Gammal databas till nytt forum - får det inte att fungera

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

abbebus
Medlem
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 2006-11-06 11:58
Svar: 0

Gammal databas till nytt forum - får det inte att fungera

Inlägg av abbebus »

Hoppas att någon vänlig själ här kan hjälpa mig.

Jag har ett forum i phpBB ver 2.0.3 som jag vill flytta till ett nytt webbhotell, där jag installerat phpBB 2.0.21. Jag får det dock inte att fungera. Har läst all info jag kan komma över i både detta och andra forum och prövat på en mängd olika sätt, men det funkar inte.

Jag har backat upp databasen i mitt gamla forum med hjälp av phpMyadmin. Jag utelämnade alla tre kolumnerna som har med serach att göra, för att minska storleken. Det resulterade i en sql-fil på 33,5 mb. Denna har jag försökt att ladda upp till det nya forumet både med phpMyAdmin och admin-panelen i phpBB, men inget funkar. Får inget felmeddelande heller. Datorn jobbar en bra stund och "släpper sedan", men inget händer i databasen.

Har även försökt med att bara uppdatera medlemmarna (phpBB_users), men samma problem där. Datorn jobbar en stund, men sedan händer inget. Inget felmeddelande, och ingen uppdatering i databasen.

Vad ska man välja för alternativ när man backar upp i phpMyAdmin? Finns ju en mängd alternativ och kryssrutor där.
Jag har ikryssat följande rutor: "Struktur" med underalternativen "Lägg till auto-increment-värde" och "använd bakåtcitat...".
Sedan har jag ikryssat "data" och på exporttyp står det "INSERT".
Under spara som fil står det: mall för filnamn _DB_ och sedan är kryssrutan "kom ihåg mall" ikryssad.

Har jag missat något eller har jag kryssat i något som jag inte borde!?!?

Har även försökt att backa upp genom phpBB:s kontrollpanel, men det avbryts hela tiden efter någon minut.

Det blev ett långt inlägg det här, hoppas ni orkar läsa igenom det och att det finns någon som vet hur jag ska göra!
Lazzz
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 2004-04-20 08:25
Svar: 0

Inlägg av Lazzz »

För det första.
Bara så jag förstått det rätt.
Din nuvarande fungerade version är en 2.0.3 inklusive motsvarande databas och detta vill du flytta över till en nu server med forum 2.0.21?
Har du testat att först uppdatera din 2.0.3 och SEN flytta den uppdaterade till den nya servern?

Uppbackning genom phpBB är nog bara att lägga ner då filerna blir för stora. Kör en export genom din phpMyadmin.
abbebus
Medlem
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 2006-11-06 11:58
Svar: 0

Inlägg av abbebus »

Lazzz skrev:För det första.
Bara så jag förstått det rätt.
Din nuvarande fungerade version är en 2.0.3 inklusive motsvarande databas och detta vill du flytta över till en nu server med forum 2.0.21?
Har du testat att först uppdatera din 2.0.3 och SEN flytta den uppdaterade till den nya servern?

Uppbackning genom phpBB är nog bara att lägga ner då filerna blir för stora. Kör en export genom din phpMyadmin.
Ja, du förstår mig rätt.

Nej, jag har inte provat att uppdatera mitt nuvarande 2.0.3-forum. Har inte vågat, av rädsla för att förstöra det och göra det obrukbart. Har också en del moddar installerade. Men det är alltså något som är nödvändigt att göra först?
Lazzz
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 2004-04-20 08:25
Svar: 0

Inlägg av Lazzz »

Dessvärre ja.
Kan förstå att det kan kännas mkt obehagligt att uppdatera. Men det är ett "nödvändigt måste". Kör en full backup på dbn genom phpmyadmin som du gjort innan.
Om du känner dig lugnare...
Skriv lite dravvel poster och kör några fejkkonton på ditt nya forum, kör en backup på den och kör en reinstall och sedan importera din backup så du får ett "humm" om hur det fungerar.

Lite småmeck, men du "flyger inte blind" då och kanske känns tryggare att du gjort det en gång även fast det är på låtsas. ;)

Dina moddar.
Påverkar dessa på ngt sätt databasen?
abbebus
Medlem
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 2006-11-06 11:58
Svar: 0

Inlägg av abbebus »

Tack för dina tips.

Ska testa en backup på nya forumet först så jag ser om det funkar.

Nej, jag har inga moddar som påverkar databasen.
abbebus
Medlem
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 2006-11-06 11:58
Svar: 0

Inlägg av abbebus »

Nu har jag fixat å donat en stund. Att ta en backup på det nya forumet (2.0.21) gick fint och sedan skapade jag en helt tom databas och lade in det i.

Så långt allt väl, men nu är jag ute på hal is.

Körde uppdateringen från 2.0.3 till 2.0.21 och lade in alla nya filer (skrev över de gamla med samma namn). Körde sedan skriptet update_to_latest, vilket genererade en del felmeddelanden men längst ner stod det i rött att det nog inte skulle betyda några problem.

MEN... Nu går forumet inte igång.

Får bara meddelandet: Please_remove_install_contrib. Har letat, men hittar ingen sådan fil som jag kan ta bort.

Någon som har en lösning!?
Lazzz
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 2004-04-20 08:25
Svar: 0

Inlägg av Lazzz »

Det är inga enskilda "filer", det är 2 foldrar.
Gå in i din phpBB2 (eller vad du kallar den) folder på din server. Där har du 2st foldrar som heter just:
contrib
install

Ta bort dom bara helt.
De är samma som man skall ta bort vid en nyinstallation, men de dyker upp vid varje uppgradering igen. Så bara delete de 2 foldrarna i din phpBB2 (eller vad du har döpt den) folder.
abbebus
Medlem
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 2006-11-06 11:58
Svar: 0

Inlägg av abbebus »

Givetvis! Hade lämnat install-foldern kvar, borde tänkt på det. Tack för hjälpen!

Nu funkar forumet igen (tack och lov!) men allt verkar inte ha funkat med uppdateringen. Det står t ex fortfarande att det är version 2.0.3 som körs. I admin-panelen finns ett antal tomma fält i t ex konfig. Genom att jämföra med mitt fungerande 2.0.21 så ser jag att det är de nya fälten som tilkommit. Vad kan detta bero på? Nå't med språkfilerna eller?
abbebus
Medlem
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 2006-11-06 11:58
Svar: 0

Inlägg av abbebus »

Har nu gjort ett antal försök med att få upp den gamla databasen till mitt nya webbhotell, men INGENTING funkar. Har även försökt med Bigdump.

Hoppas det finns någon expert här på forumen som vet vad jag gör för fel.

Så här har jag gått till väga:

* Mitt gamla forum uppdaterades från 2.0.3 till 2.0.21 (både filer och update_to_latest). Efter det så har databasen 30 tabeller (var tidigare 28).

* Med hjälp av phpMyadmin kopierar jag ner databasen från det gamla forumet till min hårddisk.

* På mitt nya webbhotell har jag skapat en helt ny, tom databas som jag vill installera den gamla databasen i.

* Har försökt ladda upp databasen med både phpMyadmin och Bigdump, men trots att båda programmen jobbar en bra stund så händer inget i den nya databasen.

Klistar in en kort snutt ur början på min backup-databasfil, ifall det är någon som kan utläsa något ur den, se om det är något kommande som saknas/är fel etc.

Hoppas på hjälp!

Här är en bit av koden:

Kod: Markera allt

# phpMyAdmin SQL Dump
# version 2.5.7-pl1
# http://www.phpmyadmin.net
#
# V‰rd: mysql1.webkonsulterna.com
# Skapad: 07 november 2006 kl 18:18
# Serverversion: 5.0.18
# PHP-version: 4.3.3
# 
# Databas : `travelp`
# 

# --------------------------------------------------------

#
# Struktur fˆr tabell `phpbb_auth_access`
#

DROP TABLE IF EXISTS `phpbb_auth_access`;
CREATE TABLE `phpbb_auth_access` (
  `group_id` mediumint(8) NOT NULL default '0',
  `forum_id` smallint(5) unsigned NOT NULL default '0',
  `auth_view` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_read` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_post` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_reply` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_edit` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_delete` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_sticky` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_announce` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_vote` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_pollcreate` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_attachments` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_mod` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  KEY `group_id` (`group_id`),
  KEY `forum_id` (`forum_id`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1;

#
# Data i tabell `phpbb_auth_access`
#

INSERT INTO `phpbb_auth_access` (`group_id`, `forum_id`, `auth_view`, `auth_read`, `auth_post`, `auth_reply`, `auth_edit`, `auth_delete`, `auth_sticky`, `auth_announce`, `auth_vote`, `auth_pollcreate`, `auth_attachments`, `auth_mod`) VALUES (6368, 10, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 1);

# --------------------------------------------------------

#
# Struktur fˆr tabell `phpbb_banlist`
#

DROP TABLE IF EXISTS `phpbb_banlist`;
CREATE TABLE `phpbb_banlist` (
  `ban_id` mediumint(8) unsigned NOT NULL auto_increment,
  `ban_userid` mediumint(8) NOT NULL default '0',
  `ban_ip` varchar(8) NOT NULL default '',
  `ban_email` varchar(255) default NULL,
  PRIMARY KEY  (`ban_id`),
  KEY `ban_ip_user_id` (`ban_ip`,`ban_userid`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=151 ;

Lazzz
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 2004-04-20 08:25
Svar: 0

Inlägg av Lazzz »

Har du testat att dela filen?
Vissa myphpyaddayadda tar max 5mb i stöten.
abbebus
Medlem
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 2006-11-06 11:58
Svar: 0

Inlägg av abbebus »

Nu har jag äntligen lyckats ladda upp databasen.Tydligen var det någon uppladdningsbegränsning på mitt webbhotell som spökade.

Nu har jag alltså två phpBB-databaser på mitt nya webbhotell:
A) Databasen som skapades vid min nyinstallation av phpBB 2.0.21
B) Databasen från mitt gamla webbhotell

Det jag nu gjort är att peka om forumet (i config.php) till att istället använda den gamla databasen (B).

Allt tycks funka, jag ser alla forumkategorier och inlägg, men när jag loggar in så slussas jag vidare till mitt gamla webbhotell och forumet där (som fortfarande ligger uppe).

Hur löser jag detta? Har tittat i phpbb_config, men kan inte hitta något där. Ska jag byta hela tabellen config mot den från mitt nyinstallerade forum?
mallte
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 2004-09-26 14:18
Svar: 0

Inlägg av mallte »

abbebus skrev:Har nu gjort ett antal försök med att få upp den gamla databasen till mitt nya webbhotell, men INGENTING funkar. Har även försökt med Bigdump.

Hoppas det finns någon expert här på forumen som vet vad jag gör för fel.

Så här har jag gått till väga:

* Mitt gamla forum uppdaterades från 2.0.3 till 2.0.21 (både filer och update_to_latest). Efter det så har databasen 30 tabeller (var tidigare 28).

* Med hjälp av phpMyadmin kopierar jag ner databasen från det gamla forumet till min hårddisk.

* På mitt nya webbhotell har jag skapat en helt ny, tom databas som jag vill installera den gamla databasen i.

* Har försökt ladda upp databasen med både phpMyadmin och Bigdump, men trots att båda programmen jobbar en bra stund så händer inget i den nya databasen.

Klistar in en kort snutt ur början på min backup-databasfil, ifall det är någon som kan utläsa något ur den, se om det är något kommande som saknas/är fel etc.

Hoppas på hjälp!

Här är en bit av koden:

Kod: Markera allt

# phpMyAdmin SQL Dump
# version 2.5.7-pl1
# http://www.phpmyadmin.net
#
# V‰rd: mysql1.webkonsulterna.com
# Skapad: 07 november 2006 kl 18:18
# Serverversion: 5.0.18
# PHP-version: 4.3.3
# 
# Databas : `travelp`
# 

# --------------------------------------------------------

#
# Struktur fˆr tabell `phpbb_auth_access`
#

DROP TABLE IF EXISTS `phpbb_auth_access`;
CREATE TABLE `phpbb_auth_access` (
  `group_id` mediumint(8) NOT NULL default '0',
  `forum_id` smallint(5) unsigned NOT NULL default '0',
  `auth_view` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_read` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_post` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_reply` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_edit` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_delete` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_sticky` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_announce` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_vote` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_pollcreate` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_attachments` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `auth_mod` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  KEY `group_id` (`group_id`),
  KEY `forum_id` (`forum_id`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1;

#
# Data i tabell `phpbb_auth_access`
#

INSERT INTO `phpbb_auth_access` (`group_id`, `forum_id`, `auth_view`, `auth_read`, `auth_post`, `auth_reply`, `auth_edit`, `auth_delete`, `auth_sticky`, `auth_announce`, `auth_vote`, `auth_pollcreate`, `auth_attachments`, `auth_mod`) VALUES (6368, 10, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 1);

# --------------------------------------------------------

#
# Struktur fˆr tabell `phpbb_banlist`
#

DROP TABLE IF EXISTS `phpbb_banlist`;
CREATE TABLE `phpbb_banlist` (
  `ban_id` mediumint(8) unsigned NOT NULL auto_increment,
  `ban_userid` mediumint(8) NOT NULL default '0',
  `ban_ip` varchar(8) NOT NULL default '',
  `ban_email` varchar(255) default NULL,
  PRIMARY KEY  (`ban_id`),
  KEY `ban_ip_user_id` (`ban_ip`,`ban_userid`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=151 ;

Det ser ut som att detta spökar............... prova ta bort alla dessa?
DEFAULT CHARSET=latin1
så att denna rad ser ut som
) ENGINE=MyISAM AUTO_INCREMENT=151 ;
abbebus
Medlem
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 2006-11-06 11:58
Svar: 0

Inlägg av abbebus »

Tack för ditt svar Malte, som som du ser i mitt senaste inlägg så har jag lyckats få igång databasen.

Men nu har jag istället problem med att logga in. Varje försök att logga in resulterar i att jag redirectas till mitt gamla forum.Det händer även om jag klickar på "Bli medlem".

Här är en sammanfattning av problemet:

Jag har två databaser upplagda:
A) Originaldatabasen som skapades vid min nyinstallation av phpBB 2.0.21
B) Databasen från mitt gamla webbhotell

Det jag nu gjort är att peka om forumet (i config.php) till att istället använda den gamla databasen (B).

Allt tycks funka, jag ser alla forumkategorier och inlägg, men när jag loggar in så slussas jag vidare till mitt gamla webbhotell och forumet där (som fortfarande ligger uppe).

Hur löser jag detta? Har tittat i phpbb_config, men kan inte hitta något där. Ska jag byta hela tabellen config mot den från mitt nyinstallerade forum? Eller vad ska jag göra?
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster