Gallerimodden och länkning

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 2.0.x.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Grimer
Medlem
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 2005-01-23 13:08
Svar: 0

Gallerimodden och länkning

Inlägg av Grimer »

Hejsan

Söker tips på vad jag kan ha gjort för fel, jag har två forum på min egen lilla server, bägge kör samma design och bägge har Smartors gallerimodd installerad, problemet är bara att det ena forumet kan länka till bilder i båda gallerierna (med img taggen), medans det andra forumet inte kan länka till något av dem, utan bara till externa länkar utanför forumsidorna. Någonstans måste jag antagligen ha ställt in något fel i någon av menyerna men vad och var ?

Jätteglad för tips och förslag.

Mvh
Micke
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Det beror på att du har ställt in att hotlinkning ej är tillåtet. Du kan även mata in domäner som FÅR hotlinka!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Grimer
Medlem
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 2005-01-23 13:08
Svar: 0

Inlägg av Grimer »

Det trodde jag också, men det är väl den inställningen som ligger under galleriets inställningar där man anger vilka domäner som tillåts länka och den anger den egna domänen (dvs den där forumet ligger) i båda forumen, både den som funkar och den andra.

Dvs menyn, Photo Album... Konfiguration... fältet "Tillåtna domäner för direktlänkning (åtskillda med komma)", och rutan ovanför det där man anger att länkning får förekomma.

Eller har jag missat någonting, är det någon annanstans jag ställer in det som du menar ?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Nej, det borde vara den inställningen.

Har du exakt samma phpBB i båda forumen?
Det finns nämligen en modd/ett hack som möjliggör insättning av bilderna som php-kod i inlägg. Har du kanske installerat det hacket i det ena forumet men inte i det andra?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Grimer
Medlem
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 2005-01-23 13:08
Svar: 0

Inlägg av Grimer »

Nej, det skall vara samma moddar inlagda, nu är de ju gjorda manuellt så tänkte att jag kan såklart teoretiskt sett ha missat någonting, och provade därför att bara kopiera hela phpbb katalogen från det fungerande forumet över till det icke fungerande (allt med undantag för config.php filen), men det fungerade fortfarande inte.

Däremot prövade jag vid ett tillfälle lägga på nyaste galleriversionen på det forum som inte fungerar, det hjälpte inte, så jag prövade backa tillbaks till den gamla versionen, men jag missade troligen något databasvärde för det står fortfarande att det ena forumet har galleri version 2.0.51 och det andra 2.0.53, men som sagt så var det ett test för att se om den nya versionen skulle avhjälpa felet så det fanns redan innan, och jag vill helst inte heller uppgradera galleriet på 2.0.51 versionen innan jag vet orsaken till felet, så jag inte "förstör" det galleri som faktiskt fungerar helt som det skall.
Holger skrev:Det finns nämligen en modd/ett hack som möjliggör insättning av bilderna som php-kod i inlägg. Har du kanske installerat det hacket i det ena forumet men inte i det andra?
Hmm, jag har inte lagt på något speciellt för detta, det trodde jag kom med gallerimodden, för jag använder iaf php-länken som galleriet genererar, ex. "http://<min domän>/phpBB2/album_pic.php?pic_id=42" i länken. (Eller det kanske inte är detsamma som det du menar ?)

De två forumen kör däremot olika teman, så jag prövade att sätta samma tema på dem, hjälpte inte heller.

Sista sak jag prövade var att gå direkt in på databasvärdena via phpControlCenter, och kolla upp vad som stod i tabellen för phpbb_album_config, och båda har värdet för "hotlink_prevent" satt till 0 och "hotlink_allowed" satt till samma tillåtna domäner.

Förstår faktiskt inte alls vad det är som skiljer dem åt :? men nästa test jag skall ta så snart jag hinner är att sätta upp ytterligare ett nytt forum och se om det också får länka till det första forumets galleri, för i så fall funderar jag på om jag på något sätt bara kanske kunde lyckas trixa till en flytt av inläggen i det forum som inte fungerar över i det nya.

Mycket jobb för liten sak kanske, iom att det ju bara är hotlinkar som inte fungerar, allt annat fungerar helt som det skall vad jag kan se, men känslan att inte ha kontroll på varför saker sker (eller inte sker) är smått irriterande så jag har gett mig den på att jag faktiskt skall få löst detta, om det så skall krävas nyinstallation av hela konfigurationen (men helst inte...) :)
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster