filändelserna txt och tif i defaultinstallation av phpBB3

Diskutera vad som helst mellan himmel och jord! :)

Moderator: Moderatorgrupp

Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

filändelserna txt och tif i defaultinstallation av phpBB3

Inlägg av Peetra »

Filformatet tif (och tiff, men de är sammma sak egentligen) tillåts som standard att laddas upp på ett ppBB3 forum, men kräver extra programvara för att visas i webbläsare. Därmed så kan inte forumet tolka bilden alls, då forumet och programvaran inte kommer överens utan överkursmeckande av användarna. Om man ändrar grupperingen av tif via ACP, så att det klassas som arkiv, så kan användaren ladda ner bilden å kolla, men utan förändring i ACP, så är tiffar odugliga som uppladdade filer även om de är tillåtna som uppladdningsbara filer.

En annan sak är txt-formatet. Forumet tillåter inte txt-uppladdning per default, det måste jämt ändras från orginalinställningarna, det med.

Det är alltså såhär på alla forum, som inte hart ändrat det från orginalinst. så jag antar att det finns någon genomtänkt orsak till det. Jag har funderat på det förut, men vet inte vart jag ska vända mig för att fråga varför. Kanske nån här vet orsakerna?

hälsn. Peetra.
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: filändelserna txt och tif i defaultinstallation av phpBB3

Inlägg av Marcus »

Jag har några tankar kring det.

Ang. TIFF påslaget som standard

TIFF är väl fortfarande rätt populära som ett av formaten som en del kameror har som standard. Har för mig att formatet är hyggligt bra på stora färgdjup, och lever kvar tack vare det (sedan tror jag att man kan med en scanner kan läsa in flera sidor och paginera dem i en enda TIFF istället för som med JPEG som ger en bild per sida). Hur som helst... jag får också bara problem med den typen av filer (har en kund som gillar formatet och skickar det till mig då och då).

Att det sedan ligger som en bildfil... ja, vad ska jag säga. Det är en bildfil... ;-)

Ang. TXT avstäng som standard.

Eftersom en textfil är helt rå data, ett tecken i filer == en byte i filen. Så kan textfiler tendera att bli "hur stora som helst". Det är då rekommenderat att packa ihop dem i någon form av arkiv. .ZIP, .TAR.GZ eller något liknande. Då kan en textfil bli "nästan obefintligt stor" eftersom komprimeringsalgoritmen är extremt bra på att komprimera just rena textfiler. En bildfil är t.ex. redan relativt hårt komprimerad så den är svår att packa hårdare. T.ex. kan man nästa inte packa en .GIF med .ZIP, orsaken är att dessa båda format använder exakt samma algoritm (jo lite går det att minska... men inte mycket).

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster