phpBB2's framtid - Omröstning

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Ska vi stänga ner phpBB2-avdelningen?

Ja, 31 december 2011
33
85%
Ja, 13 december 2012 (phpBB3 fyller 5 år)
2
5%
Ja, 19 september 2019 (Not.1)
0
Inga röster
Ja, 19 september 2028 (Not.2)
0
Inga röster
Nej, aldrig.
4
10%
 
Antal röster: 39

Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: phpBB2's framtid - Omröstning

Inlägg av Holger »

Marcus skrev:Rikard och Holger: Anar jag att detta handlar om samma forum.
Nej, det tror jag inte :D
Jag ville bara förklara varför en del inte uppdaterar.

Man får dessutom inte glömma att de flesta hackningar baserande på för gamla servermjukvaror (PHP-version osv). Själva phpBB används inte som "ingång" då.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: phpBB2's framtid - Omröstning

Inlägg av Peetra »

Holger skrev: Vad jag vill säga är att det finns orsaker till att man fortsätter med phpBB2.
Och man kan inte säga att phpBB2 = säkerhetsrisk. Vårt system kollas en gång om året och kontrolleras på kryphål, av en erkänd phpBB-expert (Oxpus).
Man vill väl vill inte förbjuda folk att använda phpBB2, men nu har vi ju tyvärr ingen Oxpus här och hjälper folk i allmänhet med deras phpBB2-forum. Faktum är att vi inte har enda enda tråd/guide om hur man extra-garderar sig mot att bli hackad, om man väljer att köra phpBB2.
Användarens profilbild
Nillet
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 2010-01-07 13:15
Svar: 0
Ort: Mitt i Skåne eller ute på någon räserbana

Re: phpBB2's framtid - Omröstning

Inlägg av Nillet »

Var precis inne och gjorde en sökning efter aktiveringsmail och många svar låg på "2-forumdelen".
Lås delen men låt den ligga kvar så man kan söka...
Rikard Ainz
Medlem
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-01-18 15:44
Svar: 0

Re: phpBB2's framtid - Omröstning

Inlägg av Rikard Ainz »

@ marcus: Rikard och Holger: Anar jag att detta handlar om samma forum.
Nej det finner jag tveksamt. För att inte säga uteslutet.

Jag skulle ALDRIG rekommendera, eller frivilligt delta i, att modda en fri programvara till den utsträckningen att den inte gick att uppdatera. Inte med min kofot.
Ännu värre finner jag att man låser sig till kompetens man är tvungen att betala för.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: phpBB2's framtid - Omröstning

Inlägg av Holger »

:D
Programmering av extra moduler i den utsträckning som vi har finns inte som moddar. Alla tror att allt ska vara gratis, moddar, support osv. Med den hjälp vi har genom en phpBB-expert kan vi även vara säkra på att han inte moddar in säkerhetshål.

Men det är ju precis detta som är charmen i phpBB2 (och även till viss del i phpBB3), att man kan ändra koden och förbättra och lägga till som man vill. Sedan är det ju upp till en och var att bestämma om man vill uppdatera till phpBB3 eller ej.
Tänk på att phpBB3 var ju ingen uppdatering av phpBB2. Det är ett helt nytt avsnitt i phpBBs historia och en helt ny programmering.
Rikard Ainz skrev:Ännu värre finner jag att man låser sig till kompetens man är tvungen att betala för.
Ett tag höll jag på med moddning åt andra, mot betalning. Den marknaden var stor.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: phpBB2's framtid - Omröstning

Inlägg av Peetra »

Rikard Ainz skrev:Ännu värre finner jag att man låser sig till kompetens man är tvungen att betala för.
Du använder säkerligen varken windows eller mac på dina datorer då? Kan reparera allt i ditt hus själv, odlar din egen mat? osv....
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: phpBB2's framtid - Omröstning

Inlägg av Marcus »

Jag tycker vi tar och sätter streck i debatten om man få/kan göra vad man vill med sitt phpBB2...

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
erikb
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-12-12 11:18
Svar: 0

Re: phpBB2's framtid - Omröstning

Inlägg av erikb »

Vi (Adolf Fredriks föräldraförening) har också byggt in oss i phpBB2 med diverse specialare (framför allt när det gäller utskick m h a mail2forum). Vi har hierarkier av grupper och c:a 1600 medlemmar som vi måste kunna nå med mail vid behov.

Vi funderar hela tiden på uppgradering, eller byte av lösning helt, men har inte hittat någon enkel väg än. Därför skulle vi gärna ha kvar phpBB2 så länge som möjligt.
/Erik
houser
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-09-20 00:05
Svar: 0

Re: phpBB2's framtid - Omröstning

Inlägg av houser »

Peetra skrev: För en kort tid sedan, så hackades ett välbesökt forum och 16 000 kontons information publicerades på nätet.
Nyfiken på detta.
Finns det källa och fakta på vilket forum detta var och om det var phpbb2 delen som hackades eller underliggande servermjukvara?

Har f.ö. varit med om att driva upp och köra ett skolforum (www.afff.se) som har liknande situation (om än i lägre grad)
som för Holger.
Går inte att uppdatera till phpbb3, eftersom nödvändiga moddar än så länge saknas för phpbb3 och för att det dessutom skulle bli
väldigt mycket jobb/dyrt att uppdatera.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: phpBB2's framtid - Omröstning

Inlägg av Holger »

houser skrev:Nyfiken på detta.
Finns det källa och fakta på vilket forum detta var och om det var phpbb2 delen som hackades eller underliggande servermjukvara?
+1

Jag vet att detta är kontraproduktivt till denna tråd, men jag har inte hört om en ökning av hackade phpBB2-forum på senaste tiden.
Kan ha missat detta dock!

Det var dock inte ursprungssyftet med denna tråd heller.

Minns vågorna av hackade phpBB2-forum under tiden som phpBB2 var aktuellt.
Men med phpBB 2.0.23/24 och releasen av phpBB3 hörde man inte mycket om det mer.

Märk: jag vill inte försvara insatsen av phpBB2, jag vill bara förtydliga att vissa inte kan uppdatera enkelt, och då hjälper inget tjat.
Arkivera phpBB2-delen här som read-only.
Det finns som sagt tillräckligt med resurser på nätet för dem som behöver support till phpBB2.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: phpBB2's framtid - Omröstning

Inlägg av Peetra »

Ökningen är lokalt här i Finland kanske, HOlger? :P Eller så informeras det inte på samma sätt ute i världen. Iallafall, så känns det som om finska sajter har hög moral och försöker ta ansvar. Iallafall efter påtryckning. :lol:
houser skrev:
Peetra skrev: För en kort tid sedan, så hackades ett välbesökt forum och 16 000 kontons information publicerades på nätet.
Nyfiken på detta.
Finns det källa och fakta på vilket forum detta var och om det var phpbb2 delen som hackades eller underliggande servermjukvara?
Tyvärr blir det ju så att det sällan kommer ut information om vad egentligen har hänt. Jag blandade förresten själv ihop siffrorna, det var frågan om 73 000 i det specifika fallet jag tänkte på. De har inte ännu fått upp sitt forum. http://www.verkkoklinikka.fi/keskustelut/
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: phpBB2's framtid - Omröstning

Inlägg av Marcus »

Omröstning avslutad, och ändring verkställd.

Alla kategorier för phpBB2 är nu "read-only".

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster