Spara Unix-filer under Windows?

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

Användarens profilbild
Björn
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 2008-01-27 14:50
Svar: 0
Ort: Göteborg

Spara Unix-filer under Windows?

Inlägg av Björn »

Kan det ställa till driftsproblem att spara originalfiler *.cfg-typ (textfiler) till Windows format (13,10) med CR & LF i ställer för enbart LF?

Bästa att fråga innan så man inte långt senare råkar ut för konstigheter. Som dessutom kan vara svåra att härleda.
WnXP, phpBB3 - (XAMPP) Apache/2.2.3 (Win32) DAV/2 mod_ssl/2.2.3 OpenSSL/0.9.8d mod_autoindex_color PHP/5.2.0
IRC: irc.frenode.net /join #phpbb-se - Skype namn/ID: sm6gqw
Guldforum
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Re: Spara Unix-filer under Windows?

Inlägg av Kail »

Du bör använda en editor som känner igen formatet (tex ConText) och sparar rätt. PHP använder ; för att terminera rader så egentligen spelar det ingen större roll.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Användarens profilbild
Björn
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 2008-01-27 14:50
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Spara Unix-filer under Windows?

Inlägg av Björn »

Tack, jag använder Notepad++, dessutom som portabel version.

Normal editerar jag mina cfg-, html, php-filer etc med "anteckningar" (finns många i mitt system) och då vore det ju bekvämt att bara klicka på filen. Nå jag har ju backup på allt så inträffar det något så...

"PHP använder ; för att terminera rader" är inte rätt i textfilerna, enbart LF, om jag nu inte missat något, inte kollat dat-filer.

Ger järnet, friskt vågat... //Björn.
WnXP, phpBB3 - (XAMPP) Apache/2.2.3 (Win32) DAV/2 mod_ssl/2.2.3 OpenSSL/0.9.8d mod_autoindex_color PHP/5.2.0
IRC: irc.frenode.net /join #phpbb-se - Skype namn/ID: sm6gqw
Guldforum
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: Spara Unix-filer under Windows?

Inlägg av tumba25 »

Med "PHP använder ; för att terminera rader" menar Kail att php inte bryr sig om ifall du har cr/lf eller lf i slutet på en rad. php tittar efter tecknet ; och anser att raden slutar där. Du kan ha flera instruktioner på samma rad bara du avslutar varje med ett ;.

Dom flesta program på linux och unix klarar av att hantera cr/lf i config-filerna. Åtminstone dom program jag testat det på. I många editorer för Windows kan du välja vilket radslut du vill använda.

/J
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
Björn
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 2008-01-27 14:50
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Spara Unix-filer under Windows?

Inlägg av Björn »

Tack, det var några år sedan jag körde Linux och det var mer för att utvärdera.
Dagens distar uppfyller ännu inte mina "krav", provar olika några gånger per år. Så det blir inte någon direkt bearbetning av dom filerna längre och minnet, hum, glömde vad jag skulle skriva.

Då har jag fattat Kjells resonemang så tack för info! Björn.
WnXP, phpBB3 - (XAMPP) Apache/2.2.3 (Win32) DAV/2 mod_ssl/2.2.3 OpenSSL/0.9.8d mod_autoindex_color PHP/5.2.0
IRC: irc.frenode.net /join #phpbb-se - Skype namn/ID: sm6gqw
Guldforum
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: Spara Unix-filer under Windows?

Inlägg av tumba25 »

Björn skrev:Då har jag fattat Kjells resonemang så tack för info! Björn.
Iofs kallar han sig Kail. Kjell är någon annan.

Vassego.
/J
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster