mysql

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

zyco
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 2005-01-14 00:03
Svar: 0

mysql

Inlägg av zyco »

jag behöver hjälp att få igång mysql fattar inte vad som e problemet...

har försökt att fixa det men lyckas inte värkar som enda sättet att komma in i mysql e via root... allså "sudo mysql" (jag använder ubuntu)

men när jag ska lägga in n tabel så säger den att jag inte har tillgång till det...

PLZ help...
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Inlägg av Marcus »

Flyttade på det, känns mer allmänt "datasnack" än att ligga under "phpBB 2 - Support".

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
zyco
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 2005-01-14 00:03
Svar: 0

Inlägg av zyco »

marcus skrev:Flyttade på det, känns mer allmänt "datasnack" än att ligga under "phpBB 2 - Support".

/marcus
lungt... jag funderade på vart den skulle ligga + tängte lite använda phpbb2 så därför jag la de här...

men e de ingen som har nått förslag på vad jag ska ta mig till?
ok allt har förändrats nu...
nu har jag lyckats få upp en databas... + har phpmyadmin
men HUR gör jag så att databasen funkar... allså vad skall man göra för tabels mm för att forumet skall funka? + hur skall jag göra så hemsidan vet att databasen ligger på en annan dator?
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Inlägg av Marcus »

när du kör forumets installationsrutiner läggs alla tabeller upp med rätt innehåll och allt.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
zyco
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 2005-01-14 00:03
Svar: 0

Inlägg av zyco »

marcus skrev:när du kör forumets installationsrutiner läggs alla tabeller upp med rätt innehåll och allt.

/marcus
den vill veta...
host name
mysql user name

mysql password

mysql Database Name

mysql table pregixe
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Om du har CPanel hos ditt webbhotell kan du skapa en MySQL-användare. Om ditt CPanel login är bertil och du kallar användaren för phpbb kommer användarnamnet att vara: bertil_phpbb

Jag rekommenderar att du skapar en MySQL användare med egna databaser för varje applikation såsom phpBB du kör.

När du väl skapat användaren kan du skapa en ny databas till CPanel, även den kommer få namn enligt samma princip, dvs bertil_phpbb (om du kallar databasen för phpbb).

Tredje steget är att koppla samman dessa, det gör du också i CPanel. Om du kollar runt på MySQL admin-sidan i CPanel ser du hur du gör detta.

När detta är gjort fyller du i användarnamnet (bertil_phpbb), lösenordet (det du angav när du skapade användaren) samt databasens namn (i exemplet ovan bertil_phpbb).
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
zyco
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 2005-01-14 00:03
Svar: 0

Inlägg av zyco »

Kail skrev:Om du har CPanel hos ditt webbhotell kan du skapa en MySQL-användare. Om ditt CPanel login är bertil och du kallar användaren för phpbb kommer användarnamnet att vara: bertil_phpbb

Jag rekommenderar att du skapar en MySQL användare med egna databaser för varje applikation såsom phpBB du kör.

När du väl skapat användaren kan du skapa en ny databas till CPanel, även den kommer få namn enligt samma princip, dvs bertil_phpbb (om du kallar databasen för phpbb).

Tredje steget är att koppla samman dessa, det gör du också i CPanel. Om du kollar runt på MySQL admin-sidan i CPanel ser du hur du gör detta.

När detta är gjort fyller du i användarnamnet (bertil_phpbb), lösenordet (det du angav när du skapade användaren) samt databasens namn (i exemplet ovan bertil_phpbb).
ok men cpanel e de samma som phpMYAdmin? och vad ska jag skriva i "mysql tabel pregixe"?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Inlägg av tumba25 »

Nej, cpanel är inte samma sak som phpMyAdmin. cpanel har du för att adminstrera ditt konto hos webbhotellet.

När du loggat in på din_domän/cpanel brukar det finnas en länk till phpMyAdmin där.

"mysql tabel pregixe"? Den frågar efter "prefix" och brukar föreslå "phpbb_". Om du bara ska ha ett forum kan du använda det. Om du ska ha flera forum är det bättre att välja ex "katt_", "hund_" osv.

Men om du försöker sätta upp detta hemma har du antagligen inte cpanel.

Jag har aldrig provat Ubuntu men...
Då får du skriva "sudo mysql". Sen loggar du in i mysql
Först skapar du databasen
>CREATE forum_;
Sen väljer du den dabasen du nyss skapade
>USE forum_;
Lägg till användare (Jag har aldrig gjort detta manuellt så jag är inte säker på vilka privilegier phpBB behöver, jag brukar använda root på min test-server). Byt ut användare och lösen.
>INSERT INTO user (host, user, password, select_priv, insert_priv, update_priv, create_priv, delete_priv) VALUES ('localhost', 'phpbb3', PASSWORD('lösen'), 'Y', 'Y', 'Y', 'Y', 'Y');

Sen när du installerar phpBB är:
hostname = localhost (Om du inte fått annan info från webbhotell)
mysql user name = användarnamnet du nyss skapade.
mysql password = lösenordet du nyss skapade.
mysql Database Name = databasen du nyss skapade.
mysql table prefix = phpbb_ eller något annat du tycker passar.

/J
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster