Tankar och funderingar kring ett phpBB-forum

Diskutera vad som helst mellan himmel och jord! :)

Moderator: Moderatorgrupp

AMD
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 2009-02-18 16:00
Svar: 0

Tankar och funderingar kring ett phpBB-forum

Inlägg av AMD »

Hej!

Jag är lite nyfiken på vad ni tycker om att ha ett phpBB-forum utan koppling till en hemsida. Är det bra eller dåligt? Jag driver ju mitt eget forum utan en hemsida. Många hemsidor har ju ett forum kopplat till hemsidan. Är phpBB anpassat för att kunna användas helt fritt utan koppling till en hemsida tycker ni? :roll:

//AMD
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Tankar och funderingar kring ett phpBB-forum

Inlägg av Marcus »

Frågan är svår att besvara, för det är ju tekniskt sett inget som hindrar att man har phpBB helt fristående.

Samtid är det ju en frågan om man ska/vill/kan erbjuda ett mervärde utöver forum.

Att ge mervärde (utöver forum) kan man göra genom lite MODdar till phpBB, eller med en portal för phpBB.
Personligen tycker jag inte att sån där portaler är så bra lösningar, de brukar vara en "bunt med MODdar"
som någon tyckte passade bra ihop. Och risken är stor (har jag lärt mig genom åren) att hela/delar av av
en portallösning upphör att uppdateras. Då får man problem.

Ska man bara ge "lite mervärde", så duger det att bygga på med det som behövs... men ska man ha "större
mervärde" så tycker jag att man bör satsa på en CMS-lösning (vilken jag föredrar ska inte yttra mig om här)
och kopplar på phpBB (helst med delning av användare mellan CMS och phpBB).

Sedan kan jag även se att man i vissa fall får så mycket bra funktioner som är "dubbletter" på vad phpBB
innehåller att man faktiskt kan avstå från att använda phpBB. (Nu sticker jag som Admin för phpBB Sverige
ut hakan lite väl mycket kan tyckas... men jag tar den risken)

Hur som helst så är phpBB det absolut bästa forumsystemet som är "open source". Visst har phpBB sina svag-
heter, men på det hela taget är det bäst om man letar efter ett rent forum.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
AMD
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 2009-02-18 16:00
Svar: 0

Re: Tankar och funderingar kring ett phpBB-forum

Inlägg av AMD »

Tack så mycket för svaret Marcus! Du får gärna utveckla det där med CMS om du vill. Jag har dålig koll på det. Vill du inte prata om det i tråden får du gärna skicka PM. Finns det nån CMS-lösning som är enkel att använda?

//AMD
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Tankar och funderingar kring ett phpBB-forum

Inlägg av Peetra »

Jag har aldrig riktigt sett värdet i rena hemsidor. En hemsida utan diskussionsmöjlighet saknar något, men ett forum utan hemsida är helt ok. Den åsikten speglar helt orsaken till att jag skaffade Internet, jag behövde socialt umgänge på svenska och det kunde inte min omgivning erbjuda mig. Ja, förutom släktingar då, men det är liksom bara en viss del släktgemenskap man klarar av per vecka. :wink:
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Re: Tankar och funderingar kring ett phpBB-forum

Inlägg av Kail »

Om man är ny på publiceringsverktyg är MODx och Wordpress bra alternativ. Silverstripe har seglat upp på sistone. Vill man ta steget upp rekommenderas Drupal. Joomla är inget säkert kort, de har interna konflikter och jag tror projektet kommer splittras eller dö inom en snar framtid.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
AMD
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 2009-02-18 16:00
Svar: 0

Re: Tankar och funderingar kring ett phpBB-forum

Inlägg av AMD »

Peetra skrev:Jag har aldrig riktigt sett värdet i rena hemsidor. En hemsida utan diskussionsmöjlighet saknar något, men ett forum utan hemsida är helt ok. Den åsikten speglar helt orsaken till att jag skaffade Internet, jag behövde socialt umgänge på svenska och det kunde inte min omgivning erbjuda mig. Ja, förutom släktingar då, men det är liksom bara en viss del släktgemenskap man klarar av per vecka. :wink:
Jag håller med i mycket av det du skriver. Ett forum är ju betydligt mer interaktivt än en hemsida och blir på så sätt mycket mer levande. Dock så känns det lite tomt ibland med bara ett forum.
Kail skrev:Om man är ny på publiceringsverktyg är MODx och Wordpress bra alternativ. Silverstripe har seglat upp på sistone. Vill man ta steget upp rekommenderas Drupal. Joomla är inget säkert kort, de har interna konflikter och jag tror projektet kommer splittras eller dö inom en snar framtid.
Tack för tipsen! Kan man integrera CMS i efterhand tillsammans med forumet, eller är det problematiskt?

//AMD
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Tankar och funderingar kring ett phpBB-forum

Inlägg av Marcus »

Ja, man kan integrera i efterhand. Lite meck med användardatabas och liknande.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst