Min dator startar inte och jag är inte säker på vad jag ska göra.

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

GeorgeMendes
Ny medlem
Ny medlem

Min dator startar inte och jag är inte säker på vad jag ska göra.

Inlägg av GeorgeMendes » 2019-05-05 07:21

Jag har precis fått en hand-down-dator från en familjemedlem som fick den från någon som påstås bygga datorer för människor. Den som byggt den klassificerade den som en "spelcomputer" men det är ett par år gammalt. Jag vet inte mycket om datorer men jag har specifikationerna:

AMD FX-9590 Octa-kärna (8-kärn) 4.70 GHz Processor - Socket AM3 + - 8 MB - 8 MB Cache - 64-bitars Processing - 5 GHz Overcloc.
EVGA GeForce GT 610 DirectX 12 (Funktionsnivå 11_0) 01G-P3-2615-KR 1 GB 64-bitars DDR3 PCI Express 2.0 x16 VGA / Dvi / Hdmi-färdigt grafikkort.
32gb Viper virtuellt minne

1 - 120 GB SSD-hårddisk
2 - 500 gb 7200 rpm Hdd s
Gigabyte moderkort

Hur som helst, jag har haft det i ungefär en dag och har redan stött på några problem. Jag försökte ladda ner några spel på den och datorn frös under processen, stäng av och kunde inte starta tills jag återställde det innan du hämtade det spelet. Det skulle fortsätta med att fråga om jag ville "starta Windows normalt" eller gå igenom reparationsprocessen och om jag valde det tidigare skulle det blinka den blå skärmen och sedan starta om och ge mig samma alternativ en gång till.

Efter återställningen verkade det bra. Sarkari ResultPnr Statusshowbox
Tornet har legat på marken under mitt skrivbord och tyvärr stod min stol fast på något och stötte tornet och datorn frös, stängde av och gick igenom en liknande process som tidigare. Den här gången har jag dock inte kunnat komma igång igen. Jag har försökt att köra Windows-diagnostiken och återställa datorn till en tidigare sparplats, varav ingen har fungerat. Jag försökte också köra datorn i Säkert läge och manuellt ta bort alla program som jag hämtade om de var skadade. Tyvärr fungerade det inte heller, datorn skulle inte ens starta i Säkert läge, det skulle bara blinka den blå skärmen av döden och starta hela processen en gång till.

Jag tror att det är möjligt att när jag stötte på tornet att en sladd kan ha gått loss och hindrar att någon process fungerar korrekt, men som jag sa tidigare vet jag inte mycket om datorer och när jag öppnade datorn upp jag insåg att jag inte har någon aning om vad jag letar efter, särskilt eftersom det redan finns många ledningar som inte är anslutna till någonting. Eventuella förslag eller råd skulle vara mycket uppskattade. Tack.