Färg mm.

Frågor kring teman (forumets design) för phpBB 2.0.x.

Moderator: Moderatorgrupp

anncharlotte
Medlem
Medlem
Svar: 0

Färg mm.

Inlägg av anncharlotte »

Då kan jag ju passa på att fråga lite mera, sånt som jag har undrat över.
Forumet är ju orginal, blått och vitt, kan jag på ett lätt sätt ändra detta så att det blir rött och vitt istället, det är föreningens färger och skulle alltså passa bättre.
Kan man på ett någotsånär enkelt sätt ändra överdelen på forumet, vore ju klart roligare med en glad banner där tex.
Är ofta inne på ett annat forum, där finns möjlighet att ladda upp och lägga in bilder som inte finns sparade på webben, hur gör man för att det ska kunna gå, eller kan man inte det på denna typen av forum ?
Hälsningar Annch
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Hej,

1) du kan ladda upp bilder till forumet med hjälp av attachment odden som finns att få här: http://www.opentools.de
Det är inte standard hos phpBB utan måste installeras.

2) du kan ändra färger och utseende genom att gå hit:
Adminpanelen -> Stiladministration -> där kan du ändra subSilver.
Ha ett andra webbläsar-fönster öppet och ladda om forumet varje gång du ändrar något så kan du se vilken effekt det har!

3) loggan upp i subSilver ändrar du genom att ladda upp en ny bild till
/templates/subSilver/images/logo_phpBB.gif
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
anncharlotte
Medlem
Medlem

Inlägg av anncharlotte »

Hej och tack för ditt svar !
Men lite krångligt var det ju.
1. Vågar jag nog inte mej på, får vänta med det tills jag kan få lite hjälp.
2. Här förstår jag i alla fall hur jag ska göra, frågan är bara hur jag vet vilka färger som har vilka nummer, trodde jag kunde få reda på det i photoshop, men det fungerade ju inte alls, det blev alldeles galet. Finns det någonstans man kan gå in och titta på detta, alltså nån färgtabell av nått slag.
Samtidigt är det lite svårt att förstå vad dom olika delarna heter, men där går det ju att pröva sej fram. För att det nån stans ska gå att läsa sej till vad dom kallas är väl för mycket att hoppas på.
3. Här fattar jag inte var jag ska gå in och ändra detta.

Hälsningar Anncharlotte
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Hej igen!

1) ja, det är lite svårt för nybörjare. Men det är bara att vänja sig! Du kommer att bli beroende av hack och moddar när du väl ser vad som finns! ;-)´

2) jo, du hittar en färgtabell här:
http://de.selfhtml.org/helferlein/farben.htm

3) du skapar en ny logga i Photoshop, kallar den logo_phpBB.gif och laddar sedan upp den med ett FTP-program till /templates/subSilver/images/ och ersätter den filen som redan finns där.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Fireworks hellre än Photoshop... PS är uruselt för sådana här arbetsuppgifter.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Kail skrev:Fireworks hellre än Photoshop... PS är uruselt för sådana här arbetsuppgifter.
Nä, nya PS är bra för att hitta hex-koden tycker jag.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Plocka färger??? Det är kanske något av det mest basala som finns. ColorZilla och Fireworks löser det galant. Med FW kan man plocka färger från var som helst på skärmen. Dessutom skapar det mindre filer än PS, är mer intuitivt och kombinationen av objektgrafik och bitmappsgrafik gör det oslagbart för sånt här.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
peterinas
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av peterinas »

3) du skapar en ny logga i Photoshop, kallar den logo_phpBB.gif och laddar sedan upp den med ett FTP-program till /templates/subSilver/images/ och ersätter den filen som redan finns där

ska den vara i någon speciell storlek? samma som den som är där eller ?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Nej, du kan använda den storlek du behöver.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
anncharlotte
Medlem
Medlem

Inlägg av anncharlotte »

Tack för era svar, än har jag inte lyckats med att förändra nått men jag är tacksam ändå, och hoppas på att jag kan få lite hjälp här hemma av nån som kan mer än jag. Men innan dess är det bra att veta vad som är rimligt möjligt utan alltför mycket krångel.
Ett forum jag ofta är inne på är http://www.indien.nu och jag gillar naturligtvis bannern som ligger längst upp på sidan, hur svårt är det att lägga in en sådan i vårt forum.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Det är nog inte så svårt.
Du ändrar detta i
templates/subSilver/overall_header.tpl
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
anncharlotte
Medlem
Medlem

Inlägg av anncharlotte »

Har nu i alla fall försökt att ändra loggan, och gjort som du säjer, men inte fungerar det.
Jag förstår ingenting, det enda som inte stämmer med er beskrivning är att när jag döper den till det som står här ovan , så när jag hittar den i listan på ftp-programmet står det bb istället för som jag döpte den till BB.
När jag sparar den, vad ska jag spara den som, eller ska jag spara den för webben, tycker iofs jag har försökt med alla varianter.
anncharlotte
Medlem
Medlem

Inlägg av anncharlotte »

Har haft sonen här ikväll, som faktiskt är smartare än jag när det gäller datorer, men inte hjälpte det. Det fungerade inte heller.
Vi försökte både ändra loggan till vår egen och att lägga ut en banner längst upp.
Vad gör vi för fel, är det nån som kan hjälpa mej!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Du kan alltså inte skriva över filen logo_phpBB.gif? När du laddar upp filen så har du både
logo_phpBB.gif
OCH
logo_phpbb.gif
i mappen
/templates/subSilver/images/ :?:

Hm, det verkar som om ditt FTP-program vill ändra alla stora bokstäver till små när du laddar upp ... se efter om du hittar en inställning om detta i programmet.

PMar dig

/Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
anncharlotte
Medlem
Medlem

Inlägg av anncharlotte »

Ville bara berätta att nu har jag bytt logga , ändrat färg och lagt in rankningssymboler i det riktiga forumet.
Känner mej så duktig :D
Nu är det bara fotomodden kvar. Men det verkar tufft, återkommer om den.
Tack för all hjälp !

Annch
Skriv svar