enkelt därför att det sannolikt skulle ta mer tid än jag kan avvara, att sätt mig in i hela det komplex som ett phpbb-forum är. Eftersom jag är totalt främmande för kodning och får rå-ångest bara av att behöva gå in i Frontpage html-version av mina egna sidor :lol:

Vad jag har förstått, så är det möjligheten att tillhandahålla lättskötta, enskilda men samkörda, phpbb-forum till kunder som mig något väldigt nytt (några månader eller så), och efterfrågan är stor. Så jag kan faktiskt ha förståelse för att de har svårt att hinna med supporten fullt ut.
Jag testkör just nu phpbb-forum från två olika leverantörer, har ställt en hel massa mer eller mindre dumma frågor (inte för mig dock) till båda två och fått korrekta, tålmodiga och snabba svar från båda. Utom detta med ramar, som bara den ena svarat på hittills.

Min första utomstående testpilot hade nämligen märkliga inloggningsproblem ända till vi kom på att lyfta forumet ur ramen. Då funkade det.
Men om det är som du säger bara en LITEN kodrad som behöver ändras, så kommer nog båda de leverantörer jag varit i kontakt med att fixa det väldigt snabbt.
Hittills har de visat väldigt stor vilja att tillmötesgå sina kundönskemål i den mån det "funkar" för alla deras användare.

Så även om du (som helt uppenbart kan så otroligt mycket om phpbb) tycker att deras support är dålig, så tycks den räcka rätt bra för mina initiala behov i alla fall :D

Kalender hade varit bra, men jag absolut klara mig utan den. Kanske de här leverantörerna, som kämpar för att hopplösa fall som jag ska kunna driva egna forum, så småningom ser om de kan utöka servicen med phpbb egen kalender. Man kan ju alltid hålla tummarna :wink:

OM jag någon gång i framtiden vågar mig in i kodknackar-världen med mer än min ena stortå :wink: , ja då kommer jag jätte-GÄRNA tillbaka hit. För här verkar också vara en trevlig och hjälpsam atmosfär.

Tack för att jag fick störa en stund!
Vi ses på Lyktstolpen!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Först och främst: du stör inte alls! Hur kommer du på dessa tankar?

Och: hos b-one har du BÄSTA förutsättningar för att köra phpBB. b-one har stöd för PHP (skriptspråket) och mysql (databasen).
Jag kör hela sajten http://www.gremminger.se/service hos b-one.
Det funkar kanon-bra.

Prova med att lägga upp ett testforum själv där. Vi hjälper dig med alla frågor som du skulle kunna tänkas ha. Det är faktiskt inte komplext att bedriva!
Och det där med att hacka i koden: när du väl har börjat installera moddar och hack i ditt forum så kommer du att bli BEROENDE av det. Det är faktiskt mycket kul. Och kalendern skulle du också kunna fixa, det lovar jag!
Om du klarar att lägga in JavaScript i dina egna sidor så kan du sköta och modda ett phpBB-forum. Svårare är det inte egentligen.

Om det är uppdateringar och dylikt som du är rädd för så kan jag bara säga: kör du ett rent phpBB-forum med standard-template (subSilver) så är det bara att ersätta filer, mycket mer måste man inte göra. Ok, man måste även utföra ett uppdateringsskript, men det är "ladda upp, utför, radera".

Som sagt: återkom gärna med frågor!

/Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
KiiaM
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av KiiaM »

Tack ska du ha!

Jo, det där med att lära sig och sen "bli beroende" känner man ju till :oops: :wink:

Och just nu finns inte riktigt den tiden över i min tillvaro.
Men jag lär mig ju MASSOR på att fiffla med phpbb på det sätt jag gör nu. Så helt otänkbart är det absolut inte, att jag återkommer hit och bombarderar er med fler blåbärs-frågor :lol:

Det är ju trösterikt att höra att du "tror på min förmåga" i alla fall :D

Än en gång, tack så länge!
Vi ses på Lyktstolpen!
Skriv svar