pris på phpBB-mysql-jobb?

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

baskerbosse
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 2009-08-26 19:16
Svar: 0

pris på phpBB-mysql-jobb?

Inlägg av baskerbosse »

Beskrivning:

Jag har ett phpbb2-forum som är eftersläpat med godkännande pga stort inflöde av robot-registrerade användare.

Det som ska göras är:

1. fixa så alla inaktiva användare får ett nytt mail om att klicka på en godkännande-länk (med deras key)

2. väl på aktiveringssidan måste de göra något för att särskilja sig från robotar (en fråga och en inmatning). gör de rätt så godkänns de genom sin key. (räkna även in att göra samma lösning till det nya phpbb3-forumet)

3. en till två veckor senare ska alla ännu inaktiva användare tas bort.

alternativ lösning:
egna förslag?

efter dessa steg ska en uppgradering till phpbb3 utföras. detta tror jag att jag klarar av själv.

Ersättning:
offerera pris, tack

kontakta mig på PM eller "antispam[snabelA]free[punkt]nu"
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: pris på phpBB-mysql-jobb?

Inlägg av Peetra »

Hoppas ingen blir sur på mig nu för att jag kanske förstör deras chans att tjäna en slant.

Du behöver inte göra det där i tvåan, efter att du uppgraderat till phpBB3, så kommer du nämligen att ha krav ett och tre uppfyllda via administrationspanelen, som standardfunktioner.

ang. att måsta identifiera sig på aktiveringslänken, så tror jag att det är riskfritt att skicka ut den utan identifikationskrav, eftersom spamrobotars e-postadresser är engångsvaror och de flesta då redan är övergivna.

I phpBB3 kan man lägga in ett enkelt profilfält (här på phpbb-se har vi uppmaningen "Skriv med siffror vilket år det är!") mha egna profilfält för att hindra spamrobotar, även detta ingår som standard. Nästa version av phpBB3, som kommer inom kort har dessutom nya funktioner för att bekämpa spambots.

mvh Peetra.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: pris på phpBB-mysql-jobb?

Inlägg av Holger »

Det finns ett hack till phpBB2 som kallas inactive users
http://www.phpbbhacks.com/download/1866
Du kan via hacket maila alla medlemmar och uppmana dem om att aktivera kontot.
De som inte har aktiverats inom en rimlig tid kan du med samma hack radera.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
baskerbosse
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 2009-08-26 19:16
Svar: 0

Re: pris på phpBB-mysql-jobb?

Inlägg av baskerbosse »

Tack så mkt för tips och erbjudande om hjälp!

Jag har fått svar från flera och har utifrån svaren upptäckt att exakt det jag vill få utfört på punkt 1 och 2 inte har framkommit.

Punkt 1 och 2 var lite tokigt formulerade - Här är en korrekt sammanfattning:
Det framgick inte 100%-igt att jag vill ha en robot-säker kontroll EFTER att de klickat på aktiveringslänken i mailet, men INNAN de blir aktiverade.

Det jag förmodligen vill ha är en moddning av profile.php så att när användarna klickar på sin godkännande-länk i e-posten får de upp en robot-säker fråga INNAN de blir aktiverade. Klarar de robot-säkra frågan så blir de aktiverade och får upp "Tack - ditt användarkonto är nu aktiverat och du kan logga in."

om jag inte är ute och cyklar borde det gå att baka in en kodsnutt* som ställer en robot-säker fråga i profile.php eftersom aktiveringslänkarna anropar den genom "profile.php?mode=activate............." ?

Det är det som är den viktiga lösningen i det hela.

* = detta kan ju vara en enkel lösning som Petra föreslår:
I phpBB3 kan man lägga in ett enkelt profilfält (här på phpbb-se har vi uppmaningen "Skriv med siffror vilket år det är!") mha egna profilfält för att hindra spamrobotar, även detta ingår som standard. Nästa version av phpBB3, som kommer inom kort har dessutom nya funktioner för att bekämpa spambots.
ang. att måsta identifiera sig på aktiveringslänken, så tror jag att det är riskfritt att skicka ut den utan identifikationskrav, eftersom spamrobotars e-postadresser är engångsvaror och de flesta då redan är övergivna.
Alla robot-användare är inte gamla utan det finns helt färska och jag vill ändå inte riskera få in någon spam-robot :)


Du tipsar om att göra steg 3 efter övergången till phpBB3. Jag vet att man kan göra det. Jag har för ett tag sedan testat att konvertera ett test-phpBB2-forum till phpBB3 just för att lära mig, men jag vill göra rensningen innan konverteringen eftersom det handlar om vääldigt många robot-användare som kommer att raderas(!) och känns onödigt att få in i det nya systemet.
baskerbosse
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 2009-08-26 19:16
Svar: 0

Re: pris på phpBB-mysql-jobb?

Inlägg av baskerbosse »

Precis Holger - jag har faktiskt sett detta hack tidigare och det vore nog perfekt att använda bara jag får till en robotsäker fråga efter klick på länken.... men innan godkännandet sker.
Tack tack!
Holger skrev:Det finns ett hack till phpBB2 som kallas inactive users
http://www.phpbbhacks.com/download/1866
Du kan via hacket maila alla medlemmar och uppmana dem om att aktivera kontot.
De som inte har aktiverats inom en rimlig tid kan du med samma hack radera.
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: pris på phpBB-mysql-jobb?

Inlägg av Marcus »

Är detta nu att betrakta som en supporttråd?

/marcus - flyttar på tråden om inget protesterar inom 24 timmar.
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: pris på phpBB-mysql-jobb?

Inlägg av Holger »

baskerbosse skrev:om jag inte är ute och cyklar borde det gå att baka in en kodsnutt* som ställer en robot-säker fråga i profile.php eftersom aktiveringslänkarna anropar den genom "profile.php?mode=activate............." ?

Det är det som är den viktiga lösningen i det hela.
Det där med att den färdiga registreringslänken anropas direkt kan du kringgå med Unique Reg Hash:
http://www.pentapenguin.com/forum/viewt ... =13&t=2212
Megasmidigt.
Istället för "agreed" i länken genereras en kod via SID. Vilket då är unikt och inte reproducerbart.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
baskerbosse
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 2009-08-26 19:16
Svar: 0

Re: pris på phpBB-mysql-jobb?

Inlägg av baskerbosse »

Holger - Det ser ut att vara en mkt bra lösning för att hindra ny-registrering av botar, men det hindrar väl inte botar som redan har registrerat sig, från att aktivera sig via länken i ett aktiveringsmail som jag tänker skicka ut?

Om man ser till att skicka ut aktiveringsmail måste man väl ändå stoppa botarna med tex en kontroll vid if $mode=activate i profile.php? (eftersom det är dit man kommer via aktiveringslänken)
Mitt nuvarande problem är hur man där rent praktiskt ställer en enkel fråga, innan programmet får fortsätta och utföra aktiveringen mot databasen.

i profile.php

Kod: Markera allt

	else if ( $mode == 'activate' )
	{
		*** Hit kommer man när man klickar på aktiveringslänken i mailet. ***
		*** Här behövs en robot-säker användarinput. Om OK - fortsätt med aktiverinskoden nedan. Annars - Avbryt.***

		include($phpbb_root_path . 'includes/usercp_activate.'.$phpEx);
		exit;
	}
Användarens profilbild
egetforum.se
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 2006-01-20 18:15
Svar: 0
Kontakt:

Re: pris på phpBB-mysql-jobb?

Inlägg av egetforum.se »

Jag har god erfarenhet av reCaptcha MODet för phpbb3 så det rekommenderar jag!
Administratör för EgetForum.se
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster