WYSIWYG kanske inte är så dumt ändå..?

Diskutera vad som helst mellan himmel och jord! :)

Moderator: Moderatorgrupp

Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

WYSIWYG kanske inte är så dumt ändå..?

Inlägg av Peetra »

Jag har hållit på å undersökt en CMS-lösning den senaste veckan och den installeras med en TinyMCE modul som standard. Idag fick jag två sidor text som ska in i CMS:et i doc-format och vetniva? Vetniva?! *hoppar-å-skuttar* Det är bara å öppna i Abiword (antar att Word eller OpenOffices Writer också duger), copy/pasta in i WYSIWYGen och så ger det valid XHTML 1.0 Transitional!

Mmmm..... Få se nu sen om jag prickade rätt angående CMS-lösning, först var det meningen att jag skulle designa å fixa hela tjosan, men så hittade jag själv tomma sidor på deras moderförenings sajt, som var reserverade för detta ändamål och sitter nu och väntar på login för att åta mig degraderade rollen som webbredaktör. Jag antar att deras version av CMS:et är utdaterat, så risken finns ju att det blir å sitta å peta som vanligt ändå. Men då kan jag ju mata in det i WYSIWYGen på localhost först å sen kopiera koden. :mrgreen:

Vilken tur att det gått ett tag sen jag blev intresserad av webbsidor och lydde folk härifrån angående råd om WYSIWYG och skydde sådana som pesten, så nu har jag iallafall lärt mig lite grann CSS å html före jag trillade dit. :P

Peetra.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Re: WYSIWYG kanske inte är så dumt ändå..?

Inlägg av Kail »

Det finns flera stora problem med WYSIWYG och jag skall skriva en uttömmande artikel i ämnet någon dag. Tills dess kan jag konstatera att WYSIWYG:

- genererar en massa ful HTML som ofta går emot W3C:s rekommendationer
- genererar HTML som är svår att underhålla
- ger användare mer frihet än de egentligen bör ha och tvingar en skapa filter som tar bort allt elände de hittar på
- är inte framtidssäkert eftersom du lagrar HTML i databasen, HTML som blir inaktuell den dag din sajts HTML-definition inte stöder de taggar/attribut som WYSIWYG-editorn skapat vilket innebär att du manuellt måste uppdatera allt innehåll i databasen
- är på alla sätt fel eftersom man inte ska lagra layout i innehållet, det är att blanda äpplen och päron

Du bör istället använda Markdown som ger 95% av all formatering man behöver utan att lagra HTML i databasen och går lätt och snabbt att skriva. Om detta forum stött Markdown hade min lista ovan automatiskt formaterats i HTML när den visades. Så fungerar Markdown-modulen i Drupal. Användarna ser alltså snyggt formaterat innehåll utan att du behöver förfula innehållet i databasen med <li> och <ul>. Likaså kan man skriva **fet** och *kursiv* text, rubriker, länkar, lägga in bilder et c.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: WYSIWYG kanske inte är så dumt ändå..?

Inlägg av Kjell »

Har ni MS-Word i er dator... urk fy och bläää... varför inte WordPerfect (WP), mycket mer ren kod, det är inte det bästa valet som vinner Kail, det är mängden som avgör :lol:
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: WYSIWYG kanske inte är så dumt ändå..?

Inlägg av Holger »

Givetvis använder vi MS Word.
Generellt använder jag allt som kommer från MS, och är mycket nöjd.
Jag är mycket beroende av att diverse filter fungerar i externa program som hanterar Translation Memory. Och där fungerar inte WP eller OO i mitt fall. I dessa fall är MS standarden.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: WYSIWYG kanske inte är så dumt ändå..?

Inlägg av Peetra »

Kail skrev:Det finns flera stora problem med WYSIWYG och jag skall skriva en uttömmande artikel i ämnet någon dag. Tills dess kan jag konstatera att WYSIWYG:

- genererar en massa ful HTML som ofta går emot W3C:s rekommendationer
TinyMCE.n jag fick tag på gjorde alltså inte det, så det är därför jag är så glad för den.
- genererar HTML som är svår att underhålla
Korrekt, är den skapad med WYSIWYGEN, s"måste den ändras med samma tool, annars blir det blåbärssoppa.
- ger användare mer frihet än de egentligen bör ha och tvingar en skapa filter som tar bort allt elände de hittar på
Så länge jag är anvä'ndaren, så ser jag inget problem i saken. ;) CMS:et jag skapade sist för att andra ska kunna editera i fick ingen WYSIWYG, de fick en massa BBCodes istället. Skulle definitivt inte orkat fixa vad galenskaper de ksu kunna få för sig med en WYSIWYG. ;)
- är inte framtidssäkert eftersom du lagrar HTML i databasen, HTML som blir inaktuell den dag din sajts HTML-definition inte stöder de taggar/attribut som WYSIWYG-editorn skapat vilket innebär att du manuellt måste uppdatera allt innehåll i databasen
- är på alla sätt fel eftersom man inte ska lagra layout i innehållet, det är att blanda äpplen och päron
Helt rätt, men då det är frågan om små mängder innehåll, så tar man gärna en färdig lösningen istället för att sitta och lära sig drupal
Kail skrev:Du bör istället använda Markdown
Låter som värt att undersöka, detta är första gången jag hör om något sådant.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: WYSIWYG kanske inte är så dumt ändå..?

Inlägg av Kjell »

Holger skrev:Givetvis använder vi MS Word.
Nu var det nog lite djupare tanke bakom än om ni använder word eller ej :lol:
Det är det här med vad som är "rätt och vad som är fel" som ofta nämns, tyvärr så är det att tala om vad som är fel hela tiden då det ibland inte finns "rätt eller fel", bara "mindre bra" :lol:
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Re: WYSIWYG kanske inte är så dumt ändå..?

Inlägg av Kail »

Holger: Jag undviker allt som heter M$, eftersom jag aldrig varit nöjd med det. Inte efter att jag tog steget till Mac och Linux.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster