automatiserade posts?

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Guse
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-03-14 08:07
Svar: 0

automatiserade posts?

Inlägg av Guse »

Jag har planer på överta ett forum. Jag har dock funderat lite på olika funktioner som skulle vara nyttiga för det forumet.

Jag vill i anslutning till forumet ha ett formulär som alla kan komma åt och fylla i och sedan postas det som fyllts i som en post på forumet i en del som bara moderatorerna kan läsa.

Jag har väl rätt hyffsad allmän programmeringskunskap och kan lite grunder i php och databashantering. Bygga själva formuläret och samla data från de olika fälten kommer inte bli nått problem. Att få dem automatiskt postade på forumet blir kinkigare. Jag har ingen aning om hur phpbb ser ut "under huven".

Så till mina frågor:

Hur blodigt skulle nått sådant bli att implementera? :)

Vilket är "rätt sätt" om man skulle försöka göra nått sådant? När jag spånade så tänkte jag att man kanske borde använda funktionen som finns i phpbb för att posta, det är ju som en sorts formulär. Jag kan dock tänka mig att det blir bekymmer med rättigheter. Ett annat alternativ vore ju att lägga det direkt in i databasen.

Vilka filer borde jag kolla på?

Finns det någon dokumentation som förklarar hur phpbb är uppbyggd? Det finns ju massor med moddar/addons och alla kan väl inte lärt sig hur man gör genom att endast läsa källkod. (phpbb.com var nere när jag postade detta)
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Inlägg av Marcus »

Det finns egentligen inget som hindrar dig från att skapa ett eget php-skript som kan göra inlägg... det är bara att lägga in dem i databasen.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Ja men phpBB använder sig av mer än en tabell. Det är bättre att inkludera phpBB:s filer och sedan göra funktionsanrop för att åstadkomma det man vill.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Guse
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-03-14 08:07
Svar: 0

Inlägg av Guse »

Tackar. Jag har kollat runt lite i källkoden och det verkar ju som om det skulle gå.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster