phpBB : Critical Error - Snabb hjälp!

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Användarens profilbild
Edman
Gammal medlem
Gammal medlem
Svar: 0

phpBB : Critical Error - Snabb hjälp!

Inlägg av Edman »

Hej på er!

Nu när jag skulle gå in på mitt forum, http://www.proscoot.se/forum så får jag upp ett felmeddelande som verkar röra databasen!

Var inne på forumet senast inatt och då funkade det utan problem, har inte rört eller ändrat någonting! Så om någon här vet hur man åtgärder problemet vore jag ytterst tacksam, det är Brådskande!

Som sagt, http://www.proscoot.se/forum för att se problemet!

Mvh Björn
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Uppenbarligen har din config-tabell försvunnit (!). Det händer inte av sig själv...
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarens profilbild
Edman
Gammal medlem
Gammal medlem

Inlägg av Edman »

Isf är det webbhotellet som har klantat sig? Kom på nu att jag senast jag besökte forumet var imorse, och då fungerade det som det skulle!

Åtkomst till databasen har väl bara jag (admin) samt webbhotellet? Och hur åtgärdar man det här?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Anslut till din databas med phpmyadmin eller vad ditt webbhotell nu har för verktyg.
Är databasen där? Är den fylld med tabeller?
Heter din databas "test"???????
Kolla att infot i din config.php är rätt!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Edman
Gammal medlem
Gammal medlem

Inlägg av Edman »

Holger skrev:Anslut till din databas med phpmyadmin eller vad ditt webbhotell nu har för verktyg.
Är databasen där? Är den fylld med tabeller?
Heter din databas "test"???????
Kolla att infot i din config.php är rätt!
Har loggat in och kollat nu. Ja, den heter Test. Kan dock NOLL om mysql och databaser! Tog en skärmdump för att visa hur det ser det ut..

http://proscoot.se/databasfel.JPG

Förstår inte vad som har hänt? Webbhotellet måste ha gjort något, för jag har som sagt inte rört. Och jag hoppas att dem (webcows) tar backup på databasen varje dygn?

Säg inte att jag har råkat installera forumet på någon test-databas som endast gäller en månad, för det var exakt en månad sedan jag drog igång forumet imorgon. Finns 4 databaser till, alla heter phpBB, jag har dock inte skapat någon.

Så vad tror ni, är min databas körd att få tillbaka? :cry:

// Björn
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Hej Björn, det ser illa ut.
Har du kollat de andra databaserna om där ligger tabeller som börjar med phpbb_? Ändra i så fall config.php att peka på en annan av databaserna (en som inehåller tabeller som börjar med "phpbb_"!
Hör annars med webbhotellet om vad som kan ha hänt!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Edman
Gammal medlem
Gammal medlem

Inlägg av Edman »

Holger skrev:Hej Björn, det ser illa ut.
Har du kollat de andra databaserna om där ligger tabeller som börjar med phpbb_? Ändra i så fall config.php att peka på en annan av databaserna (en som inehåller tabeller som börjar med "phpbb_"!
Hör annars med webbhotellet om vad som kan ha hänt!
Ja, alla andra databaser har phpbb_ tabeller. Ringde hotellet nyss, de var också frågande! Får svar imorn då deras tekniker är där! Men skulle det nu vara så att de har raderat min databas skall jag kräva en rejäl ersättning.

Inte någonstans på deras sida går det att hitta att test-databasen ska raderas efter en månad.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Hm, men vänta lite.

Ändra din config.php att peka på de andra databaserna istället och se om inte all information FINNS där!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Edman
Gammal medlem
Gammal medlem

Inlägg av Edman »

Holger skrev:Hm, men vänta lite.

Ändra din config.php att peka på de andra databaserna istället och se om inte all information FINNS där!
Hur skriver jag för att låta config.php peka mot de andra databaserna? Vet nämligen inte lösenorden till dem..
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Hör de till ditt konto på webbhotellet? Du säger ju att du vet vad de heter och vad de innehåller, alltså måste du ju ha tillgång till dem. Det är säkert samma lösenord som till test-databasen.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Edman
Gammal medlem
Gammal medlem

Inlägg av Edman »

Det fungerade inte, de andra databaserna var inte mitt forums.

Iaf, nu vill jag ha upp forumet igen! Alla filer etc ligger ju kvar på hotellet, så det som behövs egentligen är väl bara en ny databas? Skall jag bara skapa en hos hotellet och låta config.php peka mot denna, så fungerar forumet igen?

Eller behöver jag ominstallera allting? Har version 2.0.18, men känner inte att det är värt att uppgradera då jag måste sitta och ändra all kod för designen som är ändrad, alla moddar som är inlagda etc!

Så hur skall jag gå tillväga för att få upp forumet igen? Gärna utförlig hjälp..

Mvh Björn
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Du lägger upp en ny databas och laddar upp mapparna install och contrib för phpBB 2.0.18, sedan kör du install-filen. Eventuellt måste du ändra databasnamn i config.php.
Du behöver inte ändra ngt i php och tpl-filerna.

Ett problem som kan dyka upp:
om moddarna som du har installerat manipulerar databasen under installationen så måste du utföra alla databas-skript för dessa moddar. Försök att utföra dem i den ordningsföljd som du installerade moddarna i.

/Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Edman
Gammal medlem
Gammal medlem

Inlägg av Edman »

Nu har jag installerat om forumet på ny databas. Men när jag går in under ACP så kan jag inte välja på något nytt template, trots att detta ligger inlagt på ftp´n, alla gamla filer är ju orörda.

Måste allt läggas in på nytt, eller?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Du måste ju installera om templaten, du har ju en ny databas!
ACP -> Stiladmin -> Lägg till
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Edman
Gammal medlem
Gammal medlem

Inlägg av Edman »

Jaja, det hade jag inte tänkt på! Fick dock problem med att filer etc saknades, så jag valde att installera om till 2.0.19 istället och bygga allt från scratch..

Denna gång på en nyskapad databas ;)
Skriv svar