installations hjälp

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

hondapower
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 2004-07-17 04:38
Svar: 0

installations hjälp

Inlägg av hondapower »

får följande fel vid installation på mitt webhotell.. använder samma loginuppgifter som till ftp:n.
Hur skall jag ta reda på vilket användarnamn och lösen jag skall använda mig av för det verkar juh inte stämma det jag fyller i.



Kod: Markera allt

Warning: Access denied for user: 'yngtw3@localhost' (Using password: YES) in /home/xxxx.com/y/yn/yngtw3/public_html/phpBB2/db/mysql4.php on line 48

Warning: MySQL Connection Failed: Access denied for user: 'yngtw3@localhost' (Using password: YES) in /home/xxxx.com/y/yn/yngtw3/public_html/phpBB2/db/mysql4.php on line 48

Warning: Supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /home/xxxx.com/y/yn/yngtw3/public_html/phpBB2/db/mysql4.php on line 330

Warning: Supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /home/xxxx.com/y/yn/yngtw3/public_html/phpBB2/db/mysql4.php on line 331
phpBB : Critical Error 

Could not connect to the database 
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Du får mejla webbhotellet och fråga.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Pelle
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2004-07-22 06:42
Svar: 0

Inlägg av Pelle »

Jag har ett liknande problem, mitt namn och pass till databasen kan jag men jag får upp detta felmedelande:
Warning: mysql_error(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /home/*******/public_html/phpBB2/db/mysql4.php on line 330

Warning: mysql_errno(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /home/*******/public_html/phpBB2/db/mysql4.php on line 331
phpBB : Critical Error

Could not connect to the database
PS: Där det står ******* står istället min adress.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Glöm ej att config.php måste ha "chmod 777"! Skripterna måste ha skriv-rättigheter till config.php!
Dessvidare: har ni kontrollerat att ni verkligen har skapat en databas?

Om det oven ej hjälper: ni kan även försöka att använda en lägre mySQL-version under installationen.

/Holger


P.S. om inget hjälper och config.php är tom så kan ni klippa och klistra följande till config.php och sätta in datan som fattas och ladda upp filen igen:

Kod: Markera allt

<?php


// phpBB 2.x auto-generated config file
// Do not change anything in this file!

$dbms = 'mysql';

$dbhost = '';
$dbname = '';
$dbuser = '';
$dbpasswd = '';

$table_prefix = 'phpbb_';

define('PHPBB_INSTALLED', true);

?>
Värt ett försök.
Pelle
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2004-07-22 06:42
Svar: 0

Inlägg av Pelle »

Tyvär så finns det ingen funktion för att ändra chmodmanualen i mitt ftpprogram, någon som kan tipsa om ett gratis ftpprogram med den funktionen?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Pelle skrev:Tyvär så finns det ingen funktion för att ändra chmodmanualen i mitt ftpprogram, någon som kan tipsa om ett gratis ftpprogram med den funktionen?
Vad har du för ftp-program? Har du testat att höger-klicka på den uppladdade config-filen?
"ws_ftp" är ett exempel på ftp-program som kan det.
Som sagt, du kan editera config.php-filen manuellt och ladda upp den sedan. Det borde duga tills du har ett annat ftp-program.

/H
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

SmartFTP klarar det och är gratis.

http://www.smartftp.com
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Pelle
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2004-07-22 06:42
Svar: 0

Inlägg av Pelle »

Jag har ws_ftp men när jag tar upp chmodrutan så finns det ingen ruta för att ändra manualen. Laddar ner SmartFTP och testar.
Pelle
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2004-07-22 06:42
Svar: 0

Inlägg av Pelle »

Jaha, laddade ner SmartFTP och där kunde jag ändra chmod... har ändock samma problem, fan vad jobbigt att fixa ett bra forum :)
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Pelle skrev:Jaha, laddade ner SmartFTP och där kunde jag ändra chmod... har ändock samma problem, fan vad jobbigt att fixa ett bra forum :)
I ws_ftp, när du höger klickar på config.php-filen och väljer "chmod" i kontextmenyn så borde det likna den på bilden nedan:
Bild

Följande möjligheter:

1) databasen existerar ej. Har du phpmyadmin? Eller vad kollar du din databas med?
phpmyadmin ser ut så här hos mig:
Bild
Databasen heter gremminger_se i mitt fall.

2) lösenord och användarnamn till databasen är fel. Normalt sett får man olika användarnamn och lösenord för FTP och för databasen av webbhotellet.

3) editera config.php-filen manuellt och ladda sedan upp den och starta installationen igen. Den skall innehålla

Kod: Markera allt

<?php 


// phpBB 2.x auto-generated config file 
// Do not change anything in this file! 

$dbms = 'mysql'; 

$dbhost = '';  // mata in servernamnet
$dbname = '';  // mata in databasnamnet
$dbuser = '';  // mata in användarnamnet
$dbpasswd = '';  // mata in lösenordet

$table_prefix = 'phpbb_'; 

define('PHPBB_INSTALLED', true); 

?>
Vad matar du in i fältet

Kod: Markera allt

$dbname = '';
?

Ta det lugnt, vi fixar det, det tar bara lite tid kanske ...

/Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster