Om man inte vill ha webbhotell

Diskutera vad som helst mellan himmel och jord! :)

Moderator: Moderatorgrupp

Användarens profilbild
egetforum.se
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 2006-01-20 18:15
Svar: 0
Kontakt:

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av egetforum.se »

EddieTheMan, vad du verkligen bör göra istället om du vill lära dig saker och köra egen server seriöst hemma är att installera Linux, ta tex. Debian eller Ubuntu version server, installera sedan en brandvägg eller använd lite regelsett på iptables. Enklaste är om du följer denna howto och installerar kanske även någon kontrollpanel: http://howtoforge.com/perfect-server-de ... ispconfig2
Administratör för EgetForum.se
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av Kail »

Att sätta upp en säker webbserver är inte alltför svårt om man har tålamod och är noggrann men det kräver löpande arbete med att underhålla prylarna. Mjukvara behöver ständigt uppdateras annars riskerar man köra versioner med kända hål. Dessutom tillåter väldigt få internetoperatörer att man kör publika servrar på sitt privata bredband.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Grenfeldt
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-03-13 11:13
Svar: 0
Ort: Falun

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av Grenfeldt »

Om man inte vill ha webbhotell rekommenderar jag en VPS (virtual private server). Finns till rimliga priser för den som har många olika sajter och webbplatser, men ärligt talat så fungerar ett billigare webbhotell för de flesta. Ser inga skäl till att bygga en egen server.
Driver webbyrå till vardags, är här för att lära av de bästa
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av Peetra »

Allt är dyrt för den som inte har några pengar, så en rimlig VPS känns inte aktuellt för mig iallafall. Jag har konton lite här och där numera, men sköter praktiskt taget allt på ena av mina hemmaservrar först. Jag har den som är i dagligt bruk stängd bakom hårdvarubrandvägg mot nätet, men laptopens server kan man nå via Internet om man råkar veta vad mitt ip är just då jag har på den utan att vara bakom hårdvarubrandvägg. Hmmm... Inte länge längre, får bli av att sätta sig ner en halvtimme på att klura ut brandväggen för den, jag kan ju inte gärna ha den utan längre, då jag "avslöjat" mig. (Jag kan bara via Ubuntu Gnome å med GUI, därför har det inte blivit gjort då laptopen inte har just Gnome :oops: :oops: )

Om man har tillräckligt med lina uppåt och en ens semibra dator att ha servern på stående, så är det nog ekonomiskt lönande att ha sajten hemma hos sig. Jag har inte kollat vad det kostar att hyra in sig i en severhall, men det är givetvis den bästa lösningen om man har egen hårdvara.

Det praktiska med att ha den hemma är ju att man kommer åt rackarn fysiskt om något blir helt fel. Det är sådär lagom roligt att hoppa i bilen och köra 40 kilometer(råkar vara avståndet till närmsta fysiska "riktiga" server jag vet var den ligger) om man inte kommer åt servern på normalt sätt via favvo-protokollet.

Skolans nyaste server har stått på katedern i vår klass det här året, för tillfället har den iofs inte används för annat än att träna SSH-kontakt, *NIX-baskunskap och skapa html5-sidor, men grundat på det så jag ser inte problemet med att ha en hemma heller.

Tack för länken egetforum.se! Lustigt att jag just igårnatt faktiskt hade en serverdiskussion om just debian och dess fina stabilitet och själv vaknade för att kanske inte vara så slaviskt pro-ubuntu. :)
Användarens profilbild
Andreas
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-09-26 18:03
Svar: 0

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av Andreas »

Du kan ju alltid börja med något gratisalternativ. Det gjorde jag en gång i tiden. Körde på ett danskt sådant och de verkar finnas kvar fortfarande. Annars är det inte speciellt dyrt, ungefär en 1000-lapp per år för att få ett riktigt webbhotell med okej support.

Att börja trixa med en egen server när man aldrig har administrerat en webbsida tror inte jag är den bästa idéen. Kör på ett webbhotell till början med.
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av Marcus »

Andreas, det hela gick ut på att man inte ville ha Webbhotell... då är ditt svar lite fel ute. ;-)

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
konglong
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 2013-04-26 09:21
Svar: 0

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av konglong »

Det du menar om jag hänger med, så vill du ha en hemsida på en maskin hemma i bostaden...
Senast redigerad av Marcus den 2013-10-17 09:57, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Inga reklamlänkar, tack!
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av Marcus »

Kan ju vara så att den som du "pratar med nu" redan löst detta... eller hur? 18 månader sedan tråden var aktiv... och mesta delen av aktiviteten i den var 2009/2010.
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
zoeyku
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 2013-10-17 07:56
Svar: 0
Kontakt:

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av zoeyku »

29 kronor per månad var det jag hade sett, ber om ursäkt för misstaget.
Senast redigerad av Marcus den 2013-10-17 09:56, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Inga reklamlänkar, tack!
Användarens profilbild
skorpion76
Medlem
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 2008-01-28 14:50
Svar: 0
Ort: Oskarshamn, södra Sverige

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av skorpion76 »

Jag hae gärna använt webbhotell, men de kostar och jag kan inte abonnera på ett sådant.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster