Minskad aktivitet

Diskutera vad som helst mellan himmel och jord! :)

Moderator: Moderatorgrupp

Lisali
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 2006-01-05 16:31
Svar: 0

Minskad aktivitet

Inlägg av Lisali »

Hej alla, tänkte höra om era erfarenheter i era forum. Har det blivit minskad aktivitet det senaste året? Jag är med i tre forum, lite snäva inriktningar men ett av dem ganska stort inom sitt område. Jag har varit med sedan 2006, inte jättelänge, men ändå tillräckligt för att ha insett att det har sina toppar och dalar i aktivitet.

Nu borde det normalt vara en topp, dvs mer aktivitet än normalt, men det är nästan dödstyst. Vi som administrerar och modererar har pratat om detta och försökt allt möjligt men det blir bara tillfälligt aktivitet. Vill säga att det är inte så att att ämnet är uttjatat utan jag misstänker att det är facebook som tagit utrymme.

Vi har pratat om att flytta över till FB, men det fungerar ju inte på samma sätt, dessutom känns det inget bra att FB "avlyssnar" allt man skriver om ni förstår vad jag menar.

Så, vad är era erfarenheter, har ni varit/är i samma sits, vad har ni i så fall gjort åt det?

Trevlig dag,
Lisa
Lisali
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 2006-01-05 16:31
Svar: 0

Re: Minskad aktivitet

Inlägg av Lisali »

33 som har läst och ingen har någon kommentar?

Vad tror ni om framtiden och phpbb3 som forumsform? Kommer den att integreras med FB t ex?
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Minskad aktivitet

Inlägg av Sinom »

Hej Lisali!

Nej, phpBB kommer troligtvis inte att officiellt integreras med Facebook. Det kommer dock att utvecklas fler och bättre MODs för att göra detta.

Jag tror att forum behöver bli allt mer nischade för att fungera bra som forum form.

- Sinom
Bild
Lisali
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 2006-01-05 16:31
Svar: 0

Re: Minskad aktivitet

Inlägg av Lisali »

Tack för svar!

Finns det bra och enkla mods som en vanlig dödlig klarar av att installera? Är det bara inloggningen man får i modsen eller gör man inläggen från fb? (Frågar kanske dumt, men jag kan inte hur det fungerar).

Så det är ingen annan här med forum som tycker att aktiviteten minskat mot hur det var för ett år sedan?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Minskad aktivitet

Inlägg av Holger »

Jag har märkt samma effekt, men det går uppåt igen nu, FB tappar anhängare i stora skaror så det är bara att hålla ut.
Min taktik är att upprätthålla stor närvaro, vara lyhörd för medlemmarnas önskemål och utveckla nya tjänster på sidan.
Allt detta kan FB inte, och det gör forumet överlägset FB.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Minskad aktivitet

Inlägg av Rebecka »

Nu har jag inga aktiva forum (precis startat två forum men de är inte öppna för registrering än).
Däremot har jag varit och är fortfarande aktiv på andra forum. Detta över flera års tid.
Jag har inte direkt märkt av några dippar (möjligtvis på ett forum men det tror jag beror på dålig stämning).

Har svårt att se FB som en direkt konkurrent till forum.
Visst finns det grupper där men de är väl ändå långt ifrån forum?
Min upplevelse är att forum öppnar för betydligt fler människor eftersom inte alla tvingas gå ut med sitt riktiga namn.
Lisali
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 2006-01-05 16:31
Svar: 0

Re: Minskad aktivitet

Inlägg av Lisali »

Mitt forums medlemstal har sjunkit med hälften. Det är ett ganska stort tapp, jag märker att många söker sig till FB och deltar i grupper där. Visserligen är det inte på samma sätt som i ett forum, med sorterade kategorier - mycket viktig information man delar kommer till användning igen för nya medlemmar etc - det är ju betydligt svårare att hitta gamla trådar i FB-grupper. Mitt forum är ganska nischat och är egentligen högaktuellt om jag kikar på nyheter. Ändå är aktiviteten högre på FB (har nästan alla medlemmar som vänner på FB) än i forumet.

Känns så himla trist. :(
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Minskad aktivitet

Inlägg av Sinom »

Vad handlar ditt forum om?

- Sinom
Bild
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Minskad aktivitet

Inlägg av Holger »

FB tappar just nu mycket fart. Bit ihop och håll ut, kämpa! Kraschen kommer inom kort!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Lisali
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 2006-01-05 16:31
Svar: 0

Re: Minskad aktivitet

Inlägg av Lisali »

Holger - intressant att du tror det kommer att dala för FB, jag tror tvärtom - att allt blir mer integrerat. Läskigt att tänka på. En fördel för forumen till skillnad från FB är att man slipper reklam och att man inte behöver riskera att ens ord blir avlyssnad - inte på samma sätt iaf. :)
Sinom skrev:Vad handlar ditt forum om?

- Sinom
Det är ett forum för kvinnor som är ihop med en man från ett muslimskt land. --> www.sadiqa.se

Jag får googla mods och även ställa frågan i forumet, vad de kvarvarande medlemmarna önskar själva.

Tack för alla svar!
Användarens profilbild
skorpion76
Medlem
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 2008-01-28 14:50
Svar: 0
Ort: Oskarshamn, södra Sverige

Re: Minskad aktivitet

Inlägg av skorpion76 »

Tack! et känner jag också igen och inte heller är det så lätt att göra reklam för forumet när sådan reklam inte är välkommen precis var som helst heller!
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Re: Minskad aktivitet

Inlägg av PERT »

Lisali skrev:Holger - intressant att du tror det kommer att dala för FB, jag tror tvärtom - att allt blir mer integrerat. Läskigt att tänka på. En fördel för forumen till skillnad från FB är att man slipper reklam och att man inte behöver riskera att ens ord blir avlyssnad - inte på samma sätt iaf. :)
Sinom skrev:Vad handlar ditt forum om?

- Sinom
Det är ett forum för kvinnor som är ihop med en man från ett muslimskt land. --> http://www.sadiqa.se

Jag får googla mods och även ställa frågan i forumet, vad de kvarvarande medlemmarna önskar själva.

Tack för alla svar!
Är det slutna grupper på FB som dina tidigare medlemmar nu deltar i eller öppna? Med tanke på inriktningen borde de kunna känna sig mycket säkrare på ett forum.

Jag tror att enkelheten med att kunna lägga upp egna FB-grupper och att enkelt kunna gödsla med bilder är så lockande att man helt bortser från FB:s rättigheter till bilder och tillgång till informationen. Jag är inte säker på att FB är något som är övergående. Det utvecklas även konkurrerande medier hela tiden medan forumens utveckling faktiskt är ganska liten. Skall man få till en liten modifiering här måste man vara programmeringskunnig.

Ett forum och en FB-grupp är dock inte samma sak, var och en har sina fördelar, och vi får tyvärr finna oss att ett visst tapp sker till jätten FB vars resurser vi inte kan tävla med.
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Re: Minskad aktivitet

Inlägg av PERT »

Nätet verkar domineras av "hej, titta på mig" -anhängare och för dessa passa FB:s enkelhet bättre, utan ämneskategorisering och bara just-nu infall som snabbt sjunker undan. Lite mer seriösa användare som vi gärna vill se på våra forum tycks inte använda sig av nätet i samma utsträckning som den första gruppen. Kanske tidsandan är så att folk inte har tid att vara seriösa på nätet.

Fick en fråga från en användare nyligen: Varför finns det inga "Gilla-knappar" hos er?
En annan åsikt: Tycker forumet ser lite föråldrat ut.

När kommer PhpBB 4.0 ?
Kommer 4.0 att innebära några större förbättringar att påverka utseendet utan att behöva "Modda"?
Bildhantering? Bildpresentation?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Minskad aktivitet

Inlägg av Holger »

Nästa version är phpBB 3.1. Du kan se demo här: https://area51.phpbb.com/phpBB/
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Re: Minskad aktivitet

Inlägg av PERT »

Holger,
jag kan inte se att din länk leder till en demo? 'Typ look and feel.'
Letade vidare från denna underkategori https://area51.phpbb.com/phpBB/viewforu ... 3f654b13a7 men där fanns oändligt mycket diskussion som tar tid att gå igenom och förstå.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster