Återställning av mySQL databas

Diskutera vad som helst mellan himmel och jord! :)

Moderator: Moderatorgrupp

Stefan L
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2003-08-15 01:36
Svar: 0

Återställning av mySQL databas

Inlägg av Stefan L »

Först av allt, väldigt trevligt att någon har satt upp en svensk supportwebb för PHPBB. :D

Jag hjälpte för en tid sedan ett forum att byta ISP. Tog en back up av mySQL databasen från den gamla ISP'n och skulle ladda upp den till den nya.

Givetvis gick den inte att återställa! :evil: ISP'n tillät bara 2 MB i uppladdning åt gången. Gick då till supporten på PHPBB (Engelsk) och läste om programmet rfsplitter. Det funkade inte alls, så då äterstod bara att dela den 30 MB stora filen manuellt och ladda upp bit för bit med phpMyAdmin. Hundgöra!

Efter ett tag så krashade databasen (Webmaster raderade! :shock: ). Då skrev jag ihop ett litet program som delar filen i den storlek man vill ha. Det finns för gratis nerladdning här om någon skulle behöva det.

Jag har läst att det nya 2.2 skulle göra detta problem ett minne blott, då det kan ta en back up från webbplatsen och återställa. Någon som vet mer?
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Jag gjorde backup på en 145 megs forumdatabas för någon vecka sedan genom shellaccess. Laddade ner och upp med FTP.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Stefan L
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2003-08-15 01:36
Svar: 0

Inlägg av Stefan L »

Ja, jag läste om Shellaccess på PHPBB. Tyvärr så tillåter inte de flesta ISP-arna detta (US). Annars verkar det vara ett smidigt sätt att återställa.

Vi får hoppas att det finns en ny funktion i PHPBB 2.2 :D
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Det spelar ingen roll, det som ställer till med problem är att PHP har ett antal säkerhetsparametrar som begränsar minnesanvändning och körtid för kod. Ska man ladda upp en stor fil så spränger man båda begränsningarna. Enda lösningen är att inte använda PHP. Shellaccess är enklast. Alla seriösa och professionella hosts erbjuder shellaccess.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster