Linux eller inte?

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0
Ort: Glad Stockholmare
Kontakt:

Re: Linux eller inte?

Inlägg av .:ADDE:. »

tack! men som jag har nämnt någon annanstans har jag skaffat mig en ny dator med windows 7 och jag är jättenöjd med den. den här dator skanar även en hårdisk som funkar... så den får stå i nån garderob tills framtiden får avgöra...
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Re: Linux eller inte?

Inlägg av Kail »

Vad man väljer är en smaksak men Gnome har traditionellt varit stabilare än KDE och det har funnits fler program för det. Ubuntu råkar komma med Gnome som standard, men skulle man föredra KDE finns Kubuntu. Viktigast för mig är att det är stabilt. Angående effekter finns Compiz Fusion som kan generera samtliga effekter i t ex Mac OS X. Windows Vista Aero ska vi inte tala om, något sämre skrivit skrivbordseffektbibliotek måste vara svårt att hitta.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Re: Linux eller inte?

Inlägg av Kail »

Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Linux eller inte?

Inlägg av Holger »

"Och jag tycker att allt som ser ut som linux/unix/mac är skit - trivs inte alls med gränssnittet och funktionaliteten"


Liksom andra som alltid får på fingrarna när de rackar ner på linux/unix/mac och/eller drupal bör andra inte hålla på att racka ner på Windows.
Detta omotiverade standarduttalandet "Windows är skit" är bara jobbigt, beror det på avundsjuka på MS?

Nä, lite mer konstruktivt här tack. :wink:
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Linux eller inte?

Inlägg av Peetra »

Man får nog en linuxmaskin maskerad ganska bra numera, så att folk inte ens märker att det inte är win. :)

Blir win bättre om man speccar alla dess fel då? Skulle ju vara enklare att säga vad som är bra med win än att konstruktivt lista feliga grejs. Det har jag tid med iallafall. :)
  1. Datorer med gammal win blir snabbare av att falla tillbaka på ett enklare gränssnitt (classic).
  2. Win är bra därför att det kostar pengar och det som kostar pengar håller igång världsekonomin.
  3. Win äe bra för att jag har suttit så mycket på win-datorer att jag kommer ihåg hur man gör olika grejer, utan att behöva lära mig det.
  4. Skrivare har alltid fungerande eller nästan fungerande drivisar för win.
Jag har surat på Linux en tid och en fredagkväll tänkte den datorn åka ut i snödrivan då jag förstörde användargränssnittet med mina meckanden med inställningarna, men min personliga support (modern variant av riddare på vit häst) kom då tack å lov till hjälp och fixade grejserna via fjärrskrivbord och jag lärde mig en massa saker då jag såg var han klickade runt för å fixa grejserna. Nu laddade jag ner och installerade Komodo Edit att använda för kodning o.d. istället för Kate, som var Kubuntu-standarden för t.e.x. php-filer och det var egentligen bara en bra motsvarighet till Notepad++, som jag behövde för att kunna acceptera linuxen min helt.

För mig kompletterar Linux och win varandra perfekt för tlllfället. Då jag blir förbannad på win, för att det är win, så använder jag linux å då jag blir förbannad på linux för att jag är n00b å den inte lyder mig, så använder jag win! :ugeek:
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Linux eller inte?

Inlägg av Holger »

:lol:


:mrgreen:
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Re: Linux eller inte?

Inlägg av Kail »

Holger: Windows har enbart sin marknadsdominans att tacka för sin popularitet. Operativsystemet är knappast ledande på något sätt. Dess framgångar kan helt enkelt förklaras av att Microsoft lyckats slå blunder i ögonen på en massa stackare. Alternativt att MS är extremt bra på att sälja, och mindre bra på att göra bra mjukvara.

Om fler var beredda att byta OS skulle folk bli mycket mer effektiva med sina datorer. Att köra Windows är rent plågsamt efter att man vant sig vid de möjligheter *nix ger, oavsett om man kör Ubuntu eller OS X. Jag kan inte leva utan SSH, eller Apache, eller MySQL, eller bash, grep, underbara pipes i shellet och regexar. Sådana här saker kräver dedikerada program på Windows. På Linux är shellet en utvecklingsmiljö i sig. Du kan enkelt skriva de program du behöver, t ex för scripting eller strängmanipulation.

Jag är ingen expert på bash och mina script kan nog förbättras mycket men detta snickrade jag ihop på några minuter i OSX (kollar om VPN-anslutningen är aktiv):

Kod: Markera allt

#!/bin/sh
ppprunning=`ifconfig | grep ppp | wc -l`
currentipisppp=`curl -s www.whatismyip.com/automation/xxx.asp | grep '^xxx\.yyy' | wc -l` 

if [[ $ppprunning -gt 0 && currentipisppp -gt 0 ]] ; then
  echo "VPN is active."
else
  echo "VPN IS NOT RUNNING"
fi
Med AppleScript kan jag se till att återansluta VPN-anslutningen om den gått ned. Detta script kan man spara som ett program (en app) som startas när jag loggar in och ligger och kör i bakgrunden (kollar var 10:e sekund):

Kod: Markera allt

on idle
    tell application "System Events"
        tell current location of network preferences
            set myConnection to the service "VPN"
            if current configuration of myConnection is not connected then
                connect myConnection
            end if
        end tell
        return 10
    end tell
end idle
För att inte nämna att man kan aktivera servrar för SMB, FTP och AFP direkt i systeminställningarna. Vill man ansluta med SSH när man är ute och reser aktiverar man Remote Management och där ingår också en VNC-server för remote desktop. Peka om lite portar i routern och du kan fjärrstyra din dator och komma åt dina filer. Allt detta utan att installera någon extra mjukvara!

Med MacFusion kan du hantera filsystemet i din dator hemma, som du anslutit till med FTP, som om det var ett helt vanligt filsystem på din lokala maskin! Du kan t o m spela upp musik och video som om du gjorde det från din lokala disk!

Vill du installera lynx eller ett annat paket? Installera MacPorts och gör sedan:
$ sudo port install lynx

Klart!

Sedan sitter man och utvecklar och undrar vilken klass som implementerar metoden get_more_pizza:

$ grep -R "public function get_more_pizza" *
kat/class.pizza.php

Eller varför inte alla get_more_-metoder?

$grep -R 'get_more_\w*(' *
kat/class.pizza.php:public function get_more_pizza() {
kat/class.beer.php:public function get_more_beer() {
kat/class.candy.php:public function get_more_candy() {

Radnummer?
$grep -Rn 'get_more_\w*(' *
kat/class.pizza.php:23:public function get_more_pizza() {
kat/class.beer.php:345:public function get_more_beer() {
kat/class.candy.php:785:public function get_more_candy() {

(Jag vet att detta är ett dåligt exempel, snacka om brist på polymorfism :))

Mer om grep regex: http://www.robelle.com/smugbook/regexpr.html

Om du verkligen gav Ubuntu en chans skulle du nog fästa dig vid det och sedan svära över all tid du lagt ned på att lösa saker på ett tidsödande och omständligt sätt i Windows. Du har helt klart behov av en bättre utvecklingsmiljö än Windows. Ubuntu 9.10 erbjuder en väldigt trevlig skrivbordsmiljö. Det är snabbt, stabilt och du behöver inte befatta dig med terminalen, även om jag rekommenderar det. Det finns saker som går oändligt mycket snabbare att göra där än vad som går grafiskt i fönsterhanteraren. Exemplen ovan är bara ett axplock.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Linux eller inte?

Inlägg av Holger »

Jakob, jag har en massa annat att göra än att knåpa ihop en massa små skript som ska hjälpa mig med grejs som inte är standard i *nix.
Det du gör med dina skript har Win program till. Ser inte den stora skillnaden.
Och jag tycker att i kontorsmiljö är *nix helt värdelöst - för komplicerat. Där är Win perfekt.

Att en programmerare behöver mer än Win kan erbjuda är ju helt ok - använd andra OS då.
Men att säga att Win inte behövs och bara är skit är helt överdrivet. För oss kontorsslavar är Win perfekt. Jag vill inte pyssla med att sätta ihop skript som kompenserar OS:ets brister/funktioner som saknas.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Linux eller inte?

Inlägg av Kjell »

Bild
Pling: slut på rond två, det står nu tre lika ... :mrgreen: Glöm nu inte att dricka inför nästa rond :lol:
Sekonden utvärderar nästa omgång då han står neutral och kör både Ubuntu och Win :)
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Linux eller inte?

Inlägg av Holger »

:mrgreen: :lol:

Löjlig diskussion, även från min sida, jag vet! :wink:
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Linux eller inte?

Inlägg av Marcus »

windows-vs-linux.jpg
windows-vs-linux.jpg (123.12 KiB) Visad 13551 gånger
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Linux eller inte?

Inlägg av Peetra »

Kjell skrev: Glöm nu inte att dricka inför nästa rond :lol:
Om jag får barnvakt till veckoslutet så kan jag delta då. ;)
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Linux eller inte?

Inlägg av Holger »

Marcus skrev:
windows-vs-linux.jpg
Nja, detta är ju inte en kamp mellan linux och win här ... tycker bara inte att man kan förbanna MS och Win bara så där.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Linux eller inte?

Inlägg av Peetra »

Det kan man väl om man gräver lite? :P http://egomania.nu/gates.html
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0
Ort: Glad Stockholmare
Kontakt:

Re: Linux eller inte?

Inlägg av .:ADDE:. »

Nu har jag ändå bestämt mig vilken dator jag ska skaffa härnäst. en Mac OS X-dator. :lol:
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster