åäö visas som fyrkanter och går inte att byta style

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

coffeblixt
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-02-24 16:17
Svar: 0

åäö visas som fyrkanter och går inte att byta style

Inlägg av coffeblixt »

Installerade och konfigurerade ett forum på min domän under tiden att domänen och webhotellet skulle bli klart för dom jag gör sidan åt.
Nu är både webhotell och domän uppe så jag körde in en färsk installation av phpbb på den. kopierade över language/lang_swedish katalogen till nya domänen samt templates/Terayon2b som jag modifierat så att forumet ska smälta in lite snyggare på hemsidan.

Nu till problemen:
1 när jag ställer in svenska i admin och min profil så blir åäö bara fyrkanter ( � )
2 temat dyker inte som alternativ i varken min profil eller i admin gränsnittet.

webhotellen vi använder är båda surftown. har dock olika adresser till databasen.

tacksam för svar
// CoFFe
coffeblixt
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-02-24 16:17
Svar: 0

Inlägg av coffeblixt »

haha, fixade stylen..
glömde visst "installera" det. känner mig lite noob nu :p
funkade fin fint nu.

får dock inte rätt på mina åäö
alla posts visas rätt med åäö, men inte i menyer osv.
// CoFFe
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Detta beror nog på en felkonfigurerad webbserver som inte hanterar teckenkodningen rätt.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
coffeblixt
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-02-24 16:17
Svar: 0

Inlägg av coffeblixt »

mailade precic sufttown om detta och väntar svar.
så får vi se vad som händer :p
// CoFFe
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Samma problem här - har du löst problemet?

Inlägg av PERT »

Hej coffeblixt!
Jag har samma problem, har installerat mySQL 5.0.37 på såväl min utvecklingsmaskin (W2k) som på slutlig server (W2kServer).

Har du löst problemet?

Mina övriga versioner:
PHP 5.2.1
phpBB2 2.0.22

Har följt ett råd om att ändra alla templates under \lang_swedish\email\
innehåll "iso-8859-1" till "utf-8"
samt lang_main.php under \lang_swedish\
till samma kod.
Men inget hjälper
index.htm filerna innehåller också språkkoder, kanske dessa också skall ändras?
All text i meddelanden och inlägg fungerar, det är bara sidornas led och knapp-texter som inte fungerar och det har väl knappast något med databas att göra.
Användarens profilbild
John Hjorth
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 2006-01-13 03:03
Svar: 0
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Inlägg av John Hjorth »

Hejsa,

Jeg havde på et tidspunkt samme problem med de danske æ'er, æ'er og å'er efter en serverflytning for et domæne.

Jeg er ret overbevist om, at hvad Jakob har anført ovenfor er den rigtige forklaring, dvs. at der er tale om en fejlkonfigureret server. Såfremt man er hostet "ude i byen", må således hosten kontaktes desangående.

Såfremt der er tale om en Linux-baseret server med Apache, kan måske tilføjelse af følgende linie øverst i .htaccess løse problemet (samtidigt med at de oprindelige ISO-koder i email-filerne og i lang_main.php opretholdes) :

Kod: Markera allt

AddDefaultCharset ISO-8859-1
Løsningsforslaget kan naturligvis ikke anvendes for Windows-baseret server, der ikke har Apache installeret.
Senast redigerad av John Hjorth den 2007-03-23 13:35, redigerad totalt 1 gånger.
John Hjorth
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Inlägg av PERT »

Tack John!
Men förklara då hur innehåll (användarskapad text) blir rätt, det är väl den texten som lagras i databasen.
Text på knappar och liknande hamnar väl inte i databasen? Rätta mig om jag har fel!
Användarens profilbild
John Hjorth
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 2006-01-13 03:03
Svar: 0
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Inlägg av John Hjorth »

Hejsa PERT,

Jeg prøver at tage i omvendt rækkefølge i forhold til dine spørgsmål :

1 Tekst på/i knapper : Der er som du ganske rigtigt er inde på tale om billeder (image-filer), så disse vil ikke være påvirket heraf.

2 Det er korrekt, at det användarskabte indhold (indlæg osv) lagres i databasen, med udgangspunkt i de formater, som opsættes i databasen ved den grundlæggende installation.

På en Linux-baseret server er Apache sædvanligvis selve web-serveren, dvs. dét stykke software, som varetager/administrerer al trafik ud og ind af serveren. (Man kan for eksempel også styre adgang ude fra ind til serveren ved hjælp af .htaccess, som er en egentlig Apache-fil, men i dette tilfælde også dén encoding, som Apache skal anvende).

Der kan således godt være tale om, de specielle svenske tegn er lagret korrekt i databasen (du kan kontrollere det ved at kigge i tabellerne i databasen ved hjælp af f.eks. phpMyAdmin), men at de vises forkert for en bruger, fordi serveren er opsat forkert.

Den ovennævnte linie til indsætning i .htaccess er således en korrigerende kommando til webserveren om, hvilken encoding den skal anvende ved trafik ud og ind af serveren.

Ændring af encoding i lang_main.php har således ikke at gøre med styring af indholdet af dit board, men derimod styringen af encodingen af "rammerne" for dit board, dvs. alle de "faste tekster" i de forskellige skærmbilleder på boardet,dvs. styringen af, hvordan PHP på serveren, ikke Apache, fortolker de enkelte sprognøgler (sprogvariabler) i sprogfilerne.

Jeg håber det giver mening og er nogenlunde forståeligt. :wink:
John Hjorth
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Problemet löst

Inlägg av PERT »

Tack för förklaringen!

Problemet är nu löst och jag återkommer bara för att meddela andra hur det löste sig.

Jag fann att om jag i lang_main.php hade antingen utf-8 eller iso-8859-1 så blev det antingen fel i den "fasta" texten eller också i databastexten (minns inte exakt ordning). Det var på den riktiga servern. Samtidigt konstaterade jag att på utvecklingsmaskinen hade det hela blivit helt rätt (utan att jag medvetet gjort något). Konstaterade att lang_main.php skulle ha iso-8859-1 angivet. Ändrade så till iso på servern men det blev ändå fel tecken från den. Dödade så alla filer i InternetExplorer samt tvingade den (inställningar) att alltid läsa in tidigare besökt sida på nytt. Förmodligen ganska självklar och simpel åtgärd bland er som håller på med webaplikationer

Tack för all hjälp samt Hälsningar
PER T.
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

åäö vid e-post

Inlägg av PERT »

Hej igen,
har ett kvarstående problem - e-postmeddelanden visar inte åäö korrekt, t ex:
"Ett nytt konto har skapats eller inaktiverats, "ShvichY", kontrollera anvndarens uppgifter och aktivera sedan kontot genom f ljande lnk:"
Hur kan jag åtgärda detta?
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Teckenkodningen i mejl styrs i mejlets "huvud" (header). Det du kan göra är att kolla om mejlets encoding som angiven i dess header är densamma som för språkfilen. Mejlets header kan du se i ditt epostprogram eller på t ex GMail genom att visa detaljerad information om meddelandet.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Inlägg av PERT »

"språkfilen", menar du "lang_main.php"?

Den hittar jag under katalog (Windows) "lang_swedish" och där står nu "8859-1".
I underkatalogen "email" finns "tpl-filer" vilka alla innehåller "utf-8".
"Huvudet" på erhållna mail visar också "utf-8".
MySQL jobbar med "utf-8"

Är det så enkelt att bara ändra all "tpl-filerna" i mail-mappen till "8859-1"?

Per
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Inlägg av PERT »

Redan ändrat - tycks fungara!
Tack för hjälpen!
Per
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Mystiskt, teckenkodningen borde vara densamma för alla för att det ska fungera. Problemet du beskrev borde tyda på att översättningen mellan en kodning och en annan misslyckas eftersom tpl-filer och mejl som skickas ut har olika teckenkodning.
Bra att det löste sig dock, även om jag inte fattar hur det gick till. :)
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Inlägg av PERT »

Om du för egen del vill veta mer om min konfigurering så bara meddela!
Hälsningar
Per
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster